Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432
Hm, er noe merkelig her hjemme.. Har en server som kjører samba. Alle andre maskinene får tilgang til den (via samba) utenom Powerbooken min. Irriterende! Jeg kommer innpå alt utenom samba. Har flere servere med samba og de kommer jeg innpå. Noen ide til hva det kan være?

7581314[/snapback]

 

Prøv i mac-forumet. Evt. kan du slå på nfs-deling og skru på "insecure" på serveren - da kan du skrive "nfs://servernavn/mappe" i adresselinja i finder og komme rett inn. NFS gruser samba på performance over gode (les: kablet LAN) linjer.

7583622[/snapback]

Njaa... Macene har lik innstillinger så tror heller det er noe med serveren..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snip*

Jeg tror vi har en revolusjon i vente om ikke så altfor lenge, flertallet vil nok ikke godta dette. En gang må det sprekke, er tiden kommet.

Anyone? :hmm:

7581392[/snapback]

De fleste bare godtar EULAer og det meste uten å lese de eller å vite noe om hva de installerer... så noen stor revolusjon tror jeg ikke vil komme med det første.
Lenke til kommentar
*snip*

Jeg tror vi har en revolusjon i vente om ikke så altfor lenge, flertallet vil nok ikke godta dette. En gang må det sprekke, er tiden kommet.

Anyone? :hmm:

7581392[/snapback]

De fleste bare godtar EULAer og det meste uten å lese de eller å vite noe om hva de installerer... så noen stor revolusjon tror jeg ikke vil komme med det første.

7586047[/snapback]

 

Tror ikke store bedrifter og organisasjoner (spesielt utenfor USA) bare trykker "neste" uten å lese EULAen, så i bedrifter og organisasjoner vil nok Vista få problemer med å komme seg inn. De fleste er fornøyd med windows XP, og det finnes veldig få argumenter for å bytte (DX10? haha) i motsetning til veldig mange argumenter MOT å bytte (som at en må kjøpe ny maskinpark).

 

Privatbrukere kommer nok til å installere Vista i hopetall, enten fordi det er det nyeste nye, eller fordi det kom preinstallert på maskinen. :/

Lenke til kommentar

Noen her som har prøvd DSL (Damn Small Linux)? Har det installert på minnepennen min nå, og det er jo kjempetøft! Det eneste er at jeg ikke får mounta no.

Er blitt litt bortskjemt takket være Ubuntu så sliter litt.. :p

Noen som vet åssen jeg overfører filer til filsystemet på DSL på minnepennen? Har ikke helt forstått det og forstått hvor jeg skal legge filer.

Lenke til kommentar
Hm, er noe merkelig her hjemme.. Har en server som kjører samba. Alle andre maskinene får tilgang til den (via samba) utenom Powerbooken min. Irriterende! Jeg kommer innpå alt utenom samba. Har flere servere med samba og de kommer jeg innpå. Noen ide til hva det kan være?

7581314[/snapback]

 

Prøv i mac-forumet. Evt. kan du slå på nfs-deling og skru på "insecure" på serveren - da kan du skrive "nfs://servernavn/mappe" i adresselinja i finder og komme rett inn. NFS gruser samba på performance over gode (les: kablet LAN) linjer.

7583622[/snapback]

Njaa... Macene har lik innstillinger så tror heller det er noe med serveren..

7583889[/snapback]

 

Høres rart ut at serveren skal "diskriminere" mac'ene. Sjekk /etc/smb.conf (ellerhvadetnåheter) på mac'en (mac bruker også samba). Evt. kan du prøve nfs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hm, er noe merkelig her hjemme.. Har en server som kjører samba. Alle andre maskinene får tilgang til den (via samba) utenom Powerbooken min. Irriterende! Jeg kommer innpå alt utenom samba. Har flere servere med samba og de kommer jeg innpå. Noen ide til hva det kan være?

7581314[/snapback]

 

Prøv i mac-forumet. Evt. kan du slå på nfs-deling og skru på "insecure" på serveren - da kan du skrive "nfs://servernavn/mappe" i adresselinja i finder og komme rett inn. NFS gruser samba på performance over gode (les: kablet LAN) linjer.

7583622[/snapback]

Njaa... Macene har lik innstillinger så tror heller det er noe med serveren..

7583889[/snapback]

 

Høres rart ut at serveren skal "diskriminere" mac'ene. Sjekk /etc/smb.conf (ellerhvadetnåheter) på mac'en (mac bruker også samba). Evt. kan du prøve nfs.

7587053[/snapback]

smb.conf er helt fint på mac'en. Gidder ikke sette opp NFS for en maskin.. hehe. Da driter jeg heller i det.

Lenke til kommentar

Døh. NFS er pinglelett å sette opp. Du har en fil i /etc som heter exports. Den har linjer som ser noe slikt ut:

 

/home/kyrre                    192.168.1.200(rw,insecure,sync)

Første felt er mappe som skal deles, andre er hvilk(e) klienter (stjerner, hostnames etc. er også tillatt), og inni parantesen (ikke mellomrom inni eller mellom parantes og klient) kommer tilvalg som gjelder for denne klienten.

 

rw betyr read/write, insecure betyr "tillat tilkoplinger fra porter lavere enn 1024, dvs. at fra en unix-maskin så kan vanlig brukere snakke med serveren direkte, ikke bare root, og sync betyr at "dersom klienten sier "skriv dette til disk NÅ, gjør som den sier".

