Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Din hyperoptimerte level 3 bootup ja... :p Tar litt lengre tid hvis man bruker en vanlig distrokjerne og X11.

Man må jo såklart modifisere litt :) . Hvis jeg legger til X i oppstarten så tar den ikke mer en 1-2sek ekstra (bruker da XDM).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fleire her som har prøvd siste OpenOffice Beta-versjon (1.9.100)?

Eg har tru på at OpenOffice kjem til å gjere stor suksess med OpenOffice 2. Deilig at den køyrer GTK2 og.

For dei som er interessert i å prøve det på Slackware, finst det nokon som har laga ein enkel prosess (OOo 2 kjem berre ut som RPMar).

1) Last ned alt i denne mappa til ei eigen mappe på din harddisk

http://www.btinternet.com/~corbacho/slackware/ooo/

2) Last ned nyaste beta-versjonen til samme mappe

http://ftp.sunet.se/pub/Office/OpenOffice...._install.tar.gz

3) Køyr "sh ooo.SlackBuild" for å installere. TGZ-pakkane vert lagt i tmp. Legg inn med pkgtool/installpkg. Du kan velge sjølv kva for pakkar du vil legge inn, men core-pakken er nødvendig.

Har OOo 1.9 her (fedora rawhide), og det ser egentlig veldig bra ut. Litt likt Ms office for min smak, men det går. Største forskjellen har skjedd i impress (screenshot), men mye har også skjedd med calc. Database-program har det også kommet med, og dette ser bra ut.

Har ikke testa det så sinnsykt mye pga. at denne pc'n bare har 128 MB ram, så TTT.

Ang. Java så ser ikke dette ut til være så stort problem likevel - RedHat kan ikke inkludere Sun's godseide Java i Fedora, så de har satt "alle kluter inn" på å få fiksa opp gcj nok til å kjøre OO. Og det funker veldig bra :) Virker som om RH har fått til en eller annen avtale med Sun, for de er ikke redde for å ta med Java, mens C#/mono holder de seg på 10 mils avstand av...

post-27-1115462984_thumb.png

Lenke til kommentar

Enig i at OO er et bra program og det trengs for å kunne konvertere win-brukere. Kanskje det er nyttig for bedrifter og den slags som har masse maler og ukyndike brukere, eller trenger veldig avansert funksjonalitet. Men personlig bruker jeg det bare til å lese ms_office-filer. Finnes jo både enklere og mye bedre progammer til alt det OO kan. Vet ikke med databasedelen, da jeg ikke bruker denslags. Er jo overkill å skrive en liten tekst i OO, og det er vel det de fleste bruker OO til, og ikke blir det serlig pent heller.

Lenke til kommentar
Enig i at OO er et bra program og det trengs for å kunne konvertere win-brukere. Kanskje det er nyttig for bedrifter og den slags som har masse maler og ukyndike brukere, eller trenger veldig avansert funksjonalitet. Men personlig bruker jeg det bare til å lese ms_office-filer. Finnes jo både enklere og mye bedre progammer til alt det OO kan. Vet ikke med databasedelen, da jeg ikke bruker denslags. Er jo overkill å skrive en liten tekst i OO, og det er vel det de fleste bruker OO til, og ikke blir det serlig pent heller.

Bruker selv verktøy etter behov. Om jeg skal ta notater etc bruker jeg ren tekst (gedit eller kate), men dersom jeg skal ha et formatert dokument med tegninger, bilder etc, bruker jeg writer.

Writer gjør det svært enkelt å få en konsistent formatering på ting (mye enklere enn f.eks. word), og hører faktisk på meg når jeg vil plassere bilder :)

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha kosistent formatering burde du prøve Latex, bedre resultat får du(jeg) ikke, hvis du ikke er proff typograf da, eller hva det nå heter. Vil ikke si det tar lengre tid å sette seg inn i Latex enn å lære seg Writer skikkelig. Og du har 100% kontroll over innholdet. mer linux/unix-måten å lage dokumenter på, OO er windows-metoden, pek og klikk og håp på at det blir som du ønsker. Når du så har laget ferdig Latex-dokumentet. kan det genereres bla. som pdf/ps eller html. Og når du først kan Latex er det barnemat å sette seg inn i beamer, som lager vakre pressentasjoner, veldig raskt og enkelt.

Lenke til kommentar
Hvis du vil ha kosistent formatering burde du prøve Latex, bedre resultat får du(jeg) ikke, hvis du ikke er proff typograf da, eller hva det nå heter. Vil ikke si det tar lengre tid å sette seg inn i Latex enn å lære seg Writer skikkelig. Og du har 100% kontroll over innholdet. mer linux/unix-måten å lage dokumenter på, OO er windows-metoden, pek og klikk og håp på at det blir som du ønsker. Når du så har laget ferdig Latex-dokumentet. kan det genereres bla. som pdf/ps eller html. Og når du først kan Latex er det barnemat å sette seg inn i beamer, som lager vakre pressentasjoner, veldig raskt og enkelt.

