Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Da får jeg bare en blank markør. Kan det hjelpe å prøve å reinstallere kanskje?

7411712[/snapback]

 

Start med å kverke .emacs i hjemmekatalogen din, og evt. apt-get remove --purge emacs og installer det på nytt.

 

Jeg har nettopp installert ssh-server. Dersom fks xchat er starta på serveren, hvordan kan jeg "overta" skjermbildet av xchat på maskina som logger seg inn? Jeg kjører med x-forwarding påslått.

 

Jeg leiter med andre ord etter en slags screen for GUI-applikasjoner.

7413809[/snapback]

 

ssh -XY bruker@maskin

 

 

Hm... overta det? Aner ikke, hadde vært greit å vite...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg formulere dette på en enklere måte.

 

Jeg fikk gått i sovemodus i Xfce ved et uhell, og til og med etter restart "sover" den fremdeles. Jeg får da altså ikke noe grafisk grensesnitt. Hvordan får jeg til å "vekke" den igjen, uten det grafiske grensesnittet?

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
La meg formulere dette på en enklere måte.

 

Jeg fikk gått i sovemodus i Xfce ved et uhell, og til og med etter restart "sover" den fremdeles. Jeg får da altså ikke noe grafisk grensesnitt. Hvordan får jeg til å "vekke" den igjen, uten det grafiske grensesnittet?

7416187[/snapback]

 

Beklager at jeg siterer meg selv og bumpe i samme slengen, men trenger virkelig en løsning. Sitter og poster med mobilen min her. Har prøvd å slå i tastaturet, trykke på alle knapper til en hver tid, slå av og på datamaskinen og monitoren. Skal prøve lynx nå, så jeg kan holde dere oppdaterte/holde meg selv oppdatert via kommandolinjen.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Vel, jeg trykket på suspend eller noe slikt i XFCE, og når jeg starter maskinen nå så har jeg signal på skjermen og alt som vanligvis skjer, skjer. Men, når jeg kommer til login-skjermen blir monitoren svart og det står "No signal".

 

Jeg vil tro X11 er helt dødt, ja, dersom X11 først starter ved login-skjermen.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Dette prøvde jeg uttalige ganger i går. Prøvde også startx noen hundre tusen ganger.

Det er i alle fall ikke skjermen det er noe galt med, for nå sitter jeg på WinXP på samme datamaskin. Vil helst komme tilbake til Linux så fort som bare mulig (re-installasjon er siste utvei).

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Har noen en link til siden hvor du kan laste ned repositories for DVD?

Hakke nettilgang på min PC ennå. =/

Har også lastet ned gstreamer og lurer på hvordan jeg installerer det?

 

Har kjøpt meg en harddisk til mitt eksterne harddiskkabinett og lurer på om det går greit å bruke den med vmware? Tenkte å installere Windowx XP Pro på den for å få tilgang til Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere, Reason, Fruityloops, Cubase, Wavelab, Maya, zBrush, 3D Studio Max, Counter-Strike, Warcraft osv. osv..! =)

Også kan jeg jo ha med harddisken på skolen! =D

Lenke til kommentar
Har noen en link til siden hvor du kan laste ned repositories for DVD?

Hakke nettilgang på min PC ennå. =/

Har også lastet ned gstreamer og lurer på hvordan jeg installerer det?

Du sier ikke distro, så jeg antar Ubuntu. Hvis du ikke har lastet ned .deb-pakker (men tar.gz) bør du gjøre det. De kan du finne på packages.ubuntu.com. .deb-pakker kan du installere ved å dobbeltklikke dem eller med 'dpkg -i *.deb' hvis du har mange (og det har du nok siden det er snakk om gstreamer :))

Lenke til kommentar

Fulgte nettopp denne guiden for å installere XGL:

https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/Xgl

 

Når jeg restartet valgte jeg XGL i session og logget inn. Da skjedde absolutt ingenting og etter en stund kom jeg tilbake til loginskjermen. Hva skjer?

 

Edit: Det hadde tydligvis ikke blitt installert fordi jeg surret litt. Prøver nå og ser at jeg mangler repository! Noen som vet?

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med noen av ntfs-diskene mine. Jeg kjører read/write med ntfs-3g, noe som funker fint. Dessverre er det enkelte mapper dataen rett og slett ikke vil vise, deriblant bruker-mappen for windows-systemet (kjører dual-boot).

 

Gjør jeg følgende:

sudo umount -a && sudo mount -a

så funker det, og mappen vises fint. Noen som vet hva jeg kan gjøre for at den skal fikse dette ved boot?

Lenke til kommentar

Jeg har et veldig rart problem med Ubuntuserveren min. Når jeg kjører apt-get install så kommer det masse tekst. På bunnen står det:

 

W: Not using locking for read only lock file /var/lib/apt/lists/lock

W: Not using locking for read only lock file /var/lib/dpkg/lock

E: Unable to write to /var/cache/apt/

E: The package lists or status file could not be parsed or opened.

 

Etter litt research har jeg funnet ut at problemet er at det ikke går an å lagre noe på /var, selv om jeg kjører som root. Root har alle rettigheter satt riktig. Fstab ser slik ut:

 

# /etc/fstab: static file system information.

#

# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>

proc /proc proc defaults 0 0

/dev/hda1 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1

/dev/hdb2 /home ext3 defaults 0 2

/dev/hdb3 /tmp ext3 defaults 0 2

/dev/hdb1 /var ext3 defaults 0 2

/dev/hda5 none swap sw 0 0

/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 ro,user,noauto 0 0

/dev/hdd /media/cdrom1 udf,iso9660 ro,user,noauto 0 0

/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0

 

Systemet kjører ubuntu hoary kjerne 2.6.10-5-386.

 

Hvis jeg prøver å lagre noe i /var i VIM får jeg:

 

E212: Can't open file for writing

 

Hva kan være feil?

 

EDIT: tror det var noe feil med partisjonen. det kom noen feilmeldinger med fsck eller noe når jeg startet maskinen. Jeg fjernet /dev/hdb1 fra fstab, startet maskinen fra live-cs og flyttet alt fra den til /var, og startet maskinen på nytt. Da fungerte alt :D

Endret av sindreij
Lenke til kommentar

Noen som har et kjekt program for å teste kvalitet/integritet på disk? Har fire disker i bruk nå, linket via LVM, og har opplevd diverse kjipe kræsj i det siste.

 

Finnes det en lett måte å finne ut hvilken av diskene som trøbler, slik at jeg kan fjerne den fra LVM-gruppen før den dør helt? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...