A!1 Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Hvordan gjøres egentlig en FW-uppdatering? Forøvrig: +-plater har vel "avansert hvordan-brenne-info" innebygget, mens - bare har et par grove profiler? Hva er egentlig forskjellen på + og - ? Har hørt at - er best på video, DVD etc, holder på å digitalisere en haug med hjemmevideo så... Har også hørt at + er best på småfiler, da det er et mer "pakke-format". Eller er jeg på gjordet? Feil gjorde kansje tom? 7546695[/snapback] En firmware oppgradering kan gjøre enten ved at du laster ned et program som patcher og en patch eller ved at du laster ned en patch som er et program. Ikke noe hokus pokus egentlig. Fordelene er mange. Har du en brenner som kun brenner ett format eller ikke støtter dual-layer eller andre funksjoner kan disse ofte legges til. Noen 12x brennere kan oppgraderes til 16x og 18x. Regionlåste spillere kan gjøres regionfrie. DVD-platene identifiserer seg ved at det er forhåndsbrent info om hvilken plate det er og hvilket merke det er samt all mulig teknisk info. En firmware patch legger ofte til støtte for flere merker og typer plater. Du kan ta en titt på denne siden. Der finner du sikkert svar på de fleste spørsmålene om firmware patching du kan tenke deg. Den store forskjellen på +/- er såvidt jeg vet at det ene formatet har 10/20MB mer plass enn det andre og at noen spillere og brennere kun støtter ett format. Begge er like gode til alle oppgaver. Jeg foretrekker også Verbatim, slik som Mr.Elendig. Verbatim kommer som regel ut på første plass i de fleste kvalitetstester jeg har lest. Og de beholder dataene lesbare lengre enn mange andre plater. Prisen er heller ikke mye høyere enn andre plater. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Ville bare si at openSuse 10 inneholder XGL/Compiz. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Ja, tro vi aldri blir lei av å si dette: Atter en gang klarer itavisen å bevise at de sitter inne med førsteklasses "journalister" 7547572[/snapback] Alle vet at ITavisen sine journalister er inkompetente M$-fjols. Edit: litt overdrevet, men det er bare så morsomt å si det. Endret 21. desember 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Er det anbefalt 30Gb til en Linux-distro? Lenke til kommentar
quakie Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Det kommer vel helt an på hva du skal gjøre med den. Men i utgangspunktet trenger du vel ikke fullt så mye plass . Lenke til kommentar
dabear Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Høh? Du kan ha så stor partisjon du bare vil, til /. Jeg har 15gb til / og resten til /home Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Er det ikke vits lenger å ha swap? Har jo hørt og lest div rykter om det her på forumet, men har aldri prøvd uten en liten swap-partisjon. Men den har blitt mindre enn hva jeg hadde før. 600 MB ligger den på her. (opp mot 2000 før) Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Er det ikke vits lenger å ha swap? Har jo hørt og lest div rykter om det her på forumet, men har aldri prøvd uten en liten swap-partisjon. Men den har blitt mindre enn hva jeg hadde før. 600 MB ligger den på her. (opp mot 2000 før)7548711[/snapback] Ettersom swap er ment til å erstatte manglende ram, så er det klart at det er en 1:1 sammenheng mellom behov for swap og økende RAM mendger. Det er jo mange maskiner som har 2GB+ minne nå, dersom programmene ikke har følger tilsvarende etter i minnekrav, er det klart at behovet for swap går ned. Om du trenger det, får du vurdere selv. Har du 512MB ram er nok behovet veldig reelt, dersom du har 4GB ram på en desktop, er det ikke sikkert behovet er like stort. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) dvd+r plater er teknisk sett betre en - plater, men eindel eldre stasjonære spelere takler ikkje +. Tidligare så var - plater også eindel billigare, men no ligger dei stort sett + og - på samme prisnivå. The DVD+R format is divergent from the DVD-R format. Hybrid drives that can handle both, often labeled "DVD±RW", are very popular since there is not yet a single standard for recordable DVDs. There are a number of significant technical differences between the dash (or "minus") format and the plus format, though most consumers would not notice the difference. One example is the ADIP system of tracking and speed control being less susceptible to interference and error than the LPP system used by DVD-R, which makes the ADIP system more accurate at higher speeds. Also DVD+R(W) has a more robust error management system than DVD-R(W), allowing for more accurate burning to media independent of the quality of the media. Additional session linking methods are quite a bit more accurate with DVD+R(W) versus DVD-R(W), resulting in fewer damaged or unusable discs due to buffer under-run and multi-session disks with fewer PI/PO errors. Endret 21. desember 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Da har jeg tenkt til å prøve ut Arch Noen feller som er enkle å gå i? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Da har jeg tenkt til å prøve ut Arch Noen feller som er enkle å gå i?7553649[/snapback] Nopes. Så lenge du ikke er redd for tekst, så går det greit. Du må jo muligens installere og sette opp X selv, men det er ikke så vanskelig. pacman er en drøm. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Vist du får problem, så er #archlinux @ freenode ein fin plass å få hjelp. Men ta ein kikk på wikien før du maser: wiki.archlinux.org Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Nå mangler jeg bare litt diskplass Windows bruker 60 GB (!) og det er virus på den Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 La inn network-manager og har startet nm-applet (edgy), men den sier bare "No devices found". Noen som har vært borti at nm ikke vil fungere med nettverkskortene? Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Jeg har aldri hatt noe problem med NM... Finner iwconfig nettverkskortet? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) network-manager vil ikke finne de devicene som ifupdown håndterer. Du må derfor kommentere de ut i /etc/networking/interfaces eller liknende. Deretter en restart (evt kun av e nødvendige servicene, som jeg ikke har navnet på ) Endret 23. desember 2006 av dabear Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Installerte Feisty nuh for en stund siden, og alt kjører utrolig treigt. F.eks. vil oppstart av Firefox ta godt over 30 sekunder, og i den tiden kjører CPU med 100% belastning, og musepekeren hakker(!) og fryser når jeg beveger den. Bør jeg bare reinstallere fra edgy-CD, eller er det rimelig å anta at dette blir fikset i løpet av noen dager? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Dra ein top/ps aux og sjå kva prosess det er som tuller seg. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Nej, jeg reiser hjem for julen. Dere får alle ha en god jul! Lenke til kommentar
9001 Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Nej, jeg reiser hjem for julen. Dere får alle ha en god jul! 7564846[/snapback] Takk og god jul til deg også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå