Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Angående oppetid; jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor dette er et mål i seg sjøl. Det må da gå an å reboote noen ganger i måneden, få med seg evt kerneloppdateringer etc?

7480973[/snapback]

 

Neida, er ikke noe mål i seg selv, men så lenge jeg holder userspace genrellt og ting som snakker med andre maskiner up2date spesiellt, er det igrunn liten grunn til å styre med rebooting i hytt og gevær. Er bare å gå igjennom prosesslista når det begynner å bli lite RAM igjen, og kverke synderne.

 

Har en planlagt reboot i neste uke for å oppdatere ivtv (og forsåvidt nvidia, men dette er ikke et mål). Så lenge det ikke er noen hull, og det ikke er Revolusjonerende Ny Funksjonalitet , ser jeg ingen grunn til å styre med å bytte kjerne.

 

Jeg har en (lokal, utdatert printerserver++) med 2.6.10-kjerna gående nesten-daglig :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SElinux går mer på sikkerhe?

7482068[/snapback]

Jeg ser spørsmålstegnet, men ikke et spørreord, eller en setning ordnet som en spørresetning.

 

Lurer du på om SELinux konsentrerer seg om sikkerhet?

 

Hvis du tar en tur til Wikipedia om SELinux og se overskriften «Security-Enhanced Linux», får du sikkert en pekepinn. Dessuten kan du lese ganske mye mer der.

 

Hvis det er noe mer du lurer på, spør du her.

Lenke til kommentar
Jeg prøver å få til å skjule mapper i linux, uten å sette "." foran, for da endres stien til mappen

7486900[/snapback]

Du skjuler ved å prefiksere mappen med et punktum. Mappestien endres, ja, men er det et stort problem?

7487550[/snapback]

Ja, for mappen brukes av et program(elns), steam4linux

7487751[/snapback]

 

Bare å endre snarveien steam4linux lagde, eller endre i steam_bin/steam.sh :)

Lenke til kommentar
hva er commandoen for å rename..... må være su/ sudo

7490485[/snapback]

mv fil1 fil2

 

Flytt fil1 til fil2

 

Hvis du skal gjøre dette med fulle rettigheter, skriver du sudo først.

7490639[/snapback]

ka det kan jeg...men ser ikke vitsen i å flytte... skal bare rename

7492927[/snapback]

 

Flytter du fil.txt til fil2.txt gjør du i praksis en rename. En rename (selv i Windows) er egentlig bare en flytting.

Lenke til kommentar

Jeg synes at spørsmålet mitt er for lite til å lage en egen tråd derfor plasserer jeg det her heller.

 

Jeg har laget et backup script, som kjører på min Debian server. Scriptet fungerer fint, men jeg prøvde å få det til å kjøres daglig ved å plassere dette scriptet inn i /etc/cron.daily

#!/bin/bash
/home/canute/backup.sh

Ingenting har derimot skjedd. Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar

For de som er interesserte, så har jeg nå (såvidt) testet Solaris 10 med Trusted Extensions. Og det er det mest sinnsyke sikkerhetssystemet jeg noensinne har sett. Når man installerer Trusted Extensions, så blir hele maskinen påvirket av det. Brukere med lav autorisasjon blir låst inne i en container uten sjans til å påvirke systemet på noen som helst måte. Det finnes heller ingen måte å gå rundt det på. Man blir tvunget til å bruke et brukergrensesnitt med Trusted Extensions, f.eks. Trusted Java Desktop System. Prøver man å logge seg inn med ordinær Java Desktop System, blir man bare automatisk logget ut igjen, da maskinen ikke tillater dette. Og velger man konsoll, blir man også kastet ut. Disse brukerne med lav autorisasjon blir nektet å logge seg direkte på maskinen, selv gjennom SSH. Har aldri sett noe lignende, verken på Windows, GNU/Linux eller BSD. Men igjen, vi snakker om Solaris 10 med Trusted Extensions, eller Trusted Solaris om man vil. Kommer tilbake med en fyldigere rapport i BSD/UNIX-forumet, med screenshots.

Lenke til kommentar

Hei igjen... En stund siden sist jeg var her :)

 

Har installert OpenSuSe 10.2 og synes det er blitt mye bedre enn tidligere versjoner! Endelig får jeg til alt jeg har prøvd tidligere, slikt som Wine og Compiz.

 

Jeg prøvde begge deler i går, og alt funket med bare noen museklikk. Så nå kan jeg spille litt CS og leke meg med Compiz (som forøvrig er ganske nyttig).

 

Føler at Linux og alt opensource går bare rette veien og de større firmaene (les: Microsoft) har virkelig konkurranse her om man klarer å overbevise nok folk til å bruke Linux.

 

Linux er gudd :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...