Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To ting jeg lurer på med Arch

Ofte, etter "pacman -Syu" så stopper nedlastingen gjerne etter 99% av en el annen fil slik at cursor bare står og blinker. Noe jeg kan gjøre med det. Konsollen slutter helt å reagere.

Har endelig fått opp nettverket (kablet) via 3com pcmcia, men må hver gang maskina startes på nyttskrive ifconfig eth0 up og dhcpcd eth0. Hvor er det jeg kofigurerer det til å komme ved booting?

Lenke til kommentar

Har nylig lagt inn ubuntu 6.10 edgy, men opplever det som nokså tregt. Vinduer o.l. fryser ofte og bruker lang tid på å tegne opp ny grafikk med jevne mellomrom. Det hakker, rett og slett. Tror ikke det skal være noe i veien med hardwaren min (AMD Athlon 64 3200+, 2048MB minne, nvidia gf6600GT). Noen som vet hva det skyldes?

Lenke til kommentar
Har nylig lagt inn ubuntu 6.10 edgy, men opplever det som nokså tregt. Vinduer o.l. fryser ofte og bruker lang tid på å tegne opp ny grafikk med jevne mellomrom. Det hakker, rett og slett. Tror ikke det skal være noe i veien med hardwaren min (AMD Athlon 64 3200+, 2048MB minne, nvidia gf6600GT). Noen som vet hva det skyldes?

7699996[/snapback]

Har du direct rendering? Det hjelper veldig :)

For å skjekke skriv:

glxinfo | grep direct

Endret av Canute
Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvorfor så utrolig mange i FOSS miljøet bruker såkalte mailing lists? Er det bare meg eller virker det utrolig bakvendt i forhold til å bare bruke et forum?

7698305[/snapback]

"Rett hjem i postkassa"?

På et forum må man jo oppsøke alle innleggene selv. Med mail-lister så slipper du å anstrenge deg for å holde deg oppdatert... Du har kanskje nok å gjøre allikevel...

Lenke til kommentar
To ting jeg lurer på med Arch

Ofte, etter "pacman -Syu" så stopper nedlastingen gjerne etter 99% av en el annen fil slik at cursor bare står og blinker.  Noe jeg kan gjøre med det. Konsollen slutter helt å reagere.

Har aldri skjedd med meg, så jeg vet ikke.

Har endelig fått opp nettverket (kablet) via 3com pcmcia, men må hver gang maskina  startes på nyttskrive ifconfig eth0 up og dhcpcd eth0. Hvor er det jeg kofigurerer det til å komme ved booting?

7699267[/snapback]

Du må redigere /etc/rc.conf

Du skal vel skrive noe ala dette:

lo="lo 127.0.0.1"
eth0='dhcp'
INTERFACES=(lo eth0)

Lenke til kommentar

@ LessThanjake

Har redigert /etc/rc.conf

lo="lo 127.0.0.1"

eth0='dhcp'

INTERFACES=(lo eth0)

i tillegg står det Routes=(! Gateway)

Trodde det var nok, men. Ved booting la jeg idag merke til at det stod at eth0 fra /etc/rc.conf linje 64 ikke ble funnet. Har det da noe med moduler eller daemoner som ikke er på plass?

Lenke til kommentar
Hvorfor er bluetooth musen min avhengig av at HAL kjører for å kunne koble til?

Det står ikke noe om det i installasjonen til hverken bluetooth eller musen. ? :hmm:

7702941[/snapback]

Legg til en linje med hidd --server i /etc/rc.local så slipper du å koble til musen med hidd --search mer enn en gang. Neste gang du kobler den til vil den koble seg til automatisk nærmest med en gang du slår den på. Er ikke sikker på om det svarer på spørsmålet ditt da jeg ikke vet hva HAL er, men om du gjør dette så slipper du iallefall å gjøre noe ekstra for å koble til musen mer... NB! Du kan ikke bruke hcitools og hidd samtidig...
Lenke til kommentar

Hardware Abstraction Layer.

