Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Windows XP har ingen problemer med fullskjerms remote desktop. ;)

Akk, alt man slipper å slite med om man bruker Windows :)

7170141[/snapback]

Hvorfor gidder du å poste her i linux-forumet når du åpenbart:

1. Har lite peil på linux, og ikke gidder sette deg inn i det folk spør om.

2. Du har veldig negative forutinntatte holdninger mot linux.

 

Vet du hva _Ferrari_ egentlig spør om, og hva slags type remote desktop vedkommende kjører?

 

GNU/Linux (og andre unix-os) har alltid ligget milevis foran Windows når det gjelder nettverk, og vindussystemet er laget fra bunn av for å være nettverkstransparent. Selv i dag er mulighetene for å kjøre "remote desktop" bedre i en gammel unix-versjon fra 80-tallet enn hva man finner i nyeste windows-versjon :D

 

Jeg har ikke prøvd ubuntu sin egen remote desktop funksjon, men hvis man skal kjøre VNC, så velger man oppløsning på serversiden, og denne kan overrides slik, f.eks.:

vncserver -geometry 1024x768

 

EDIT: VNC kan også brukes til "eksportere" din nåværende desktop istedenfor å lage en egen vnc skjerm.

 

Ellers trenger man såklart ikke bruke VNC, men det fine med VNC er jo at det er temmelig cross-platform.

 

Som klient kan man f.eks bruke Krdc, som er et enkelt kde gui til både vnc og rdp. Hvis man skal koble seg til windows-burker kan man fint justere både oppløsning og fargedybde.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Windows XP har ingen problemer med fullskjerms remote desktop. ;)

Akk, alt man slipper å slite med om man bruker Windows :)

7170141[/snapback]

 

Tja, nå bruker jeg ikke windows noe særlig, men når jeg overfører vinduer med SSH, så kan jeg behandle dem som ethvert annet vindu på maskinen mtp. resize etc. Bare å trykke på maksimer-knappen, så blir vinduet maksimert, selv om programmet faktisk kjører på en annen maskin. Tray etc. fungerer også - dersom jeg sitter på laptop'en, ssh'er til "storeulv" og starter gaim, så havner gaim i laptoppens tray.

 

På en annen side så pleier remote desktop mot windows-terminalservere å være låst til at alle progammer må ha en viss oppløsning, og selv om man kan skalere slik at det fyller hele skjermen, så blir det da stygt... Samt at alle programmer må ha en viss maksstørrelse. Er ikke helt sikker, men tror man må definere denne maksstørrelsen før man logger inn... Og stor maksstørrelse medfører at *alt* går sakte etc.

 

Menmen. Man kan jo ikke få alt her i verden ;)

Lenke til kommentar
Selv i dag er mulighetene for å kjøre "remote desktop" bedre i en gammel unix-versjon fra 80-tallet enn hva man finner i nyeste windows-versjon

7170295[/snapback]

Ikke enig. Jeg bruker remote desktop dalglig, og det er akkurat som å sitte ved den aktuelle maskinen. Skal det bli bedre enn det, så går det på dette med aktive vinduer og slikt som ble nevnt her...

Lenke til kommentar
Selv i dag er mulighetene for å kjøre "remote desktop" bedre i en gammel unix-versjon fra 80-tallet enn hva man finner i nyeste windows-versjon

7170295[/snapback]

Ikke enig. Jeg bruker remote desktop dalglig, og det er akkurat som å sitte ved den aktuelle maskinen. Skal det bli bedre enn det, så går det på dette med aktive vinduer og slikt som ble nevnt her...

7170539[/snapback]

Poenget mitt er at du har flere muligheter i unix-baserte OS.

