Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
chmod 755 -R *?

7636865[/snapback]

Ah, tusentakk til deg og -XaHc- som hjelper en stakkars Linuxbruker :) Uansett, nå har jeg det problemet med at jeg når jeg tar kommandoen sudo gedit /etc/apt/sources.list (for å legge til "repositories" (aner ikke hva det er på norsk, hentet fra UbuntuGuide.org). Men jeg får bare opp at den ikke finnes. Dog finner jeg den når jeg leter i filsystemet, men jeg har ikke tilgang til å lagre den.

 

Noen som kan hjelpe igjen? :blush:

 

EDIT: Hvorfor vil ikke amaroK spille av ting mens XMMS vil? Har det noe med databasen å gjøre eller?

7637034[/snapback]

Du trenger ikke å legge til pakkelager ved å redigere /etc/apt/sources.list du kan legge de til med synaptic: Fra ubuntuguide: How to apt-get the easy way Synaptic

 

Edit: Dersom du allikevel faktisk vil redigere sources.list av en annen grunn, kan du bruke tabulatorknappen når du har delvis skrevet katalog- og fil-navn.

 

cd /et[TAB]
cd ap[TAB]
sudo gedit source[TAB]

Trykk på tab isteden for å faktisk skrive [TAB].

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Funker vel ikke med de samme til 64bit :whistle: , men det er vel i allefall europeiske mirrors der regner jeg med...

 

Flytt om på mirrors is current og extra (ligger i /etc/pacman.d/) + evt andre, skal være en norsk litt nede i lista, står #Norway over

 

Får selv ca 400K/s med ftp://mirror.djzradio.net/archlinux/current/os/i686

Endret av DevilsDecoy
Lenke til kommentar
Bare bittelitt OT:

 

Får dere aksessert vevtjeneren min?

Har fått det til via proxier, så jeg regner med at det funker utenfra, men vil være helt sikker.

7663140[/snapback]

Jippi! Du klarte å aksessere vevtjeneren min!

 

---------

 

Forslag til gode programmer til multimediaavspilling? Hittil har jeg brukt VLC til film, og xmms til musikk. Problemet er at VLC ikke bruker hardwaredekoding (om jeg ikke husker feil), og pcen jeg bruker det på er ganske svak.

Lenke til kommentar
Forslag til gode programmer til multimediaavspilling? Hittil har jeg brukt VLC til film, og xmms til musikk. Problemet er at VLC ikke bruker hardwaredekoding (om jeg ikke husker feil), og pcen jeg bruker det på er ganske svak.

7663163[/snapback]

 

Det VLC ikke klarer å håndtere, bruker jeg mplayer til (CLI-versjonen). Hvorvidt VLC bruker hardwaredekoding eller ikke, vet jeg ikke, men den støtter i hvert fall bruk av gl/gl2 som output-modul?

Lenke til kommentar

Ser at det er en og annen Arch-bruker med erfaring her og har følgende problemstillinger:

 

Jeg har installert Arch 0.7.2 på en IBM Thinkpad X600 (PIII/500) Jeg brukte Arch Linux Office Install. Her

Denne fungerer helt topp, men finner ikke nettkoblingen min som er et 3Com pcmcia ethernett.

 

lshwd gir: --:00.6 Pcmcia Network card Megahertz 589E | Megahetz 589E(unknown)

 

I lsmod ser jeg : 3c589_cs

pcmcia 3c589_cs

 

/etc/rc.conf:lo="lo 127.0.0.1"

eth0="dhcp"

INTERFACES=(lo eth0)

ROUTES=(!gateway)

 

lspci sier ingenting om nettverk.

 

Rart er det også at jeg kun kan bruke denne Office installen som altså virker(bortsett fra nett) for jeg har forsøkt å installere både 0.7.2 og den siste 0.8 i alle varianter men det går ikke: "Invalid comressed format no filesystem can mount root" og kernelpanic not syncing: VFS:unable to mount root fs on unknown block(8,1)"

Jeg har hatt flere distroer inne på maskina, den siste var Zenwalk, alt fungerte. Dette skjer bare med Arch. (Drøy påstand da det er noen hundre distroer jeg ikke har vært innom!) Kan det være en slags BIOS-bug/sak?

 

Ønsket mitt var å kjøre en minimalisert Arch med Xfce på den gamle tenkepadda.

Endret av Tinker
Lenke til kommentar

Kanskje utrykker jeg meg litt ballete/uklart.

Installen fra den Office archen er oppe og går med default KDE, men finner ikke nettverk.

 

På mine andre forsøk på å installere Arch, uansett versjon så skjærer det seg, får ikke installert i det hele tatt. Da stopper det i kernepanic.

 

Mener du å prøve med andre boot-options, så har jeg prøvd noapic acpi=off, andre forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar

Jeg har et problem angående mitt nye ixus 850 IS.

 

Jeg plugger inn kameraet og får opp "ignorer" eller "importer bilder". Trykker på importer bilder og får opp neste vindu der jeg skal bestemme destinasjon til bildene. Da får jeg en feilmelding, denne:

 

An error occurred in the io-library ('Could not claim the USB device'): Could not claim interface 0 (Operation not permitted). Make sure no other program or kernel module (such as sdc2xx, stv680, spca50x) is using the device and you have read/write access to the device.

 

Ser ut som kjernen ikke har støtte for et slikt "nytt" kamera enda. Noen som har noen erfaringer med dette?

 

lsusb gir dette:

Bus 005 Device 010: ID 04a9:3136 Canon, Inc. 

 

Jeg kjører forøvrig ubuntu 6.10. Noen som har noen forslag til hva som kan gjøres?

 

Marsan

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...