Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

En funksjon som jeg vil fremheve med suse 101, er glimrende støtte for flash-platforemen. På den distroen, via Firefox, kjøre f.eks youtube og NRK-Urørt helt uten problemer. Kommende distroer bør inneholde mp3, ac3, og xvid som en minimumsstandard.

 

EDIt: Ja, og EN spiller som støtter alle disse. Hvorfor er ikke VLC med som standard på nye distroer?  :hmm:

7470501[/snapback]

I Firefox blir Flash automatisk installert hvis man går på en side som krever dette. Så alle distroer som har Firefox har god støtte for Flash.

 

Hvis en distro har MPlayer eller Xine så er det meste mellom himmel og jord støttet. F.eks så har Slackware xine-lib. Den støtter alt utennom nyeste WMV og QuickTime, trenger man støtte for disse er det ikke verre en å laste ned win32codecs.

 

Ikke alle som liker VLC, selv ser jeg ikke poenget med VLC når man har MPlayer, men det er vel smak og behag.

7470652[/snapback]

 

...Ikke verre enn å laste ned w32codecs. Vel det er det. Jeg fikk det ikke til. Og defor røk suse ut for denne gang, dessverre. Multimedia er 100% et must for meg, og jeg har ikke tid til å bruke et os som forventer 100 timers arbeid for å spille av multimedia. Kanskje entusiast-utviklerene kan jobbe mindre med kontorapplikasjoner og konse litt mer på multimediasiden av linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Ikke verre enn å laste ned w32codecs. Vel det er det. Jeg fikk det ikke til. Og defor røk suse ut for denne gang, dessverre. Multimedia er 100% et must for meg, og jeg har ikke tid til å bruke et os som forventer 100 timers arbeid for å spille av multimedia. Kanskje entusiast-utviklerene kan jobbe mindre med kontorapplikasjoner og konse litt mer på multimediasiden av linux?

7470713[/snapback]

Å "installere" win32codecs tar noen sekunder. Er ingenting i veien med multimedia på Linux.

Lenke til kommentar
Å "installere" win32codecs tar noen sekunder. Er ingenting i veien med multimedia på Linux.

7470730[/snapback]

Nja, det må iallefall legges til egne repositories i både opensuse og ubuntu; dessuten er det ikke muligheter for å spille av DRM-beskytta filmer/lyd, og sider som VGTV funker ikke i det heletatt.

 

Sjøl om jeg skulle ønske at DRM ikke fantes, så skulle jeg iallefall likt å se noen guider på hvordan en manuelt får installert støtte for DRM (men det finnes vel ikke); det samme med VGTV.

Lenke til kommentar
...Ikke verre enn å laste ned w32codecs. Vel det er det. Jeg fikk det ikke til. Og defor røk suse ut for denne gang, dessverre. Multimedia er 100% et must for meg, og jeg har ikke tid til å bruke et os som forventer 100 timers arbeid for å spille av multimedia. Kanskje entusiast-utviklerene kan jobbe mindre med kontorapplikasjoner og konse litt mer på multimediasiden av linux?

7470713[/snapback]

Å "installere" win32codecs tar noen sekunder. Er ingenting i veien med multimedia på Linux.

7470730[/snapback]

Så gjør du som guidene sier, og får det ikke til allikevel. DA er det ikke lett å finne ut i hvilken tråder man skal trekke i....Jeg vet at folk med masser av erfaring får slikt til med bind for øynene, men vi av oss som ikke har MegaTimer i linux detter fort av. Slik havner Linux i geek, haxxor og leet klassen. Og blir der. :hm:

Lenke til kommentar
Å "installere" win32codecs tar noen sekunder. Er ingenting i veien med multimedia på Linux.

7470730[/snapback]

Nja, det må iallefall legges til egne repositories i både opensuse og ubuntu; dessuten er det ikke muligheter for å spille av DRM-beskytta filmer/lyd, og sider som VGTV funker ikke i det heletatt.

 

Sjøl om jeg skulle ønske at DRM ikke fantes, så skulle jeg iallefall likt å se noen guider på hvordan en manuelt får installert støtte for DRM (men det finnes vel ikke); det samme med VGTV.

7470790[/snapback]

Man kan alltids bare laste ned win32codecs fra siden til MPlayer og pakke den ut, eller såklart bruke pakkesystemet, uansett ikke noe arbeid. VGTV har da alltids fungerte fint, må være noe feil hos deg.