Nei, det svarte vel på en del ja.

Er litt lei av å koble den til manuelt.

Men jeg har et lite problem også, bluetooth må lastes før ipw3945d (deamon) og ipw3945 modulen. Hvis ikke finner den bare ikke noe når den søker.

Det er litt stress.

Men det plager ikke meg nå iallfall. :ph34r:

Også er det trådløse nettet skikkelig sært, det takler ikke at eth0(kabel) eksiterer, eller at modulen er lastet i det hele tatt.

Så mye fikling, men det er bare morro. :wee:

Lenke til kommentar

Mange interesante problem folk har her.

Her er ett til:

Etter jeg la inn nvidia driverne på nytt så har gdm innloggings vinduet mitt fått et en obskur skjermoppløsning. Når jeg logger inn så blir skjermoppløsningen forandret til min normale 1280x1024. Noen forslag til hvordan endre oppløsning i GDM?

Lenke til kommentar
Takker! Satte gksu foran oppstartskommandoen i avtagbar lagring og media i kamerafanen. Det som er litt slit er at mappa som bildene blir lagt i blir root-beskytett og får ikke til å skrive til mappa. Løser jeg enkelt med sudo nautilus og flytter å styrer på. Ikke det letteste men det går bra :D

7680987[/snapback]

Hmm... I fedora funker i allefall PTP-kameraet FinePix F30 rett ut av boksen uten å være root. Høres ut som noe rettighetstullball...

Lenke til kommentar

For det som bruker Buoh Online Comics Reader har jeg en liten snutt som gir det tilgang til en rekke norske serier.

Lim dette inn under <comic_list> i /usr/share/buoh/comics/comics.xml.

sudo gedit /usr/share/buoh/comics/comics.xml

kan kjøres i Ubuntu.

<comic id="nonemi"
        class="date"
 title="Nemi"
 author="Lise Myhre"
 language="Norwegian"
 generic_uri="http://na-prod.tv2.no/shared/nemi/img/%d.%m.%y.gif"
 first="2001-05-31">
<restrict>7</restrict>
</comic>

<comic id="ch"
       class="date"
       title="Calvin and Hobbes"
       author="Bill Watterson"
       language="English"
       generic_uri="http://picayune.uclick.com/comics/ch/%Y/ch%y%m%d.gif"
       first="1985-11-18"/
offset="4018">
</comic>

<comic id="nopondus"
        class="date"
 title="Pondus"
 author="Frode Øverli"
 language="Norwegian"
 generic_uri="http://www.bt.no/template/ver1-0/gfx/cartoons/pondus/%d%m%y.gif"
 first="2002-01-02">
<restrict>7</restrict>
</comic>

<comic id="nom"
        class="date"
 title="M"
 author="Mads Eriksen"
 language="Norwegian"
 generic_uri="http://www.start.no/tegneserier/m/mstriper/m%Y%m%d.gif"
 first="2005-01-31">
<restrict>7</restrict>
</comic>

EDIT : La til Tommy og Tigern på Engelsk for de som ikke har nyeste versjon (0.8.2 , Ubuntu gir f.eks ut 0.8.1)

Endret av -XaHc-
Lenke til kommentar
Etter at jeg sa til de nye seriene finner jeg ingen i det hele tatt når jeg skal legge til flere  :dontgetit:  kun meg det skjer med?

7716768[/snapback]

HÆ?

Edit:

Hva er gale med dette scriptet?

#! /bin/sh

echo "Is it morning? Please enter yes or no"

read timeofday

if [ "§timeofday" = "yes" ]

then

echo "god morning"

elif [ "§timeofday" = "no" ] ; then

echo "good afternoon"

else

echo "sorry, §timeofday not recognized. Enter yes or no"

exit 1

fi

exit 0

Endret av chills
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...