olefiver Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Verden er full av idioter og piratmarkedet for windowsplattform programvare er STORT. Så lenge selger gjør koden tilgjengelig er faktisk salg av GIMP lovelig til forskjell fra overnevnte. Men om en ser på GIMP salg som "etisk riktig" eller no, må en først spørre seg om hvor grensen går mellom selger og svindler... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Det er verken uetisk eller sleipt. Det er helt i henhold til GPL, så lenge vedkommende gir med kildekoden hvis kunden ber om det. Jeg antar at kjøper får en CD med GIMP, og da er tiden det er tatt å brenne det pluss prisen inkludert i salget, så jeg synes det er helt greit. Spesielt hvis det får folk til å bruke GIMP fremfor en piratkopiert Photoshop, og det er nok Adobe og GIMP-utviklerne enig i. Endret 4. desember 2006 av drange Lenke til kommentar
............... Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Har et lite problem med nye ubuntun dappern min. Jeg kommer ikke inn på nettet. Jeg har trådløst nettverk, og tenkte jeg kunne gå inn på 'Nettverk' også aktivere eth1(som er det trådløse) men med en gang jeg trykker på OK og går ut, deaktiveres det trådløse kortet igjen. Tips til hva jeg kan gjøre? Kommandoer i terminal? takker Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Jeg finner ikke noe cd/dvd i /dev mappa, hva gjør jeg nå. ? Den har vært inni der før. Hjelp? (Arch) Lenke til kommentar
dabear Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Har et lite problem med nye ubuntun dappern min. Jeg kommer ikke inn på nettet. Jeg har trådløst nettverk, og tenkte jeg kunne gå inn på 'Nettverk' også aktivere eth1(som er det trådløse) men med en gang jeg trykker på OK og går ut, deaktiveres det trådløse kortet igjen. Tips til hva jeg kan gjøre? Kommandoer i terminal? takker 7427708[/snapback] Sleng ut /etc/network/interfaces fila di (fjern evt passordnøkler). i tillegg kan du se på iwconfig, ifup/ifdown og iwlist. Lenke til kommentar
............... Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hmm slenger ut fila etter skolen.. dabear: Hva mente du med å se på? skal jeg finne dem og legge de ut? eller se om noe er feil? Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Det er verken uetisk eller sleipt. Det er helt i henhold til GPL, så lenge vedkommende gir med kildekoden hvis kunden ber om det. Jeg antar at kjøper får en CD med GIMP, og da er tiden det er tatt å brenne det pluss prisen inkludert i salget, så jeg synes det er helt greit. Spesielt hvis det får folk til å bruke GIMP fremfor en piratkopiert Photoshop, og det er nok Adobe og GIMP-utviklerne enig i. 7426767[/snapback] GIMP-utviklerne blir nok bare glad for det, men jeg tviler på at Adobe folkene blir så glade. Adobe tjener tross alt ganske mye penger på at folk bruker piratkopiert Photoshop når de er unge eller prøver å lære seg å bruke et bilderedigeringsprogram. For da kommer mange av dem som ble profesjonelle web-/printdesignere eller fotografer til å kjøpe Photoshop siden de allerede vet hvordan de bruke det. Endret 5. desember 2006 av JonT Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 men jeg tviler på at Adobe folkene blir så glade. Adobe tjener tross alt ganske mye penger på at folk bruker piratkopiert Photoshop når de er unge eller prøver å lære seg å bruke et bilderedigeringsprogram.7429066[/snapback] Jeg må innrømme at jeg ikke var 100% ærlig og seriøs da jeg sa det jeg sa, men det var ironisk ment mot alle som kjemper mot piratkopiering og mot at folk skal bruke frie alternativer. Lenke til kommentar
saxin Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Hvordan sjekke hvilket operativsystem som kjøres på en webserver? Dette må skje via terminalen. Tror det er en linux-server, men ikke sikker! Endret 5. desember 2006 av saXin Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 uname -o og noen tegn til ... Lenke til kommentar
saxin Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Forklarte meg litt dårlig. Dette er en "remote" webserver, som jeg ikke har tilgang til noe terminal på. Har bare mulighet for å sjekke via terminalen på en annen maskin Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Forklarte meg litt dårlig. Dette er en "remote" webserver, som jeg ikke har tilgang til noe terminal på. Har bare mulighet for å sjekke via terminalen på en annen maskin 7430920[/snapback] nmap -O hostname Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Noen blir ikke glade for å bli nmap'a. Greieste er ofte å telnet'e til web-porten, og evt. få en feilmelding Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 På suse boxen min er jeg ikke helt fornøyd med fontene og slik de fremstår på LCD skjermen. Hva kan jeg gjøre for å forbedre dette? Er det et sett med fonter som vi vet passer til en 17 toms LCD? Jeg har og lagt merke til at KDE og YaST bruker forskjellige fonter uavhenig av hverandre. Noen med erfating her? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 I gnome kan jeg i allefall stille på "subpixel rendering" i font-oppsettet. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Det kan og være greit å avinstallere alle pixmap-fonter, hvis du ikke vet at noen programmer du bruker trenger disse. Det kan hjelpe i situasjoner der programmer velger "feile" fonter. Ellers kan man som kyrsjo sier stille på "subpixel rendering" både i Gnome og KDE (og i /etc/fonts). Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Faen heller jeg testet å boote fra noen boot cder, Ubuntu 6.10, Arch cden men ingenting skjer. Tyder dette på et defekt cdrom? Da jeg ikke finner de i /dev heller etter oppstart? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Finner bios drevet? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Finner bios drevet? 7432639[/snapback] Det passordet er det IT ansvarlig på skolen som har ^^ Skal høre med han. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå