Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ubuntu ja.. Det der virker ikke. Hvis du ikke vet hva gproftpd heter i terminalen da? Mulig jeg må skrive noe annet..

 

EDIT

root@server:~# gproftpd

(gproftpd:6920): Gtk-WARNING **: cannot open display:

 

Bah.. Hva nå?

7156179[/snapback]

 

Du har GNOME og Gtk (grafisk skrivebord) satt i gang på maskinen din, sant? Du får ikke kjørt gproftpd i terminalmodus, uten gjennom et grafisk skrivebord. :)

Lenke til kommentar
ok..jeg sitter med en oppgave som skal inn i morra. er ikke helt ferdig men skulle prøve å sette inn sidetall i oppgaven. men når jeg kjører sett inn->felter->sidetall kommer det bare sidetall på den siden jeg sitter å skriver på og der på siden jeg skriver. jeg kunne tenke meg å få sidetall ganske automatisk helt nederst på siden til høyre. Noen ooo eksperter inne i kveld?

7151507[/snapback]

 

Vel, dersom du ikke skal flytte margene, så er det jo faktisk sånn det må bli... Marger er der for en grunn ;)

 

 

Det er akkurat det samme i MS Office, så vidt jeg vet. Hva mener du at den tar plass fra tekst du har skrevet? Den bruker bunnmargen til bunntekst. Hvis den tar plass fra den andre du skriver, har du ikke bunnmarg. Det kan umulig se smart ut, i så fall.

7151728[/snapback]

 

 

Må vel opp med et skjermskudd..jeg vil at når jeg setter inn sidetall så kommer alle sidetallene til alle sidene nederst til høyre som er standard i M$ office. Virker ikke som det er mulig.

 

Skjermskudd:

7151848[/snapback]

Som sagt - du kan sikkert justere på margene, slik at du får flytta sidetallet "ut av vei".

 

Ellers kan jeg jo annbefale:

http://folk.uio.no/kyrrens/diverse/ooo-gui...o.org-guide.pdf

 

LaTeX +1 :) ......

7152910[/snapback]

 

LaTeX++; :p

 

Btw. Har ikke nyeste OOO støtte for eksport til LaTeX?

Lenke til kommentar

Full og trøtt fant jeg plutselig igår ut at jeg skulle begynne å kødde med de mest kritiske komponentene på pcen, og skulle oppgradere glibc og kernelen på min nye Fedora 6 installasjon :dremel:

 

Årsaken var at Fedora Core 6 har en bug i installern som gjør at den legger inn en 586 kernel og 386 glibc selv om man kjører 686. Og ja, distroen har 686-versjoner av begge disse komponentene.

 

Utrolig nok virker maskinen fortsatt, etter jeg byttet ut pakkene av både kernel og glibc til 686, men i farta ble hele /boot/grub/menu.lst ødelagt, så bare en 'other' entry var igjen (til dualboot med WinXP). Linux-entriene forsvant på magisk vis, sikkert fordi jeg oppgraderte/byttet pakker på en helt gal måte. Men jeg fikk busemekka min egen menu.lst så Fedora'en starter opp igjen :)

 

Men kan noen poste en "jomfruelig" menu.lst fra Fedora 6 så jeg ser hvordan den skal se ut. Jeg mistenker bla. at den kan inneholde noen magiske tags/headere som brukes til oppdateringer via yum.

Lenke til kommentar
Kjør grub-install eller update-grub, så skal den reparere menu.list for deg. :)

7169210[/snapback]

Har ikke update-grub på systemet mitt, og grub-install gjør ikke helt hva jeg ønsker. Den bare installerer GRUB på riktig sektor (f.eks. MBR).

 

Ingen som kan poste en /boot/grub/menu.lst fra Fedora 6? Er bare nysgjerrig hva som pleier å ligge der, siden jeg ikke har noen backup fra før jeg ødela min :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Tja, kan sikkert poste min (fc5 riktignok):

[root@storeulv ~]# cat /etc/grub.conf
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,0)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/sda
default=1
timeout=5
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora Core (2.6.17-1.2174_FC5)
       root (hd0,0)
       kernel /vmlinuz-2.6.17-1.2174_FC5 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgbquiet
       initrd /initrd-2.6.17-1.2174_FC5.img
title Fedora Core (2.6.17-1.2174_FC5smp)
       root (hd0,0)
       kernel /vmlinuz-2.6.17-1.2174_FC5smp ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet
       initrd /initrd-2.6.17-1.2174_FC5smp.img
title Fedora Core (2.6.17-1.2157_FC5)
       root (hd0,0)
       kernel /vmlinuz-2.6.17-1.2157_FC5 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgbquiet
       initrd /initrd-2.6.17-1.2157_FC5.img
title Fedora Core (2.6.17-1.2157_FC5smp)
       root (hd0,0)
       kernel /vmlinuz-2.6.17-1.2157_FC5smp ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet
       initrd /initrd-2.6.17-1.2157_FC5smp.img

 

(grub.conf er en symlink til menu.lst, men den er lettere å finne :) )

Lenke til kommentar

Takk kyrsjo :)

 

Den var visst ikke så "magisk" som jeg trodde likevel. Hadde nemlig innbilt meg at det var noen spesielle kommentarer som Fedora brukte for å vite hvilke seksjoner som skulle endres ved oppdateringer, men kanskje jeg blander med en annen distro som brukte noe slikt.

 

Men alt funker i hvertfall så det suser.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...