pgdx Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 At heller ikke digi.no har skjønt at det faktisk er en vesentlig forskjell mellom åpen kildekode og fri programvare er så grufult amatørisk at jeg begynner å røyte. Men så er jo spørsmålet: Er dette faktisk definert? Jeg bruker bevisst bare uttrykket «fri programvare», men så har vi jo også OSI, Open Source Initiative. De definerer jo «åpen kildekode» (open source) som de skriver på sin definisjonsside, «Open source doesn't just mean access to the source code. The distribution terms of open-source software must comply with the following criteria» Free redistribution Source code (man må kunne få kildekoden sammen med programmet) Derived work (man må tillate modifikasjoner og «derived work» til å bli lisensiert under samme lisens I tillegg er det en del jumbo-mumbo som den interesserte kan lese. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 hvis jeg husker riktig er ene mer om politikken bak, andre er mer "ooh, free" Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Angående metro-formatet til MS og digi-artikkelen om dette. Jeg synes hele artikkelen og argumentasjonen til MS virker noe søk. En åpen standard, som MS påstår Metro er, skal være definert i klartekst, så er det opp til programvareprodusentene å implementere standarden. Se f.eks. HTML og CSS. Programkode er ikke en åpen standard selv om programvareprodusenter får lov til å implementere denne koden i sine egne programmer. på betingelser gitt av produsenten av programkoden. GPL favner ikke om åpne standarder, GPL omfavner programkode. Altså kan ikke GPL være en trussel mot en åpen standard uansett hvordan du vrir og vender på det. Eller er jeg fullstendig på jordet? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Angående metro-formatet til MS og digi-artikkelen om dette. Jeg synes hele artikkelen og argumentasjonen til MS virker noe søk. En åpen standard, som MS påstår Metro er, skal være definert i klartekst, så er det opp til programvareprodusentene å implementere standarden. Se f.eks. HTML og CSS. Programkode er ikke en åpen standard selv om programvareprodusenter får lov til å implementere denne koden i sine egne programmer. på betingelser gitt av produsenten av programkoden. GPL favner ikke om åpne standarder, GPL omfavner programkode. Altså kan ikke GPL være en trussel mot en åpen standard uansett hvordan du vrir og vender på det. Eller er jeg fullstendig på jordet? Nei du har fullstendig rett. MS er ikke bare på jordet her, de er til og med på feil jorde! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 De er nok på "lykke.bmp". Haha :!: Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 At heller ikke digi.no har skjønt at det faktisk er en vesentlig forskjell mellom åpen kildekode og fri programvare er så grufult amatørisk at jeg begynner å røyte. Men så er jo spørsmålet: Er dette faktisk definert? Jeg bruker bevisst bare uttrykket «fri programvare», men så har vi jo også OSI, Open Source Initiative. De definerer jo «åpen kildekode» (open source) som de skriver på sin definisjonsside, «Open source doesn't just mean access to the source code. The distribution terms of open-source software must comply with the following criteria» Jeg var ikke klar over at engelske «open source» ble definert på den måten, men hva skal man så kalle programvare som har åpen kildekode men som er under en restriktiv lisens? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2005 Personlig mener jeg at åpen kildekode, men ufritt, burde bli kalt «åpen kildekode» mens fri programvare burde blitt kalt «fri programvare». Dette er også meningen til RMS. Men nå når Open Source Initiative har kapret OS-terminologien, vet jeg neimen ikke hva vi skal kalle det. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Microsoft introduserte vel begrepet Shared Source. Jeg synes det passer; kildekoden er delt, men den er ikke åpen. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Fikk Ubuntu Hoary-CD'ene mine i dag (30stk): Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Fikk Ubuntu Hoary-CD'ene mine i dag (30stk): Nå har du noe som kan holde deg varm om vinteren Får vel bestille mine kopier snart også. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Vil heller få tilsendt FreeBSD-CD'er, eller Slackware CD'er. Prøvde Ubuntu en gang, og det var hodebry uten like. Liker ting enkelt, som Slackware og FreeBSD. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Ahh. No køyrer eg ein nightly build av Firefox. Heitter FireFox 1.0+, er denne som skal bli v. 1.1 - og eg må seie; Denne greia er mykje raskare enn den andre eg har! Herlig! Elles så er det native SVG-støtte, og det skal visstnok vere den nyaste geckomotoren. Den FireFox 1.0.x bruker er jo over eit år gamal! :-o Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Ahh. No køyrer eg ein nightly build av Firefox. Heitter FireFox 1.0+, er dennesom skal bli v. 1.1 - og eg må seie; Denne greia er mykje raskare enn den andre eg har! Herlig! Elles så er det native SVG-støtte, og det skal visstnok vere den nyaste geckomotoren. Den FireFox 1.0.x bruker er jo over eit år gamal! :-o Høyres flott ut Dropline GNOME oppdaterte nettopp min til 1.0.4. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2005 Gimper: Kult... Tok det lang tid? Jeg har bestilt for lenge siden! Velmont: Ja, dagens Gecko er OLD! Kommer det med den save rendering-saken som default? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 EU truer Microsoft med «enorme bøter» Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Gimper: Kult... Tok det lang tid? Jeg har bestilt for lenge siden! Bestilte noen dager før Hoary ble sluppet. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Denne greia er mykje raskare enn den andre eg har! Herlig! Elles såer det native SVG-støtte, og det skal visstnok vere den nyaste geckomotoren. Har du testet SVG ? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Velmont: Ja, dagens Gecko er OLD! Kommer det med den save rendering-saken som default? Nei, det gjer den ikkje. Men eg slo han nett på sidan du spurde; og wow - det er jo dritkult! :D Har du testet SVG ? Var det fyrste eg gjorde SVG er jo kjempetøft -- noko kult med det er at dei blandar DOM, CSS, XHTML, Javascript og SVG! Kan jo gjere altslags smooth ting Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Velmont: Ja, dagens Gecko er OLD! Kommer det med den save rendering-saken som default? Nei, det gjer den ikkje. Men eg slo han nett på sidan du spurde; og wow - det er jo dritkult! :D "Save rendering" er hva? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå