Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Tusen takk til JonJ! Der kom jeg inn i Samba vettu, og arbeidsgruppa ordnet seg etter en reboot.

 

Hva med oppstarten da? Må jo taste inn bruker og passord da. Dette blir jo upraktisk når maskina står på et annet rom.

 

Jeg trenger forresten et FTPserver program, og teskjeforklaring på hvordan jeg innstallerer, hvis det ikke finnes i Syaptic.

 

EDIT: Nå vises remotedesktop bare i et bittelite vindu, skulle gjerne hatt det større. Tips?

7137757[/snapback]

 

Sleng inn X11 på windowsboksen din så kan du få opp xterm og ssh'e inn for å hente programmer. Du behøver ikke være logget inn på en server for at ting skal funke...

 

Nå maser jeg fælt, men jeg trenger litt hjelp i starten her..

 

Fra GProFTPD:

Cant write the new proftpd.conf here:
/etc/proftpd.conf
Run GProFTPD as root

 

Okei, hvordan gjør jeg det?

 

Og, hva tilsvarer "programfiler" i Ubuntu?

 

Unnskyld at jeg maser

 

EDIT: Takk for fin side LessThanJake :-)

7140914[/snapback]

 

/usr er vel den nærmeste ekvivalenten

7143456[/snapback]

 

Takk takk. Men er dette den eneste måten å få gjort det på. Er jo ikke så utrolig dreven på dette akkurat. Vil helst ha desktopen der jeg da, men er det ingen måte å få lagret passordet på? Slik at den bare logger inn på min bruker. Det er forresten Ubuntu Desktop jeg kjører. Fikk ikke til å legge inn GNOME på server versjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste har vel fått med seg diskusjonen rundt GPLv3 som pågår.

Linux Journal hr samlet en del synspunkter fra forskjellige sentrale personer (RMS, Linus, Alan Cox etc) rundt dette.

Kan være interessant lesning.

 

GPLv3: What the Hackers Said

 

The Linux kernel being GPLv2 isn't a problem we can see for the future. It is a distinct work to the applications that run on it, just as Windows kernel is to Windows applications. The more awkward corner cases will be LGPL and similar licenses where you want the benefits and flexibility. The FSF have indicated they understand that and will ensure it works out. The licenses are about having barriers to abuse, not barriers to use.
At the point of a relicense to GPL v3 for these GNU Project source trees one of two things could happen. Either the developers are OK with this, even if to simply "grin and bear it" and things go on under GPL v3. Or, the developers are unhappy with this, and fork off a GPL v2 copy of the tree and do development there.

 

In the end, even though they've assigned their copyrights to the FSF, the developers do control the ultimate licensing of these GNU projects. If they don't like GPL v3 and work on the GPL v2 fork instead, the FSF is at a loss because while they can mandate whatever they like such mandates are useless if the developers don't want to contribute to the GPL v3 variant.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Jeg skulle installere release candidate av Ubuntu Edgy Eft, men fikk et problem under installasjonen. Etter jeg hadde partisjonert, og skulle velge mount points for de ulike partisjonene (har både swap, /, /var og /home) klaget den på nytt og nytt om at jeg ikke hadde valgt noen root partisjon ('/') enda jeg faktisk hadde gjort det. Andre som har hatt dette problemet?

 

Syns forøvrig at denne delen av ubuntu-installern er litt knotete i forhold til resten som er veldig strømlinjeformet.

 

Men nå kommer jo final versjonen øyeblikkelig, så får håpe det er fiksa.

Lenke til kommentar

Ubuntu installern er mildt sagt elendig.

 

Pros

- Veldig kjapp (tok 2min å installere i vmware)

- Next-next-next-install for de som liker det

 

Cons

- Ingen options

- Ingen avanserte innstillinger

- Ikke mulighet for verbose-output

- Ikke mulighet til å gjøre en ikke-grafisk-installasjon

- Må ha egen cd for server/desktop-installasjon

 

Dette gjør den svært lite brukervennlig for avanserte brukere i mine øyer.

