Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

skriv .foranmappenavn. ctrl+h for å se skjulte

7476581[/snapback]

takker :D

EDIT: hvis den mappa er koblet til et program, vil det da herpe programmet? man endrer jo sti-navn ved å sette"." forann?

7476668[/snapback]

 

Jupp, banen blir endret når du slenger en dått foran. Du må finne en annen måte om du skal skjule filen for alle andre enn programmet. chmod den slik at den ikke er r/w, bare x?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
chmod den slik at den ikke er r/w, bare x?

7476759[/snapback]

r/w? skjønte ikke den siste delen

7476770[/snapback]

 

Det er muligens mulig å slå av skrive og lesetilgang, og bare sette flagget X på den, slik at den bare blir merket som executable. Dog vil jeg fremdeles tro den vil dukke opp i Nautilus, men du kan ikke lenger lese den. :/

Lenke til kommentar
chmod den slik at den ikke er r/w, bare x?

7476759[/snapback]

r/w? skjønte ikke den siste delen

7476770[/snapback]

 

Det er muligens mulig å slå av skrive og lesetilgang, og bare sette flagget X på den, slik at den bare blir merket som executable. Dog vil jeg fremdeles tro den vil dukke opp i Nautilus, men du kan ikke lenger lese den. :/

7476833[/snapback]

Ja da nytter det lite :)

Lenke til kommentar
Lei! Har prøvd å få div spillere i Suse til å spille multimedia. Suse, Videolinux, Mplayer, VLC og dependency HELL i flere dager.Codecs, kompilering, ./configure, make, make install ganger hundre.....Funker enda ikke... :wallbash: Linux er ufattelig ANTI multimedia...

7469889[/snapback]

 

Jeg vil tro du har gjort noe galt... Har ikke brukt SuSe på noen år (var dårlig tilgang på programmer utenfor distroen, i allefall klarte ikke jeg finne dem...), men i fedora var det bare å legge inn mplayer og mplayerplug-in, samt legge win32-kodekene i riktig mappe (/usr/lib/win32 ? Noe sånt, står på hjemmesiden til mplayer...), så funka alt. Inklusiv VGTV etc., testet det akkurat.

 

Men jeg bruker Solaris som eksempel på at hvis et operativsystem som Solaris kan ha mp3-støtte ved installasjon uten fare for lisens-bråk, så kan også de "nybegynnervennlige" linux-distroene også ha det.

7470431[/snapback]

Jeg kan jo nevne at både Amarok og Banshee kommer med mp3-støtte som standard i opensuse 10.2 :)

7470455[/snapback]

 

En funksjon som jeg vil fremheve med suse 101, er glimrende støtte for flash-platforemen. På den distroen, via Firefox, kjøre f.eks youtube og NRK-Urørt helt uten problemer. Kommende distroer bør inneholde mp3, ac3, og xvid som en minimumsstandard.

 

EDIt: Ja, og EN spiller som støtter alle disse. Hvorfor er ikke VLC med som standard på nye distroer? :hmm:

7470501[/snapback]

 

Mange meninger om VLC :) Bruker SuSe alsaoss (eller hva det nå heter) på firefox etc. som default?

 

Menmen, ting skjer - flash 9 er på vei, og gstreamer kommer til å lette media-kodek-styret på linux, da det gir EN api som kodeker og avspillere kan snakke sammen med.

 

Hm, hos meg? Virkelig rart at det aldri har funka, verken i ubuntu dapper,edgy eller opensuse, over flere maskiner..

Jeg har aldri hatt et eneste problem med webtv. VG, NRK. Alt bare fungerer. Jeg bruker MPlayer.

7470978[/snapback]

 

Da håper jeg at guruene innen faget bestemmer seg for å lage en distro etter samme revolusjonerende fane som Firefox og Open Office er under. Og med fokus på å revolusjonere multimedia under linux.

7471036[/snapback]

 

Da må de legge dens hjemland til Cuba eller et annet fritt land, mtp. patenter og lisenser...

 

Jeg ser at jeg ordla meg litt uklart. Så la meg oppklare hva jeg mener. Jeg vet om at Fraunhofer krever lisens for mp3-avspilling, og at mp3-patentet derfor kan skape problemer for en del aktører. Patenter jeg ikke har noe problemer med er patenter som andre fritt kan bruke. Selve mp3-patentet er mer komplisert. Beklager hvis jeg ga uttrykk for noe som ikke var helt riktig.

 

Edit: det viser seg at Solaris på lovlig vis kan støtte mp3 out-of-the-box. Her kan man se hvorfor.

7473756[/snapback]

 

Er ille nok at Helix følger med fedora etc. som standard, men hold real-helvete utenfor!

Lenke til kommentar
Er ille nok at Helix følger med fedora etc. som standard, men hold real-helvete utenfor!

7477674[/snapback]

Vel, RealPlayer 10 i Solaris er noe helt annet enn hva jeg har sett av realplayer i f.eks. Windows. Den er renere og mer strømlinjeformet. Men klart, det finnes bedre alternativer enn RealPlayer, det sier seg selv.