Lenke til kommentar
VGTV har da alltids fungerte fint, må være noe feil hos deg.

7470851[/snapback]

Hm, hos meg? Virkelig rart at det aldri har funka, verken i ubuntu dapper,edgy eller opensuse, over flere maskiner..

 

Muligens det har noe med totem-pluginen til firefox å gjøre, men den er ikke mulig å fjerne..

 

Jeg gidder rett og slett ikke å fikse trådløst nett i ubuntu. Jeg får det ikke til, og det virker utrolig komplisert. Vil nettet være letter å få til å funke med et annet distro?

7470913[/snapback]

Sansynligvis ikke. Om kortet ditt har frie drivere, er de mest sansynlig inkludert i kjernen. Ellers må du satse på ndiswrapper, evt med ndisgtk

Lenke til kommentar
Hm, hos meg? Virkelig rart at det aldri har funka, verken i ubuntu dapper,edgy eller opensuse, over flere maskiner..

Jeg har aldri hatt et eneste problem med webtv. VG, NRK. Alt bare fungerer. Jeg bruker MPlayer.

7470978[/snapback]

 

Da håper jeg at guruene innen faget bestemmer seg for å lage en distro etter samme revolusjonerende fane som Firefox og Open Office er under. Og med fokus på å revolusjonere multimedia under linux.

Lenke til kommentar
Hm, hos meg? Virkelig rart at det aldri har funka, verken i ubuntu dapper,edgy eller opensuse, over flere maskiner..

Jeg har aldri hatt et eneste problem med webtv. VG, NRK. Alt bare fungerer. Jeg bruker MPlayer.

7470978[/snapback]

 

Da håper jeg at guruene innen faget bestemmer seg for å lage en distro etter samme revolusjonerende fane som Firefox og Open Office er under. Og med fokus på å revolusjonere multimedia under linux.

7471036[/snapback]

De fleste distroer har base i USA, der kan de ikke legge med codecs fordi de kan bli saksøkt. De finnes flere distroer som har støtte for det meste, kommer de ikke med støtte for codecs osv så er det bare å bruk pakkesystemet.

 

F.eks

 

pakkesystem install mplayer

pakkesystem install mplayerplug-in

pakkesystem install codecs

 

finito.

Lenke til kommentar
Det har også noe med patenter og rettigheter å gjøre. Dessuten er vel ikke Windows så imponerende på multimedia heller? Funker kryptert DVD etter en reinstallasjon? Ogg? Flac?

7471082[/snapback]

Nei, men hvis du legger inn ac3, VLC og Xvid med to trykk, ordner det seg. Her har Linux et stykke igjen for å ordre opp i kaoset som råder.

Lenke til kommentar

DRM er stadig et tilbakevendende problem. Sendte en mail til tjeneste-tilbyderen til TVNorge sin Web-TV angående deres manglende støtte til alt utenom Windows Internet Explorer og Windows Media Player. Her er svaret jeg fikk:

Tjänsten använder sig av Internet Explorer samt Windows Media Player.

Orsakentill detta är att materialet är skyddat med licenser (DRM). I dagsläget är det endast just de tidigare nämnda program som klarar av att hantera dessa licenser på den nivå som används. Därför vi använder oss fullt ut av Microsofts programvaror.

TVNorge Web-TV fungerer ikke engang med Firefox i Windows.

Lenke til kommentar
Nei, men hvis du legger inn ac3, VLC og Xvid med to trykk, ordner det seg. Her har Linux et stykke igjen for å ordre opp i kaoset som råder.

7471125[/snapback]

Hvis guidene forteller deg noe annet enn at du er noen klikk unna, er det noe galt med guidene. I signaturen har jeg etter beste evne prøvd å vise bl. a. hvordan man får multimedia til å fungere på en grei måte i Ubuntu.

Lenke til kommentar

Det einaste windows klarer å spele rett utav boksen er eldre wmv, mp3 og mpeg2. Og når ein da tar med at dei aller fleste codec pakkane inneholder spyware/asware (CCCP er heldigvis eit unntak), så kan eg ikkje seie at multimedia er så mykje betre under windows.

 

I arch som eg køyrer fortiden, så dekker 'pacman -Sy mplayer codecs vlc' alle mine behov for mediavspeling. (Einaste grunnen til at eg legg in vlc er for dvd menyer)

 

DRM beskytta media boikotter eg uansett, så det er ikkje noko problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...