 

Du kan kjøre "windows-liknende" remote desktop hvor alt er samlet i ett stort vindu, eller du kan gjøre det på den tradisjonelle unix-måten med å kjøre remote programmer i separate vinduer slik at de ser akkurat ut som lokale programmer. Og her snakker vi altså 80-talls teknologi ;)

 

I tillegg har jo Windows et stort problem i lisenser. Kjører du linux kan du gjøre akkurat hva du vil med boksen din, men sånn er det jo ikke med windows. Og det holder ikke å kjøpe en lovlig windows-installasjon, for man kan fort trenge diverse andre ymse lisenser også. Remote desktop er jo et godt eksempel på dette. I WindowsXP eller 2000 Pro kan ikke flere personer logge på med hver sin remote desktop på én PC. Dette har å gjøre med begrensninger i Windows, og gjelder derfor uansett om man bruker MS sin egen RDP eller tredjepartsløsninger som VNC. I Linux er dette såklart ikke noe problem, og det er kun hardwaren/båndbredden som setter begrensninger for hvor mange virtuelle desktoper du vil kjøre. I windows-verden må du altså over på langt dyrere Server-versjoner for å få til dette, og MS tviholder vel fortsatt på sine per-user lisenser for hvor mange som skal koble seg til servern?

Lenke til kommentar

Er vel egentlig ikke så rart at de gjør alt for å gjøre terminalserver-løsninger dyrere enn en-pc-pr-bruker-løsninger - dersom det hadde vært så enkelt som å kjøpe en diger server, smelle en standard windows til et par tusen på den, og la folk kople på den når de ønsket å kjøre et-eller-annet-sært-program, hadde det vært langt lettere for instutisjoner og bedrifter å kutte windows på skrivebordet...

 

Uansett fører det til at når man bruker rdesktop mot uio, så blir man logget ut etter *kort* tid dersom man ikke er aktiv, da windows terminalserver koster flesk både i lisenser og maskinvare.

 

Jeg er også borti rdesktop en gang i blant, og jeg må si jeg foretrekker langt unix-måten å gjøre det på. Eneste er at det krever unix i begge ender, da X11 for windows,... vel. Det er mulig å bruke windows som klient (egentlig server i x11-terminologien - serveren er den maskinen som kjører en x11-server, og programmer (klienter) kan kople seg på for å bruke tastatur (etc.) og skjerm på serveren) vha cygwin etc. ?

 

Forøvrig er ikke fullscreen i rdesktop noe problem, mener å huske det var control-alt-enter eller noe sånt... Yup, det var det. Ikke at det fyller *hele* skjermen ennå (jeg har diger oppløsning, alt, alt, alt for diger til å prøve å overføre, og rdesktop-klienten gjør ikke skalering. Kunne sikkert begynt å leke med kontrol+alt+± for å få satt oppløsningen på skjermen min riktig, men...

 

Er sikkert en tilsvarende fullscreen-funksjon i VNC. Jeg har ikke brukt denne protokollen mye, men jeg ville vært ekstremt overrasket om det ikke var mulig å bestemme oppløsning av bildet som overføres samt sette fullscreen i klienten.

Lenke til kommentar

Okei: Hvordan fjerner jeg VNC? Og, hvordan lagrer jeg dette:

6. vi /etc/apt/sources.list and enable the universe repositories by uncommenting:

deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper universe
deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper universe

and add:

deb http://free.linux.hp.com/~brett/seveas/freenx dapper-seveas freenx
deb-src http://free.linux.hp.com/~brett/seveas/freenx dapper-seveas freenx

save and exit.

Lenke til kommentar

Dropp å bruke vi, og bruk en enkel editor til å redigere fila /etc/apt/sources.list

 

F.eks: gksudo gedit /etc/apt/sources.list

 

Du skal slenge inn de to nederste linjene (copy&paste), og du skal også sjekke at universe-repositorien er aktivert, dvs at den ikke er kommentert ut med et # tegn foran linja.

 

 

Ang. VNC trenger du ikke fjerne det, det holder i massevis å disable det i gnome. En vnc-server er nemlig integert i gnome, og har vært det siden versjon 2.8

Lenke til kommentar

Okei. Takk takk.