Lenke til kommentar

Et spørsmål; Suse Linux 10 (ev. 10.1); er ikke denne distroen gratis? Ser man kan kjøpe 1-year og 3-year subscriptions på www.suse.com, men samtidig kan man laste ned gratis etter å ha registrert seg hos Novell. Er dette evaluation version?

 

Distroen ser unektelig meget pen ut (jmf. demoen de har ute av desktop-versjonen), og er lysten på å prøve det ut. Mange grafiske elementer som minner om finesser man har i os x. Noen som kan hjelpe meg? Hva med openSUSE? Hva er forskjellen?

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar
Mange meninger om VLC :)

7477674[/snapback]

Jeg f.eks. syns VLC er et ille bra prosjekt fordi VLC er slik multiplatform og at den (pleide) å ta alt mulig av videofiler uten å mukke.

 

Bakdelen er at VLC er et 11-te å installere på min favoritt distro Slackware for jeg bør også installere en liten haug bibliotek for at den skal ta alt mulig av videofiler uten å mukke.

 

I dag er jeg grinete fordi VLC etter reinstallasjon ikke finner gyldig videodekoder for noe.

<mumle, mumle>teite 3.parts pakker<mumle, mumle>

Lenke til kommentar
Er ille nok at Helix følger med fedora etc. som standard, men hold real-helvete utenfor!

7477674[/snapback]

Vel, RealPlayer 10 i Solaris er noe helt annet enn hva jeg har sett av realplayer i f.eks. Windows. Den er renere og mer strømlinjeformet. Men klart, det finnes bedre alternativer enn RealPlayer, det sier seg selv.

7477863[/snapback]

 

Jeg vil tro den er temmelig lik den for linux, og greit nok, den er ikke like helvete som den for windows jeg husker, men likevel... Den tar jo bare mp3 og real-drm, og ingenting integrerer mot den! (noen bruker helix, men det er ikke det samme...)

Lenke til kommentar
Distroen ser unektelig meget pen ut (jmf. demoen de har ute av desktop-versjonen), og er lysten på å prøve det ut. Mange grafiske elementer  som minner om finesser man har i os x. Noen som kan hjelpe meg? Hva med openSUSE? Hva er forskjellen?

7480593[/snapback]

Blir vel litt som Redhat vs Fedora, hvor sistnevnde er gratis og utvikles i et raskere tempo, mens den første har treigere release cycle, men til gjengjeld støttes den lengre og du får offisiell support.

Lenke til kommentar
Er ille nok at Helix følger med fedora etc. som standard, men hold real-helvete utenfor!

7477674[/snapback]

Vel, RealPlayer 10 i Solaris er noe helt annet enn hva jeg har sett av realplayer i f.eks. Windows. Den er renere og mer strømlinjeformet. Men klart, det finnes bedre alternativer enn RealPlayer, det sier seg selv.

7477863[/snapback]

 

Jeg vil tro den er temmelig lik den for linux, og greit nok, den er ikke like helvete som den for windows jeg husker, men likevel... Den tar jo bare mp3 og real-drm, og ingenting integrerer mot den! (noen bruker helix, men det er ikke det samme...)

7480708[/snapback]

Ikke akkurat. Se bare her.

 

Edit: klart det finnes bedre musikkavspillere. XMMS er en av dem. Men det er i hvert fall en god start, og den ligger inne fra starten av.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Angående oppetid; jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor dette er et mål i seg sjøl. Det må da gå an å reboote noen ganger i måneden, få med seg evt kerneloppdateringer etc?

7480973[/snapback]

Jeg skjønner det hvis vi snakker om et års oppetid, men kjerneoppdateringer «noen ganger i måneden» er vel i overkant av meste laget. Kjører du OpenBSD 3.9 bør du være sikker med noen måneders oppetid. Same goes for Debian.
Lenke til kommentar
Trusted, som i Trusted Computing?

7481161[/snapback]

Nei, ikke som i Trusted Computing, Palladium og den greia der. Det går mer på det med at Solaris 10 nå tar høyde for uærlige administratorer, at man kan eliminere bort root-kontoen og opprette forskjellige admin-roller som har forskjellige oppgaver, altså rollebasert tilgangskontroll (Role Based Access Control, RBAC). Det er Solaris sitt svar på sudo, men en del kraftigere.

 

Edit:

@dabear: Solaris er et operativsystem jeg har seriøse planer om å benytte til filserveren min som jeg med tiden skal bygge opp, så jeg må lære systemet å kjenne for å få best mulig utbytte av det. Dessuten kan det hende jeg skal bruke Solaris i jobbsammenheng, og da MÅ jeg tilegne meg kunnskaper om det. Har installert VMware Server på slackware-boksen min, og tester ut Solaris i vmware nå. Solaris fungerer faktisk ganske bra i vmware, så det er en fin testbenk å benytte seg av. De resultatene jeg kommer frem til, kommer jeg nok til å poste i BSD/UNIX-forumet, da Solaris tross alt er et fullblods UNIX-system.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...