Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Nok en grunn til å installere word i wine :D

 

Men det får bli seinere, takk skal du ha

7195184[/snapback]

 

... eller lære seg å skrive...

 

Jeg gikk opp en karakter i tysk etter at jeg sluttet å bruke word... Den retta gramatikken min *feil*. Var ikke skjelden den hadde retta ting jeg var usikker på, og det viste seg at jeg hadde rett og den var på jordet. Plus at jeg faktisk lærte det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så spell i OOo er bedre enn i Word? :O

Det hadde jeg egentlig ikke trodd...

7205704[/snapback]

Det er ikke spell checker det er snakk om, men gramatikk kontroll. OO har ikke det. Og det kan være veldig fint, siden de fleste stoler alt for mye på gramatikk kontrollen og tror den alltid har rett.

7205889[/snapback]

 

Nettopp. Nå er ikke jeg dyslektiker eller noe sånt, men likevel - stavekontrollen skal bare være der for å fange opp sleivtrykk. Dersom du ikke kan stave/gramatisere - følg med skikkelig i norsken. Det er ikke det en stavekontroll er der for.

 

Forøvrig har jeg et annet ankepunkt til den stavekontrollen - den rettet nynorsk-eksamen min til norsk uansett hva jeg gjorde med den. Mistet nesten en halvtime før jeg fant at jeg måtte stille språk *før* jeg begynte å skrive (eller merke alt eller noe sånt. Holdt på å kaste hele maskinen ut av vinduet, kreve å få utdelt ark, og skrive for hånd. Faktisk så kladdet jeg store deler for hånd - mye lettere å holde oversikt på ark enn i windows uten virituelle skrivebord, og bare alt-tab til å hjelpe deg...)

Lenke til kommentar
Det er helt vanlige leveringstid det. Dessuten er det jo gratis og koster en utgift for dem, så jeg skjønner ikke hva det er så mye å være misfornøyd over.

7205219[/snapback]

 

At det er gratis betyr ikke at jeg ikke får være misfornøyd. Hva hadde skjedd med open source om utviklerne bare slengte kommentaren "det er gratis, slutt å syt" til alle som klaget på feil? :)

 

Neida, men synes bare det var litt dårlig timing. Nå som Edgy er sluppet har jeg ganske lite behov for 6.06-CDer, om ikke det viser seg at Edgy er ustabil på maskiner jeg skal installere det på. :)

Lenke til kommentar

Joda, men så er jo Dapper en Long term Support, og de sender ikke edgy cder dessverre :(

 

Forøvrig skal det sies at Dapper funker veldig bra enda, men edgy er jo sjølsa mer bleeding edge.

 

Kyrsjo: Jeg merker at vi har forskjellige meninger angående word. Jeg kan ikke få rost verktøyet nok, mens du ser ut til å gå for openoffice - som ikke har like gode rettskrivingsfunksjoner.

 

Jeg skal være ærlig - word har endel mangler, men det mener jeg òg openoffice har. Word funker for meg, og gramatikk-sjekker føler jeg er en nødvendighet. Alle hjelpeverktøy ser jeg på som et pluss, men det gjør ikke du. Forskjellige meninger, men ingen av de trenger være mer riktige enn den andre.

 

Det jeg prøver å få fram, er at Word har hjulpet meg så mange ganger, og når alle bruker det (dvs gramatikk- og stavekontrollen), ser jeg ingen grunn til å bruke et dårligere produkt (NB! for meg), pga at det er "opensource".

 

Som et tankteeksperiment som jeg muligens har dratt opp tidligere; dersom openoffce hadde hatt samme pris som MS office, hatt samme markedsposisjon(like kjent blant vanlige personer),og ingen av de vært opensource, hva ville folk valgt da?

Lenke til kommentar
At det er gratis betyr ikke at jeg ikke får være misfornøyd. Hva hadde skjedd med open source om utviklerne bare slengte kommentaren "det er gratis, slutt å syt" til alle som klaget på feil? :)

7207319[/snapback]

Neida, men poenget mitt er at det er en veldig god deal å få CDene i løpet av 4-6 uker, særlig når man ikke en gang trenger å betale frakt.

Lenke til kommentar
Joda, men så er jo Dapper en Long term Support, og de sender ikke edgy cder dessverre :(

 

Forøvrig skal det sies at Dapper funker veldig bra enda, men edgy er jo sjølsa mer bleeding edge.

 

Kyrsjo: Jeg merker at vi har forskjellige meninger angående word. Jeg kan ikke få rost verktøyet nok, mens du ser ut til å gå for openoffice - som ikke har like gode rettskrivingsfunksjoner.

 

Jeg skal være ærlig - word har endel mangler, men det mener jeg òg openoffice har. Word funker for meg, og gramatikk-sjekker føler jeg er en nødvendighet. Alle hjelpeverktøy ser jeg på som et pluss, men det gjør ikke du. Forskjellige meninger, men ingen av de trenger være mer riktige enn den andre.

 

Det jeg prøver å få fram, er at Word har hjulpet meg så mange ganger, og når alle bruker det (dvs gramatikk- og stavekontrollen), ser jeg ingen grunn til å bruke et dårligere produkt (NB! for meg), pga at det er "opensource".

 

Som et tankteeksperiment som jeg muligens har dratt opp tidligere; dersom  openoffce hadde hatt samme pris som MS office, hatt samme markedsposisjon(like kjent blant vanlige personer),og ingen av de vært opensource, hva ville folk valgt da?

7207541[/snapback]

 

For mitt bruk hadde jeg gjort som i dag - openoffice og LaTeX. Ang. stavekontroll: Når det gjelder læring, så er det opplagt at alle hjelpemidler ikke er av det gode - og når hjelpemidlene introduserer flere feil enn de retter, så er de mer en uting enn en glede. Jeg har også mange ankepunkter mot openoffice sin ordliste (når i mange stygge ord skal de legge til alle de kritiske småordene som mangler?!? Hvorfor blir det ikke gjort? Burde jo vært peanøtter å se...), men ordlista er for meg mindre viktig. Den eneste effektive kontrollen er uansett å korekturlese igjennom teksten - da finner man også logiske feil og faktafeil, noe som et automatisert program aldri kan finne. Og heldigvis for meg, så ser jeg de fleste feilstavinger som om de hopper av papiret. De lyser mot meg, og pennen min lager øyeblikkelig en diger feit strek under det ordet.

 

Word sin formeleditor er en vits, openoffice forstår seg på plassering av bilder samt stilbehandling, openoffice kan eksportere til PDF - hver for seg er dette funksjoner som ville fått meg til å fjernet word med kraftvask. Nå er det mulig at du bruker funksjoner i word som ikke openoffice har - (noen spesifikke bortsett fra komma-på-rett-plass?), men det har for meg ikke vært noe savn. Og jeg ser daglig hvor mye folk sliter med å bruke ms-office-pakka (selv folk som bruker den flere timer daglig) - de sliter med ting jeg gjør uten å tenke i OO, og har problemer som for meg virker merkelige.

 

Forøvrig har jeg begynt å bruke LaTeX stadig mer, og jeg liker det verkøyet også. Selv om det neppe er egnet for alt (jeg har ikke tenkt å begynne å holde presentasjoner i acrobat, selv om det er relativt vanlig), så er det også et meget kraftig verktøy. Jeg har også der mulighet for stavekontroll, men foretrekker å bruke den som er innebygget i mitt eget hode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...