 

Rett meg så absolutt hvis jeg tar feil på noen av punktene mine.

 

 

(NB: Merk at jeg prater om installeren, ikke distroen generelt.)

(NB2: Firefox2's Norskordliste også elendig. Den påstår f.eks at jeg har skrevet Firefox feil. Oh the irony.)

Lenke til kommentar
Og jeg er imot monopol-makter.

7143542[/snapback]

Jeg antar med dette at du anser Microsoft som en monopolmakt. Det er en sannhet med sterke modifikasjoner, men den diskusjonen er jeg nok ikke i stand til å ta med deg. Du, som motstander, har nok viet mye mer tid til å finne motargumenter enn jeg har funnet for.

 

Kan dra en klisje: Hvordan hadde IT-verden sett ut i dag, uten Microsofts deltakelse fra dag 1?

7143630[/snapback]

 

Tja, si det. Antagelig ikke så veldig annerledes. Kansje det hadde stått "commodore" på maskinen din? Eller amiga? Eller Mac? Eller "IBM überpcsystem 3000"? Eller noe helt annet?

 

Grunnlaget var allerede lagt. MS utvilket ikke DOS, og de utviklet ikke CP/M som DOS hadde hentet mange ideer fra (vistnok). Unix var der allerede. Hjemme-pc-industrien var allerede i gang. Jeg tror ikke det hadde gjort så stor forskjell.

 

ingen som kan hjelpe meg med instalasjon av ubuntu da? Er så utrolig kjipt at instalasjonen stopper når den har et par % igjenn, (irritere seg grønn på den nye pc'en)

 

Saken er at instalasjon av ubuntu dapper, stopper på 93% (setter opp maskinvare) og ubuntu edgy forteller meg på slutten av instalasjonen at det oppstod en feil, og at den ikke kunne fullføre. (100% at det går ann!)

 

btw: Er lei av den windows vs linux krigen dere har lagd her, flame hverandre i en egen tråd!

7143641[/snapback]

 

Prøvd f.eks. Fedora?

 

Kan dra en klisje: Hvordan hadde IT-verden sett ut i dag, uten Microsofts deltakelse fra dag 1?

7143630[/snapback]

Jeg skal være enig i at microsoft har mye av crediten for å få datamaskiner inn i hjemmet, men jeg er veldig sikker på at Apple ville gjort det samme, om ikke Microsoft hadde kommet de i forkjøpet.

 

Men det skal sies at ikke alt MS "foretar seg" er teit; fks så er .net et veldig godt rammeverk. Synd de ikke åpner opp implementasjonen sin, men vi har jo heldigvis mono.

Og de skal ha stor credit for microsoft office, som slår openoffice på de fleste punkter som er viktige for meg (teksbehandling).

7143727[/snapback]

 

Der er jeg egentlig veldig uenig - tekstbehandling er også det viktigste for meg, men for mitt bruk grisebanker OpenOffice MS office.

Lenke til kommentar
Ubuntu installern er mildt sagt elendig.

 

Pros

- Veldig kjapp (tok 2min å installere i vmware)

- Next-next-next-install for de som liker det

 

Cons

- Ingen options

- Ingen avanserte innstillinger

- Ikke mulighet for verbose-output

- Ikke mulighet til å gjøre en ikke-grafisk-installasjon

- Må ha egen cd for server/desktop-installasjon

 

Dette gjør den svært lite brukervennlig for avanserte brukere i mine øyer.

 

Rett meg så absolutt hvis jeg tar feil på noen av punktene mine.

 

 

(NB: Merk at jeg prater om installeren, ikke distroen generelt.)

(NB2: Firefox2's Norskordliste også elendig. Den påstår f.eks at jeg har skrevet Firefox feil. Oh the irony.)

