Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hvordan gjøres egentlig en FW-uppdatering?

 

Forøvrig: +-plater har vel "avansert hvordan-brenne-info" innebygget, mens - bare har et par grove profiler? Hva er egentlig forskjellen på + og - ? Har hørt at - er best på video, DVD etc, holder på å digitalisere en haug med hjemmevideo så...

 

Har også hørt at + er best på småfiler, da det er et mer "pakke-format". Eller er jeg på gjordet? Feil gjorde kansje tom?

7546695[/snapback]

En firmware oppgradering kan gjøre enten ved at du laster ned et program som patcher og en patch eller ved at du laster ned en patch som er et program. Ikke noe hokus pokus egentlig.

 

Fordelene er mange. Har du en brenner som kun brenner ett format eller ikke støtter dual-layer eller andre funksjoner kan disse ofte legges til. Noen 12x brennere kan oppgraderes til 16x og 18x. Regionlåste spillere kan gjøres regionfrie.

 

DVD-platene identifiserer seg ved at det er forhåndsbrent info om hvilken plate det er og hvilket merke det er samt all mulig teknisk info. En firmware patch legger ofte til støtte for flere merker og typer plater.

Du kan ta en titt på denne siden. Der finner du sikkert svar på de fleste spørsmålene om firmware patching du kan tenke deg.

 

Den store forskjellen på +/- er såvidt jeg vet at det ene formatet har 10/20MB mer plass enn det andre og at noen spillere og brennere kun støtter ett format. Begge er like gode til alle oppgaver.

 

Jeg foretrekker også Verbatim, slik som Mr.Elendig. Verbatim kommer som regel ut på første plass i de fleste kvalitetstester jeg har lest. Og de beholder dataene lesbare lengre enn mange andre plater. Prisen er heller ikke mye høyere enn andre plater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, tro vi aldri blir lei av å si dette: Atter en gang klarer itavisen å bevise at de sitter inne med førsteklasses "journalister"

7547572[/snapback]

Alle vet at ITavisen sine journalister er inkompetente M$-fjols.

 

Edit: litt overdrevet, men det er bare så morsomt å si det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Er det ikke vits lenger å ha swap? Har jo hørt og lest div rykter om det her på forumet, men har aldri prøvd uten en liten swap-partisjon. Men den har blitt mindre enn hva jeg hadde før. 600 MB ligger den på her. (opp mot 2000 før)

7548711[/snapback]

Ettersom swap er ment til å erstatte manglende ram, så er det klart at det er en 1:1 sammenheng mellom behov for swap og økende RAM mendger. Det er jo mange maskiner som har 2GB+ minne nå, dersom programmene ikke har følger tilsvarende etter i minnekrav, er det klart at behovet for swap går ned.

 

Om du trenger det, får du vurdere selv. Har du 512MB ram er nok behovet veldig reelt, dersom du har 4GB ram på en desktop, er det ikke sikkert behovet er like stort.

Lenke til kommentar

dvd+r plater er teknisk sett betre en - plater, men eindel eldre stasjonære spelere takler ikkje +. Tidligare så var - plater også eindel billigare, men no ligger dei stort sett + og - på samme prisnivå.

 

The DVD+R format is divergent from the DVD-R format. Hybrid drives that can handle both, often labeled "DVD±RW", are very popular since there is not yet a single standard for recordable DVDs. There are a number of significant technical differences between the dash (or "minus") format and the plus format, though most consumers would not notice the difference. One example is the ADIP system of tracking and speed control being less susceptible to interference and error than the LPP system used by DVD-R, which makes the ADIP system more accurate at higher speeds. Also DVD+R(W) has a more robust error management system than DVD-R(W), allowing for more accurate burning to media independent of the quality of the media. Additional session linking methods are quite a bit more accurate with DVD+R(W) versus DVD-R(W), resulting in fewer damaged or unusable discs due to buffer under-run and multi-session disks with fewer PI/PO errors.
Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Installerte Feisty nuh for en stund siden, og alt kjører utrolig treigt. F.eks. vil oppstart av Firefox ta godt over 30 sekunder, og i den tiden kjører CPU med 100% belastning, og musepekeren hakker(!) og fryser når jeg beveger den. Bør jeg bare reinstallere fra edgy-CD, eller er det rimelig å anta at dette blir fikset i løpet av noen dager?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...