Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Marsan : Kjøre det som root? :-P

7676873[/snapback]

Hvordan? programmet spretter opp automatisk når jeg setter inn pluggen.

Edit: kjørte gnome-volume-manager-gthumb med superbruker. Ufattelig at man må gjøre dette for å få overført bilder. Skal se om jeg finner mer lettvint måte å gjøre det på.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Marsan : Kjøre det som root? :-P

7676873[/snapback]

Hvordan? programmet spretter opp automatisk når jeg setter inn pluggen.

Edit: kjørte gnome-volume-manager-gthumb med superbruker. Ufattelig at man må gjøre dette for å få overført bilder. Skal se om jeg finner mer lettvint måte å gjøre det på.

7676985[/snapback]

System -> Instillinger -> Avtagbar Lagring og Media

I dette programmet kan du stille inn kommandoer som bli kjør når man plugger ting inn i systemet. Velg Kamerafanen og legg til en gksu foran kommandoen. Lett som bare det

Lenke til kommentar

skriv ls -lh | grep sd

Sjekk /dev om det står root root forran kameraet ditt.

Det skal så root disk for å gi vanlig tilgang til kameraet (som til andre diskenheter).

Ubuntu bruker vel automount for å montere kameraer og lignende når de plugges til så du kan også lese litt om det:

http://www.google.no/search?q=automount

Dersom ikke noe annet fungerer kan du kanskje vurdere å legge kameraet til i fstab.

Lenke til kommentar

Takker! Satte gksu foran oppstartskommandoen i avtagbar lagring og media i kamerafanen. Det som er litt slit er at mappa som bildene blir lagt i blir root-beskytett og får ikke til å skrive til mappa. Løser jeg enkelt med sudo nautilus og flytter å styrer på. Ikke det letteste men det går bra :D

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned Azureus via Pacman til Archlinux.

Men det virker som java ikke er installert, selv om det fulgte med i pakken.

Jeg lastet også ned en .bin selvutpakke greie fra sun som skulle funke, men ikke den heller.

Hva gjør jeg feil?

SUN.COM er så jævlig full i dritt at jeg skjønner ikke noe, kan noen si hvilken pakke jeg må ha i fra sun som kan kjøre azureus?

Pakken ble installert feil. :hrm::hrm:

Endret av chills
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg har lastet ned Azureus via Pacman til Archlinux.

Men det virker som java ikke er installert, selv om det fulgte med i pakken.

Jeg lastet også ned en .bin selvutpakke greie fra sun som skulle funke, men ikke den heller.

Hva gjør jeg feil?

SUN.COM er så jævlig full i dritt at jeg skjønner ikke noe, kan noen si hvilken pakke jeg må ha i fra sun som kan kjøre azureus?

Pakken ble installert feil.  :hrm:  :hrm:

7685248[/snapback]

Jeg regner med at du må legge til bin katalogene til jre og jdk i PATH variabelen.

Installasjonen til sun-java pleier vel å legge disse i /var eller /opt eller noe slikt.

For eksempel:

PATH=$PATH:/var/sun/jre/bin

Et sted du kan legge dette er for eksempel i .bashrc filen i hjemmekatalogen. Da blir det lastet hver gang du logger inn. I ubuntu er et iallefall i /etc/bash.bashrc du legger dette for å få det systemvidt.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Har debian installert på noe gammalt rukkel.

Når jeg skal logge ut med exit eller whatever lokalt i kommandolinja kommer innlogginga nederst på skjermen og det henger igjen linjer fra den forrige innlogginga øverst på skjermen.

Finns det noen måte fjerne dette på?

Veit det er sånn til standard på Fedora o.l.

Lenke til kommentar
Pronunciation

Though there is much debate on the pronunciation, the founder Judd Vinet pronounces Arch in the same manner as archer or parchment. Due to other pronunciations, it is occasionally confused with Ark Linux.

Lenke til kommentar

Når jeg skal logge ut med exit eller whatever lokalt i kommandolinja kommer innlogginga nederst på skjermen og det henger igjen linjer fra den forrige innlogginga øverst på skjermen.

7688381[/snapback]

Du kan kjøre "clear" rett før exit/logout, alternativt legge begge kommandoene som et alias i bashrc?

Lenke til kommentar

7688381[/snapback]

Opprett fila .bash_logout

Åpne .bash_logout og skriv clear på første linje. Save.

Kommandoen clear vil kjøres under hver ut/avlogging.

Funker hos meg, legger det alltid opp av en eller annen vane.

Lenke til kommentar

Har en disk med mye mailer og dokumenter nå, som jeg er litt redd for å miste. Dermed kunne jeg godt tenke meg å kjøre denne i raid1, problemet er bare at typen partisjon på disken er 83, men for å sette opp software raid så må den være av typen fd. Noen som vet om det går an å endre uten at data går tapt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...