7150353[/snapback]

 

Tror ubuntu har lyst til å være enkel og ikke ha for mange valg i innstalasjonen jeg. Lettere for nybegynnere med mindre dingser å options å trykke på når man faktisk skal prøve et nytt operativsystem.

 

Ikke rart firefox klagde på skrivinga di..på norsk er d jo "FlammeRev" oh lolz.

Lenke til kommentar
Der er jeg egentlig veldig uenig - tekstbehandling er også det viktigste for meg, men for mitt bruk grisebanker OpenOffice MS office.

7150421[/snapback]

Jeg veit, vi har hatt diskusjoner angående dette tidligere :)

 

Kjapt interface som ser OK ut, ikke drar ressurser samt inkluderer en ok gramatikk- og stavekontroll på norsk, er viktig for meg. Nå er jo ooo sin støtte for doc-filer veldig god, men det er alltid et pluss å få 100% støtte (slik som naturlignok word har).

 

Openoffice mangler dette, og du får meg ikke til å bytte til et open source og fritt alternativ nettopp bare pga at det er åpent.

Lenke til kommentar
Tror ubuntu har lyst til å være enkel og ikke ha for mange valg i innstalasjonen jeg. Lettere for nybegynnere med mindre dingser å options å trykke på når man faktisk skal prøve et nytt operativsystem.

De kunne kanskje løst det ved å legge inn enkle default-instillinger som passer for de fleste, men med en ekstra mulighet for å gjøre mer "avanserte" instillinger. Et eksempel er at man må bruke tekstmode installern hvis man ønsker å selv velge hvor grub skal installeres. I alle andre distroer jeg har vært borti har man hatt mulighet til å gjøre en slik justering, så ubuntu burde også hatt det i default installern.

 

Men ellers er jeg rimelig forøyd med ubuntu :)

Lenke til kommentar
Nå er jo ooo sin støtte for doc-filer veldig god, men det er alltid et pluss å få 100% støtte (slik som naturlignok word har).

7150523[/snapback]

Sannhet med modifikasjoner. Jeg har vært borti at MS Office ikke leser dokumenter lagret i eldre versjoner av MS Office, i enkelte tilfeller ble dokumentet åpnet, men formateringa var skrap. Noe som er enda sykere er at MS Office ikke har støtte for MS Works-filer! Ved hjelp av en plug-in fra Microsoft fikk jeg MS Office til å lese MS Works-fila, men formateringa var skrap og bilder var ikke-eksisterende!

Lenke til kommentar
Jeg ønsker å ta backup av profilmappa til mozilla i en mappe som er "time stamped". Jeg har prøvd og feilet og googlet, men finner ikke noen løsning:

30 20 * * * cp -r /home/brukernavn/.mozilla/* /profilebackup/<timestamped>

 

Er det mulig å lage en "tidstemplet" mappe og kopiere innholde i den?

7150693[/snapback]

#!/bin/sh

TIMESTAMP=`date +%Y-%m-%d-%H:%M`
mkdir /profilebackup/$TIMESTAMP
cp -rp /home/brukernavn/.mozilla/* /profilebackup/$TIMESTAMP

Eller noe.

Lenke til kommentar

prøv å brenn CD`ene på litt lavere hastighet..ser fler på forumet her mange har problemer med dette og prøver å brenne cd`ene på lavere hastighet så funker de. Kos deg med Ubuntu edgy eft. Jeg skal laste ned den når den kommer i offical release..noen som vet når det kommer til å bli?

Lenke til kommentar
Sweeet. Kommer til å elske å laste ned nye ubuntuversonen på denne smale linja å ta backup av alle greiene jeg har inne her og innstallere skiten igjenn :D

7151173[/snapback]

 

Hvorfor laste ned? Er det ikke bare og oppgradere da?

Var det jeg gjorde da jeg oppgraderte noen av betaene til edgy (før jeg fikk ny pc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...