Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vet noen om gode programmer for latex-kompilering? driver og eksperimenterer og lærer meg latex, trenger et program for å kompilere til pdf. fint om det støtter auto-fullføring av kommandoer.

kjører for øvrig xubuntu, så eneste kravet er at det må kjøre fint i det :)

7399181[/snapback]

Antar du mener en ide - jeg bruker selv "kile". Det er et kde-program, men det burde gå bra. Bare pass på å stille inn i instillingene at den skal bruke acroread eller gv eller xpdf til å vise pdf'er, gv til å vise ps'er, og xdvi til vise dvi'er.

Så er du "good to go". Alt-1 kompilerer (så mange ganger som det trengs) og viser det i dvi-leseren.

Symbolliste, autofullføring av en del kommandoer samt referanser er innebygget. Masse instillinger på forskjellige måter å indentere, syntax highligthing etc. Koslig program :)

Lenke til kommentar

Det er fordi du ikke har installert de rette fontene, standard emacs kan ikke bruke ttf-fonter. Men det kan emacs 23, så om du installerer den og starter den med f.eks:

emacs --enable-font-backend --font "Bitstream Vera Sans Mono-10"

vil du ikke ha det problemet mer. Eventuelt kan du jo installere noen bitmap-fonter, eller starte emacs i en terminal med:

emacs -nw

Lenke til kommentar

Får

(services-admin:5878): Liboobs-CRITICAL **: There was an unknown error communicating with the backends: Process /usr/share//system-tools-backends-2.0/scripts/SystemToolsBackends.pl exited with status 0

og "Konfigurasjonen kunne ikke lastes; You are not allowed to enter the System Configuration" når jeg kjører "Brukere og Grupper" og "Tjenester" i Ubuntu 6.10 (programmet åpnes ikke), har administrator-rettigheter selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Nå funka det, men ser ikke toppen av vinduet. Med minimer, maksimer og avslutt-knappene osv! Har kikka i Emerald, men blir ikke no klok.

Lurer også litt på hvordan jeg ordner MP3-codecs? Ubuntuguide.org sin guide på det funka ikke.

Slik ser det ut med Beryl:

post-45729-1165090458_thumb.png

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp installert ssh-server. Dersom fks xchat er starta på serveren, hvordan kan jeg "overta" skjermbildet av xchat på maskina som logger seg inn? Jeg kjører med x-forwarding påslått.

Jeg leiter med andre ord etter en slags screen for GUI-applikasjoner.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Fyfaen. Nå jeg ble nettopp nyforelska i ubuntu. Aldri i livet har jeg opplevd noe lignende.

Jeg har et Creative webcam som jeg sikkert har hatt i 4-5 år. Har ikke brukt det på lenge. Husker enda alle timene jeg brukte på Windows på å installere drivere og prøve å få det til å fungere. Så nå tenkte jeg, bare for å ha prøvd, å prøve å få det til å fungere i ubuntu.

Det tok meg, bokstavlig talt, 30 sekunder. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...