 

Nå har jeg kommet hit:

15. test the setup locally by running the client
/usr/NX/bin/nxclient
16. It should bring up a client wizard.
Name the session, enter the IP of the server. Hit the configure button.
On the first tab, select Key and then import. The key is here: /var/lib/nxserver/home/.ssh/client.id_dsa.key
On the advanced tab, check the enable SSL encryption of all traffic.
17. Use only the 1.5 clients, as the 2.0 client don't work unless you mess with the node config file. 1.5 works well and is stable with this server version.

 

Problem på punkt 15 og videre da forsåvidt..:

root@server:/home/larserik# /usr/NX/bin/nxclient
nxclient: cannot connect to X server

 

Får derfor ikke koblet til via klienten i XP.. (Har jeg glemt å nevne at jeg styrer via PuTTy nå?)

 

EDIT: Glem det! Det funka i XP, glemte å enable SSL! Tusen hjertelig takk for hjelpen folkens! Lærte mye nå!

 

EDIT2: Hmm, det funka bare en gang ser jeg, får feilmelding: "Conection closed by Remote Host"

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve siste Ubunte litt i qemu, men så er jeg i Singapore for tiden og fant ingen kjappe speil i nærheten. Bestemte meg for å teste ut Metalink som jeg leste om for ikke så lenge siden, det viste seg å være skikkelig bra saker. Fikk makset ut linjen min med en gang. Metalink-filer for Ubuntu kan finnes her: http://download.packages.ro/metalink/ubuntu/, bruk aria2 -M <filnavn> for å laste ned, bør testes.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

VMWare (Server) er vel best teknisk sett, men QEMU er fri progframvare (og lettest å installere siden den som oftest ligger i pakkesystemet).

 

Hvis du skal boote opp en liveCD i qemu, kjører du bare komandoen

qemu -boot d -cdrom fil.iso

For å lage en fil som kan fungere som en 4GB hd kjører du:

qemu-img create -f qcow hd.img 4G

og booter med

qemu -boot d -hda hd.img -cdrom fil.iso

og neste gang, for å bote fra hd

qemu -boot c -hda hd.img

Lenke til kommentar

Noen som har noen idé om hvorfor FreeNX virker kun en gang? Jeg lager en ny Ubuntubruker, og legger den til i FreeNX. Logger på via Windows med den, og alt er bare fint! Men, når jeg så lukker klienten, trykker "terminate" Da får jeg ikke logget inn igjen..

 

Og, jeg vil jo helst "remote dekstope" min personlige bruker via FreeNX hvordan får jeg til det?

 

NX> 203 NXSSH running with pid: 3364
NX> 285 Enabling check on switch command
NX> 285 Enabling skip of SSH config files
NX> 200 Connected to address: 80.212.14.183 on port: 22
NX> 202 Authenticating user: nx
NX> 208 Using auth method: publickey
HELLO NXSERVER - Version 1.4.0-45-SVN OS (GPL)
NX> 105 hello NXCLIENT - Version 1.5.0
NX> 134 Accepted protocol: 1.5.0
NX> 105 SET SHELL_MODE SHELL
NX> 105 SET AUTH_MODE PASSWORD
NX> 105 login
NX> 101 User: larsi
NX> 102 Password: 
NX> 103 Welcome to: server user: larsi
NX> 105 listsession --user="larsi" --status="suspended,running" --geometry="1024x768x32+render" --type="unix-gnome"
NX> 127 Sessions list of user 'larsi' for reconnect:

Display Type             Session ID                       Options  Depth Screen         Status      Session Name
------- ---------------- -------------------------------- -------- ----- -------------- ----------- ------------------------------


NX> 148 Server capacity: not reached for user: larsi
NX> 105 startsession --session="server" --type="unix-gnome" --cache="8M" --images="32M" --cookie="******" --link="adsl" --kbtype="pc102/us" --nodelay="1" --encryption="1" --backingstore="never" --geometry="fullscreen" --media="0" --agent_server="" --agent_user="" agent_password="******""  --screeninfo="1024x708x32+render" 

Permission denied (publickey,password).

 

Dette får jeg i klienten når jeg prøver å logge meg på min bruker "larsi"

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...