Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Ja takk, jeg kan det der.. :) Men med NFS er ikke akkurat sikkert da. Hvem som helst kan stjele IP'en og komme seg innpå. Har litt for viktige ting der til at det kan skje.

7590527[/snapback]

Det er sant, NFS er i utgangspuntet ikke veldig sikkert, siden hele autentiseringen baserer seg på IP-adresser ;)

 

Men hvis du har et lukket LAN hjemme så skulle det ikke bry på problemer. Det er først hvis man slipper inn PCer i nettverket som man ikke stoler på, at det kan bli trøbbel. IP og MAC-adresser er jo lett å spoofe.

7600582[/snapback]

For å si det sånn så stoler jeg ikke på noen.. hehe. Kommer av og til folk hit med laptop som gjerne vil ha nett.

7600671[/snapback]

Hvis de har Windows, er det ikke noe særlig stor fare.

7600841[/snapback]

Har kamerater som har OSX og Ubuntu... Så vil ikke ta noen risk.

Lenke til kommentar

Installerte nettopp Ubuntu på nytt etter et mislykket forsøk på dual-boot, og nå har jeg et problem med at det virker som jeg mangler en del pakker. Blant annet en del spill jeg ikke finner(som supertux og 3dchess eller hva det heter) osv. Noen som vet hva jeg kan ha glemt og hvordan jeg får de manglende pakkene?

 

Legger den inn her da den blir sett på ofte og å starte en ny tråd bare blir tull.

Lenke til kommentar
Har kamerater som har OSX og Ubuntu... Så vil ikke ta noen risk.

7600873[/snapback]

Jeg kan veldig kort beskrive sikkerheten i mitt hjemmenettverk:

 

Jeg har flere NFS-shares, og alle unntatt én av disse er uten nevneverdig sikkerhet. Dvs nettverket er sikret mot trafikk utenfra, og wlan'et er også kryptert, så er det likevel bare trusler "innenfra" som kan by på problemer.

 

Poenget er at de fleste share'ene bare rommer film, musikk og slikt, og dette er jeg uansett interesert i å dele med folk som er på besøk med laptop og slikt, så da bryr jeg meg ikke om noe mer sikkerhet.

 

Men jeg har én share som inneholder private dokumenter som jeg har valgt å sikre bedre. Mest av prinsipp fordi jeg ikke liker at folk snoker :ph34r:

 

Jeg har delt den med NFS som vanlig, men bruker i tillegg OpenVPN for å opprette krypterte linker mellom mine egne PCer (som ingen andre har root-tilgang på, håper jeg :p ). Share'en som inneholder de private filene er derfor ikke delt til 192.168.x.x som de øvrige, men til en egen IP-range som jeg bruker til VPN (f.eks. 10.x.x.x). Kun autentiserte klienter vil derfor ha mulighet til å aksessere denne delte katalogen, og det er heller ikke mulig å spoofe IP-adresser og slikt. For sikkerhets skyld har jeg også brukt iptables og sperret all tilgang med VPN-adresser over eth0, for å være 100% sikker på at trafikken kun slipper gjennom kryptert over den virtuelle tun-interfacen som openVPN bruker :thumbup:

 

Ulempen med dette oppsettet er at krypteringen gjør filoverføring treigere, spesielt hvis du har treig PC. Til gjengjeld er det mye sikrere enn Samba.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på NFS. Jeg har delt en mappe på serveren min: /home/musikk. Når jeg deler den med lese- og skriverettigheter, vil den ikke la meg få skriverettigheter, så sant jeg ikke er logget på som "musikk" på min maskin (klientmaskinen). Noen måte å omgå det på?

 

 

Installerte nettopp Ubuntu på nytt etter et mislykket forsøk på dual-boot, og nå har jeg et problem med at det virker som jeg mangler en del pakker. Blant annet en del spill jeg ikke finner(som supertux og 3dchess eller hva det heter) osv. Noen som vet hva jeg kan ha glemt og hvordan jeg får de manglende pakkene?

 

Legger den inn her da den blir sett på ofte og å starte en ny tråd bare blir tull.

7601182[/snapback]

Åpne pakkebrønner og bruk apt-get/synaptic. Søk på Ubuntuguide eller se signatur.

Lenke til kommentar
Når vi er inne på NFS. Jeg har delt en mappe på serveren min: /home/musikk. Når jeg deler den med lese- og skriverettigheter, vil den ikke la meg få skriverettigheter, så sant jeg ikke er logget på som "musikk" på min maskin (klientmaskinen). Noen måte å omgå det på?

NFS bruker jo vanlige unix-filrettigheter, så hvis katalogen på serveren er skrivbar for andre brukere, burde det ikke være noe problem.

 

Med et problem som jeg har brent meg på, er at jeg av og til har glemt meg og ikke hatt samsvar mellom UID på ulike maskiner, noen som fort kan skje hvis man ikke kjører et sentralisert system ala NIS/LDAP. NFS baserer seg utelukkende på UID, og ikke brukernavn, så hvis:

 

PC 1:

1000 - ole

1001 - dole

 

PC 2:

1000 - dole

1001 - ole

 

Da blir det tullbull med filene til brødrene hvis de bruker NFS :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Noen her som har prøvd DSL (Damn Small Linux)? Har det installert på minnepennen min nå, og det er jo kjempetøft! Det eneste er at jeg ikke får mounta no.

Er blitt litt bortskjemt takket være Ubuntu så sliter litt.. :p

Noen som vet åssen jeg overfører filer til filsystemet på DSL på minnepennen? Har ikke helt forstått det og forstått hvor jeg skal legge filer.

7586751[/snapback]

 

Å kjøre Linux diskless fra USB er sirup...Håper du ikke skal videoredigere :!:

Her er det jeg gjorde.

 

1. Du må ha støtte for å boote på USB hovedkortet ditt.

2. Sjekk at du finner brikken i bios

2. Boot linux og innstaller som vanlig med USB brikken som harddisk.

 

Mange live distroer har installerverktøy inkludert etterhvert. Skjekk ut at du har en slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
k3b kan både brenne og lage iso filer.

hvis det er i gui du tenker.

ellers kan du bruke "dd" i cli.

7613417[/snapback]

Så k3b kan også pakke ut eller? (er veldig n00b i dette)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Pakke ut? Pleier vel ikke å pakke ut ISO-filer?

7613534[/snapback]

Tja, altså mounte dem/boote dem (jeg kan ingenting om dette i Linux)

 

EDIT: Bare glem det, uansett, nå lurer jeg på om noen vet om noen gode MIDI-programmer som kan brukes til å lage/endre MIDI-filer (noe ala Sibelius eller MidiNotate Musician) :)

EDIT2: Okay, jeg skal bytte totalt fra Windoze nå, så, jeg lurte på om .zip filer funka straight forward eller om man må ha noen ekstraprogrammer?

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Skål for det gamle, det nye og alle brukere av åpen og/eller fri programvare alle steder.

Nytt, godt år!

7615974[/snapback]

Nytt godt år! Nå skal Windoze ut av rommet mitt! Inn med åpen og/eller fri programvare! :D

Lenke til kommentar

Hei! Jeg la nettopp merke til en sikkerhetsfeil i Ubuntu 6.10/Edgy Eft. Når jeg kjører kommandoen "sudo" etterfulgt av applikasjonsnavnet, lar jeg være å skrive inn noe passord. Så åpner jeg en ny fane/tab i terminalen og kjører samme kommando på nytt. Da får jeg automatisk root i programmet, uten å skrive inn noe passord. Flere som har opplevd dette?

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...