Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

 

1)

Har et Asus MyCinema P7131 tv-kort som jeg gjerne skulle fått til i Linux Fedora. Hørt at dette kan bli komplisert, men jeg vil gjerne gi et forsøk på å få det til

 

2)

Har også noen HDD'er og en partisjon som ikke er blit lagt til i linux, hvordan gjør jeg så de blir oppdaget. De skal være i ext3 eller resiserFS filsystem.

 

3)

Da jeg installerte FC6 så kom det med FF 1.5. Hvordan oppdaterer jeg FF til 2.0?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan man får slått av den funksjonen i beryl som gjør at alle vinduene vises i et mindre format i et grid, slik at en kan velge hvilket vindu man vil til. Denne funksjonen spretter alltid opp i utide når jeg flytter musepekeren til for mye mot en av hjørnene på skjermen. Finnes det en måte å få tilgang til denne funksjonen gjennom f.eks. WindowsTast+TAB isteden for slik det er nå?

 

Dette er det jeg tenker på:

beryl-window-switcher_thumb.jpg

 

@pessimisten:

2.) Les deg opp på fstab og mount.

man fstab
man mount

Kan også hende at du finner litt fyldigere dokumentasjon hvis du har den installert dersom du bruker info isteden for man.

 

Du skal kunne finne diskene og liste partisjonene ved

sudo fdisk -l

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Laget meg et lite bash script som mounter en sshfs med rett ip i forhold til hvilket nettverk jeg er på. Derimot, helt uten at jeg gjorde noe spesielt så sluttet det å fungere.

#!/bin/bash
SYMLINK="$HOME/server"
MOUNTPOINT="/media/server"
SYMFROM="$MOUNTPOINT/home/canute/sshfs"
if [[ -n $(mount | grep sshfs) ]]
then gksudo umount $MOUNTPOINT
fi

if [[ -n $(ifconfig | grep 192.168.2) ]]
then IP="192.168.2.7"
else IP="canutes.net"
fi

sshfs -p **** canute@$IP:/ $MOUNTPOINT

if [ -h $SYMLINK ]
then
       rm -rf $SYMLINK
       ln -s $SYMFROM $SYMLINK
fi

Feilmeldingene er:

startsshfs.sh: 7: [[: not foundstartsshfs.sh: 7: [[: not found

startsshfs.sh: 12: [[: not found

remote host has disconnected

 

Jeg har prøvd å forandre på det, men til ingen nytte. Skulle vel egentlig være en enkel sak å se hva som er galt?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan man får slått av den funksjonen i beryl som gjør at alle vinduene vises i et mindre format i et grid, slik at en kan velge hvilket vindu man vil til. Denne funksjonen spretter alltid opp i utide når jeg flytter musepekeren til for mye mot en av hjørnene på skjermen. Finnes det en måte å få tilgang til denne funksjonen gjennom f.eks. WindowsTast+TAB isteden for slik det er nå?

 

 

7534954[/snapback]

 

Leit litt rundt i configen til beryl og du vil finne den. Du kan mappe funksjonen til kva du vil. Tastekombinasjoner og/eller pekerposisjon.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan man får slått av den funksjonen i beryl som gjør at alle vinduene vises i et mindre format i et grid, slik at en kan velge hvilket vindu man vil til. Denne funksjonen spretter alltid opp i utide når jeg flytter musepekeren til for mye mot en av hjørnene på skjermen. Finnes det en måte å få tilgang til denne funksjonen gjennom f.eks. WindowsTast+TAB isteden for slik det er nå?

7534954[/snapback]

Leit litt rundt i configen til beryl og du vil finne den. Du kan mappe funksjonen til kva du vil. Tastekombinasjoner og/eller pekerposisjon.

7535233[/snapback]

Har lett og lett, men ikke funnet :roll: Noen som vet hva den heter iallefall? - så kan det bli litt lettere å finne den... Endret av HavarN
Lenke til kommentar
TV-kortet: Dette kan enten være veldig lett eller veldig mye trøbbel. Kan du poste "lspci -v" her? (merk utskriften i terminalen for å kopiere, trykk med midt-knapp for å lime inn)

7534561[/snapback]

den kommandoen finnes ikke :(

 

@pessimisten:

2.) Les deg opp på fstab og mount.

man fstab
man mount

Kan også hende at du finner litt fyldigere dokumentasjon hvis du har den installert dersom du bruker info isteden for man.

 

Du skal kunne finne diskene og liste partisjonene ved

sudo fdisk -l

 

Du kan ikke forklare dette litt bedre, sliter litt med å skjønne det :S

 

I ubuntu har man synaptic package manager... finner ikke det i FC6, finnes det noe lignende?

 

 

Lyddriveren til realtek er for FC5, vil det funke på FC6 og?