 

man exports for detaljer.

 

Så er det bare å starte nfs-tjenesten, og sørge for at den starter når serveren starter opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Døh. NFS er pinglelett å sette opp. Du har en fil i /etc som heter exports. Den har linjer som ser noe slikt ut:

 

/home/kyrre                    192.168.1.200(rw,insecure,sync)

Første felt er mappe som skal deles, andre er hvilk(e) klienter (stjerner, hostnames etc. er også tillatt), og inni parantesen (ikke mellomrom inni eller mellom parantes og klient) kommer tilvalg som gjelder for denne klienten.

 

rw betyr read/write, insecure betyr "tillat tilkoplinger fra porter lavere enn 1024, dvs. at fra en unix-maskin så kan vanlig brukere snakke med serveren direkte, ikke bare root, og sync betyr at "dersom klienten sier "skriv dette til disk NÅ, gjør som den sier".

 

man exports for detaljer.

 

Så er det bare å starte nfs-tjenesten, og sørge for at den starter når serveren starter opp.

7590354[/snapback]

Ja takk, jeg kan det der.. :) Men med NFS er ikke akkurat sikkert da. Hvem som helst kan stjele IP'en og komme seg innpå. Har litt for viktige ting der til at det kan skje.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle slenge ut en guide om en to ukers tid, men kan poste kortversjonen her først, til glede for andre googlere:

 

Hvordan bruke FujiFilm FinePix F30 i Linux (testet på Fedora Core 5):

 

Dette kameraet bruker ikke USB masselagring, men PTP (eller PictBridge?). Enkleste måten er å gå på "skrivebordsmiljø" -> "brukervalg" -> "avtagbar lagring og media", og under fanen "kamera" hake av for "Importer digitale fotografier ved tilkopling". Trykk lukk. Plugg inn kamera. Trykk neste.

 

(Kommando: "gthumb-import %h" - ikke spør hva %h'en står for)

 

Skal lage en engelsk oversettelse med screenshot etc.

 

Forøvrig er det et nydelig kamera, tar sinnsvakt skarpe bilder. Faren min fikk det til jul...

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan man installerer DLS på en minnepenn fra Windows xp? Jeg vil gjerne ha DSL på minnepennen min. Har lest denne: http://www.damnsmalllinux.org/wiki/index.p...USB_Flash_Drive , men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle kjøre syslinux på minnepennen. Noen som kan forklare? Det fungerte ikke å skrive SYSLINUX E: i kjør->cmd, mulig jeg er helt på jordet :p

Lenke til kommentar
Det er vel muligens ment at du skal installere DSL fra en linux-maskin? :)

7596595[/snapback]

Ja, men det er mulig å installere det fra en windowsmaskin også. Hadde ikke noen linuxmaskin eller brennecder i nærheten når jeg skrev ;) Men jeg fant denne: http://pendrivelinux.com/2006/03/25/puttin...nux-dsl-on-usb/ Den var litt enklere å forså så jeg fikk det til

 

Problem svolved :)

 

EGENTLIG så skal du innstalere DSL fra DSL-livecd

7597985[/snapback]

Ja, samme svar som til jorgis ;)

Lenke til kommentar
Ja takk, jeg kan det der.. :) Men med NFS er ikke akkurat sikkert da. Hvem som helst kan stjele IP'en og komme seg innpå. Har litt for viktige ting der til at det kan skje.

7590527[/snapback]

Det er sant, NFS er i utgangspuntet ikke veldig sikkert, siden hele autentiseringen baserer seg på IP-adresser ;)

 

Men hvis du har et lukket LAN hjemme så skulle det ikke bry på problemer. Det er først hvis man slipper inn PCer i nettverket som man ikke stoler på, at det kan bli trøbbel. IP og MAC-adresser er jo lett å spoofe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Ja takk, jeg kan det der.. :) Men med NFS er ikke akkurat sikkert da. Hvem som helst kan stjele IP'en og komme seg innpå. Har litt for viktige ting der til at det kan skje.

7590527[/snapback]

Det er sant, NFS er i utgangspuntet ikke veldig sikkert, siden hele autentiseringen baserer seg på IP-adresser ;)

 

Men hvis du har et lukket LAN hjemme så skulle det ikke bry på problemer. Det er først hvis man slipper inn PCer i nettverket som man ikke stoler på, at det kan bli trøbbel. IP og MAC-adresser er jo lett å spoofe.

7600582[/snapback]

For å si det sånn så stoler jeg ikke på noen.. hehe. Kommer av og til folk hit med laptop som gjerne vil ha nett.

Lenke til kommentar
Ja takk, jeg kan det der.. :) Men med NFS er ikke akkurat sikkert da. Hvem som helst kan stjele IP'en og komme seg innpå. Har litt for viktige ting der til at det kan skje.

7590527[/snapback]

Det er sant, NFS er i utgangspuntet ikke veldig sikkert, siden hele autentiseringen baserer seg på IP-adresser ;)

 

Men hvis du har et lukket LAN hjemme så skulle det ikke bry på problemer. Det er først hvis man slipper inn PCer i nettverket som man ikke stoler på, at det kan bli trøbbel. IP og MAC-adresser er jo lett å spoofe.

7600582[/snapback]

For å si det sånn så stoler jeg ikke på noen.. hehe. Kommer av og til folk hit med laptop som gjerne vil ha nett.

7600671[/snapback]

Hvis de har Windows, er det ikke noe særlig stor fare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...