Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hører på dette intervjuet nå. Og jeg synes det er svært bra. AIGLX/compiz/XGL er ikke utelukket, og neste hovedversjon av Slackware vil inkludere modulær X. Hva som blir inkludert i Slacware eller ikke avhenger av stabilitet og kvalitet på programvaren. Det er tydelig at Slackware-teamet legger stor vekt på stabilitet og kvalitet, noe jeg helt klart ser på som en styrke i forhold til mange andre linux-distroer.

 

Edit: og intervjuet viser også en sterk relasjon mellom Slackware og FreeBSD.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Noen som har et ubuntu-system og gidder søke igjennom filtreet sitt om de har noe ala "adm8211"?

7344169[/snapback]

Ja, jeg fikk modprobe-a den uten noe feilmelding...

root@bjorninge-laptop:~# modprobe  adm82111

FATAL: Module adm82111 not found.

root@bjorninge-laptop:~# modprobe  adm8211

root@bjorninge-laptop:~#

 

root@bjorninge-laptop:~# locate adm8211

/lib/modules/2.6.17-10-generic/kernel/drivers/net/wireless/adm8211

/lib/modules/2.6.17-10-generic/kernel/drivers/net/wireless/adm8211/adm8211.ko

/usr/src/linux-headers-2.6.17-10/drivers/net/wireless/adm8211

/usr/src/linux-headers-2.6.17-10/drivers/net/wireless/adm8211/Kconfig

/usr/src/linux-headers-2.6.17-10/drivers/net/wireless/adm8211/Makefile

/usr/src/linux-headers-2.6.17-10-386/include/config/adm8211

/usr/src/linux-headers-2.6.17-10-386/include/config/adm8211/module.h

/usr/src/linux-headers-2.6.17-10-generic/include/config/adm8211

/usr/src/linux-headers-2.6.17-10-generic/include/config/adm8211/module.h

root@bjorninge-laptop:~#

Endret av dabear
Lenke til kommentar

En grei huskeregel er at fra og med Breezy er navnene i stigende alfabetisk rekkefølge. Breezy -> Dapper (hoppet over C) -> Edgy -> Feisty

 

Versjonsnavnene er jo bare å.mm (oktober 2006 = 6.10, april 2007 = 7.04). Planen er release hver 6 måned (men Dapper brøt denne regelen), så det blir 6.10 -> 7.04 -> 7.10 -> 8.04 osv. :)

Lenke til kommentar

Lurer på om det er mulig å blokkere sider som jeg ikke vil folk skal gå innpå (som piczo, 123spill osv...).

 

Vil ikke blokkere hos hver enkelt bruker via nettleseren, dette er lett å fjerne av brukeren.

 

Finnes det programmer (nedlastbare eller innebygde) som jeg kan bruke?

 

PCen kjører Ubuntu Edgy Eft ( 6.10 )

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et merkelig problem her, i Ubuntu 6.10.

 

Nå har jeg nådd gigabyte-grensen på min ene harddisk, og jeg sletter da diverse filer.

Det ser ikke ut til at den reagerer på det. Står fortsatt at je ghar 0 byte ledig plass.

 

Enkelte filer jeg har slettet er opp til 5 GB store, men har ennå ikke reagert.

Noen som vet hva som kan være problemet?

 

EDIT: Med hjelp fra ubuntuforums.org fikk jeg det til. Det virker som om filene egentlig ikke ble slettet, men lagt i den skjulte undermappen .Trash-<brukernavn>. Dette er visst en kjent, og veldokumentert feil.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Eller, om du er lat, så kan du legge inn i /etc/hosts at 123spill.no peker på localhost (127.0.0.1)

7351112[/snapback]

 

Hvordan gjør jeg det?

 

 

 

Hvordan konfigurerer jeg Squid til å blokkere sider? Har bare funnet for å blokkere brukere og tidsrom..

7351674[/snapback]

 

"man hosts". Kan jo gi et kjapt eksempel:

# Do not remove the following line, or various programs
# that require network functionality will fail.
127.0.0.1       storeulv        localhost.localdomain   localhost
192.168.1.200   kyrre   kyrre.lan

 

Dette er da min hosts fil. Som du ser inneholder den to ting, notert linje-for-linje - en ip-adresse, og ett (eller flere) navn. Denne virker sånn at dersom jeg ønsker å slå opp "kyrre" eller "kyrre.lan" (gamlepc'n med printer), så blir den automatisk mappet til ip'n 192.168.1.200. Flotters.

 

Det sleipe er at denne sjekkes *før* maskinen prøver å bruke DNS, så dersom du f.eks. legger inn en linje

127.0.0.1 123spill.no www.123spill.no

så vill autmatisk alle oppslag til www.123spill.no og 123spill.no pekes til den lokale maskinen, istedet for til riktig adresse. Eneste måten å komme forbi, er å skrive ned ip'n ett annet sted, eller gjøre oppslag manuelt vha. spesialiserte verktøy som snakker direkte med DNS-tjenerene. Men dersom personen kan nok til å gjøre dette, får du sannsynligvis ikke stoppet vedkommende uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...