 

EDIT: blir nok mye lettere for meg å gå tilbake til ubuntu :p

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar
synaptic - vel, det finnes en GUI som heter "pirrut", men selv foretrekker jeg kommandolinja til yum langt...

7537106[/snapback]

Fått til Yum GUI(?) :D

 

kyrsjo:

Takk, men finner fortsatt ikke komandoen :)

 

 

Har bestemt meg for å holde meg til Fedora, men fortsatt litt små plukk jeg sliter med :p

 

1) All musikken min gikk til %¤/&(!"#), så det jeg har ligger på ipod'en. Kan man overføre dette til Pc'en? vet det går i Windows, men hvordan er det med linux?

 

2) Må også få Koblet opp de siste HDD'ene og partisjonene... Fulgte guiden til Skinney, men får det ikke til... Det er to HDD'er og en HDD med partisjonene ext3 og ntfs(win2k)

 

3) synes også det er merkelig at Grub ikke har funnet win2k og lagt den til... er det bare å gjøre det samme som i ubuntu?

 

4)Har også tidligere spurt om dette:

Realtek driveren er til FC5, vil den funke på FC6?

 

EDIT:

bare en siste ting for å være masete :p

Får ikke helt til å legge beryl-manager i oppstarten... den ligger ikke blant alle de andre programmene

 

På forhånd takk for all hjelp :)

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar

ARGH! ³²¹¢¼¢¥Ħ©ªŊJĦ↑®°÷«¥↑ÐĦ>ªÞ÷¥↑×¢¢¿°÷«¢°¿¹!!!!

 

Kjøpte en haug med (heldigvis bare 25, men likevel) nye DVD-R (minus) plater, og skulle nå begynne å bruke dem. Men brenneren min sier "hah, disse vil jeg ikke brenne på" (ut i fra feilmeldingene er det brenneren som klager leker esel, ikke programmet), og spytter platen ut igjen. Så jeg advarer herved: TRAXDATA DVD-R, sølvfinish på overflaten, kjøpt på Claes-Ohlson, 16x: Hold. Deg. Unna.

 

Og så drar jeg avgårde for å kjøpe nye plater... Kansje det var sparket jeg trengte for å bli ferdig med julegavehandlinga?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan man får slått av den funksjonen i beryl som gjør at alle vinduene vises i et mindre format i et grid, slik at en kan velge hvilket vindu man vil til. Denne funksjonen spretter alltid opp i utide når jeg flytter musepekeren til for mye mot en av hjørnene på skjermen. Finnes det en måte å få tilgang til denne funksjonen gjennom f.eks. WindowsTast+TAB isteden for slik det er nå?

Funksjonen heter 'scale' og er skrudd på som default i Beryl.

 

Du kan skru den av via Beryl Settings Manager (høyreklikk på beryl-ikonet)

 

Jeg syns denne funksjonen er digg da :)

Lenke til kommentar
ARGH! ³²¹¢¼¢¥Ħ©ªŊJĦ↑®°÷«¥↑ÐĦ>ªÞ÷¥↑×¢¢¿°÷«¢°¿¹!!

 

Kjøpte en haug med (heldigvis bare 25, men likevel) nye DVD-R (minus) plater, og skulle nå begynne å bruke dem. Men brenneren min sier "hah, disse vil jeg ikke brenne på" (ut i fra feilmeldingene er det brenneren som klager leker esel, ikke programmet), og spytter platen ut igjen. Så jeg advarer herved: TRAXDATA DVD-R, sølvfinish på overflaten, kjøpt på Claes-Ohlson, 16x: Hold. Deg. Unna.

 

Og så drar jeg avgårde for å kjøpe nye plater... Kansje det var sparket jeg trengte for å bli ferdig med julegavehandlinga?

7541436[/snapback]

Du kan forsøke å oppdatere firmware for brenneren din. Det hjelper ofte. Men det visste du sikkert.

 

Men lykke til med gavehandel.

 

Edit: Takk Langbein :D Endelig fant jeg ut av det. Funksjonen er digg, men den dukker opp hver gang jeg forsøker å lukke et vindu. Blir litt irriterende i lengden. Skal sette den til Win+TAB samme som hurtigtasten til den fancy vindus-skiftinga i vista.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Hvordan gjøres egentlig en FW-uppdatering?

 

Forøvrig: +-plater har vel "avansert hvordan-brenne-info" innebygget, mens - bare har et par grove profiler? Hva er egentlig forskjellen på + og - ? Har hørt at - er best på video, DVD etc, holder på å digitalisere en haug med hjemmevideo så...

 

Har også hørt at + er best på småfiler, da det er et mer "pakke-format". Eller er jeg på gjordet? Feil gjorde kansje tom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...