Har vært borti det (i form av LyX), men det virket som om den hadde alvorlige problemer med å skalere haugevis med tunge bilder :)

Skrev en rapport i det, og det tok ca. 10-15 minutter å generere en pdf som kunne skrives ut ut i fra latex-fila... Og det måtte jeg gjøre mange ganger, da den insisterte på å sette et halvt bilde på en side og resten på neste etc. Sånn rent i tillegg til at den insisterte på å presse bildene og teksten intill hverandre. Sånn rent bortsett i fra det, var det bra. Og det var konge på formler :)

På openoffice har du noe som heter Stylist - lær deg å bruke den. Hold deg *strengt* til å *bare* bruke stiler fra den - og finner du ut av du må endre noe, så endre definisjonen av stilen, ikke rett litt her og litt der og håp du finner alt.

Lenke til kommentar

Nei, Latex er absolutt ikke beregnet for å lage bildebøker :) Den blir ikke så glad om du har mer enn ca. et bilde pr.side. Og de bør være .eps. Enig i det, da egner nok andre seg bedre. Men til formatering av tekst og figurer er det konge. Må bare lage figurene i rett progam, som kan lagre i eps. Ellers kan du også på lik linje med å lage formler, tegne direkte inn i dokumetet med komandoer, lage kjemiske formler, flytdiagrm osv. MEN ikke punktbilder. Men for all del ikke bruk en frontend da forsvinner jo sjarmen, og kontrollen. Emacs er veldig bra på latex hvis du har de rette tillegene.

Lenke til kommentar

Det er jo mange her som bruker ubuntu, som jo har esd som standard, og sikkert mange andre distroer og. Har slitt en del med å få Skype til å virke og eneste løsnoningen jeg har funnet(som fungerer) er "killall esd". Men i dag testet jeg polypaudio, som egentkig skulle inn i hoary tror jeg, men det ble noe krøll. Og med den fungerer perfekt. Tenkte jeg måtte nevne dette da det har plaget meg max!

Lenke til kommentar
Det er mulig å bruke dmix til å få SW miksing i OSS, men det fungerer dessverre ikke for alle.

jeg vet bare at RH jobber med dmix - det skal aktiveres som standard i fc4, men bare dersom det ikke er HW-mix støtte på kortet. OSS er i alle fall no-no i følge dem...

Lenke til kommentar

Grunnen til at dmix ikke funker med oss-emulering er at oss-emuleringen dytter lyden rett til lydkort-driveren.

Neste gang jeg kompilerer kjerne kommer jeg til å fjerne oss-emulering siden jeg ikke har noen nytte av det.

For å få lyd i oss-programmer via dmix kjører man programmet via aoss. F.eks kan man bruke aoss firefox for å få lyd i bl.a flash-plugin til firefox.

Dmix gjelder forresten bare lyd ut, for fordeling av lyd inn har den motparten dsnoop, men full dupleks er visst litt buggy med aoss.

I den tida jeg brukte Skype så brukte jeg arts, og da kjørte jeg skype gjennom artsdsp/artswrapper. Det er tilsvarende aoss, bare for arts i stedet for alsa. Det fungerte problemfritt.

Lenke til kommentar
Dmix skulle ha vært standard på alle distroer, fjern ESD/aRts.

ARTS er nok døende, men man trenger fortsatt en løsning for nettverkstransparent lyd.

Svaret blir trolig at esd blir konvertert til en backend til gstreamer.

Lenke til kommentar
Nei, Latex er absolutt ikke beregnet for å lage bildebøker :) Den blir ikke så glad om du har mer enn ca. et bilde pr.side. Og de bør være .eps. Enig i det, da egner nok andre seg bedre. Men til formatering av tekst og figurer er det konge. Må bare lage figurene i rett progam, som kan lagre i eps. Ellers kan du også på lik linje med å lage formler, tegne direkte inn i dokumetet med komandoer, lage kjemiske formler, flytdiagrm osv. MEN ikke punktbilder. Men for all del ikke bruk en frontend da forsvinner jo sjarmen, og kontrollen. Emacs er veldig bra på latex hvis du har de rette tillegene.

Pdflatex har jo støtte for andre bildetyper, feks jpeg og pdf...

Lenke til kommentar

Pdflatex har jo støtte for andre bildetyper, feks jpeg og pdf...

Var en mengde tunge jpeg'er ja :)

Lenke til kommentar

Meet Microsoft's Linux Lab Head Bill Hilf

Kommentar:

It's nice to know that at least somebody there has some understanding of open source/Linux/alternatives. From most the FUD we keep seeing lately it makes me wonder if Microsoft would ever get a clue. Of course, this could just be some master plot by Bill to get us all thinking he is being understanding, before he ships us off to the Galapacos Islands and destroys us all with a ray gun.

Video:

http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=64981

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...