Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg vil si at det er å kaste stein i glasshus, premium. ;)

Å være linuxtilhenger, går jo nettopp ut på å briefe om linux, og fortelle andre hvor dårlig microsoftprodukter er. Har jeg ikke et godt poeng?

7143203[/snapback]

Tja... Jeg ser ikke noe stort poeng i å skryte linux opp i skyene. Det har jo sine feil og mangler det også.

Å fortelle hvor dårlige microsoftprodukter er har jeg derimot ikke noen store problemer med :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis alt skulle vært gratis her i verden, og ingen skulle få værne om sine oppfinnelser og produkter, ville verden gått under.

7143330[/snapback]

Såklart er det lov å ta betalt! Det at Windows koster passe peng gjør det bare værre :)

7143402[/snapback]

Slutt nå da.

 

Dette er en kafe rundt og for Linux og GNU.

 

Ikke en kafe imot windows.

 

Enig med deg JonT.

 

Sette strek.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Tusen takk til JonJ! Der kom jeg inn i Samba vettu, og arbeidsgruppa ordnet seg etter en reboot.

 

Hva med oppstarten da? Må jo taste inn bruker og passord da. Dette blir jo upraktisk når maskina står på et annet rom.

 

Jeg trenger forresten et FTPserver program, og teskjeforklaring på hvordan jeg innstallerer, hvis det ikke finnes i Syaptic.

 

EDIT: Nå vises remotedesktop bare i et bittelite vindu, skulle gjerne hatt det større. Tips?

7137757[/snapback]

 

Sleng inn X11 på windowsboksen din så kan du få opp xterm og ssh'e inn for å hente programmer. Du behøver ikke være logget inn på en server for at ting skal funke...

 

Nå maser jeg fælt, men jeg trenger litt hjelp i starten her..

 

Fra GProFTPD:

Cant write the new proftpd.conf here:
/etc/proftpd.conf
Run GProFTPD as root

 

Okei, hvordan gjør jeg det?

 

Og, hva tilsvarer "programfiler" i Ubuntu?

 

Unnskyld at jeg maser

 

EDIT: Takk for fin side LessThanJake :-)

7140914[/snapback]

 

/usr er vel den nærmeste ekvivalenten

Lenke til kommentar

Det er mange som får betalt for å jobbe med opensource. Firma som canonical, red hat, novell, google pluss mange flere, har ansatte som jobber deltid eller fulltid med opensource - og får godt betalt for det.

 

Microsoft fokuserer på å selge lisenser, mens de fleste opensource-firma fokuserer mer på support.

 

Ei myte som dessuten ikke er sann; er at linux er "gratis". Linux er under GPL-lisensen, som betyr at du kan ta deg så godt betalt du bare vil for produktet ditt; men du må fortsatt følge GPL - og gi med kildekoden.

 

edit:

Edit: Jeg er ikke imot Linux eller brukerne av Linux. Jeg er imot dem som er imot Windows.

7143507[/snapback]

Og jeg er imot monopol-makter. Dette gjelder forsåvidt ikke bare microsoft, men òg apple ( spesielt deres iPod - i tillegg er apple support rævva)

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Og jeg er imot monopol-makter.

7143542[/snapback]

Jeg antar med dette at du anser Microsoft som en monopolmakt. Det er en sannhet med sterke modifikasjoner, men den diskusjonen er jeg nok ikke i stand til å ta med deg. Du, som motstander, har nok viet mye mer tid til å finne motargumenter enn jeg har funnet for.

 

Kan dra en klisje: Hvordan hadde IT-verden sett ut i dag, uten Microsofts deltakelse fra dag 1?

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

ingen som kan hjelpe meg med instalasjon av ubuntu da? Er så utrolig kjipt at instalasjonen stopper når den har et par % igjenn, (irritere seg grønn på den nye pc'en)

 

Saken er at instalasjon av ubuntu dapper, stopper på 93% (setter opp maskinvare) og ubuntu edgy forteller meg på slutten av instalasjonen at det oppstod en feil, og at den ikke kunne fullføre. (100% at det går ann!)

 

btw: Er lei av den windows vs linux krigen dere har lagd her, flame hverandre i en egen tråd!

Lenke til kommentar

Grunnen til at eg misliker MS er ikkje først of fremst produkta deiras, eller det faktum at dei koster penger (eg er blandt dei få som faktisk har betalt for alle dei MS produkta eg har innstalert)

 

Det eg missliker er at lisensen til MS fratar meg friheten til å bruke produktet på den måten som passer meg.

 

Eg er ikkje innterisert i å kjøpe eit hus, for så verte stempla som kriminell fordi eg har lyst til å bygge om kjøkkenet, eller å la naboen få sjå på teikningane.

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar
Kan dra en klisje: Hvordan hadde IT-verden sett ut i dag, uten Microsofts deltakelse fra dag 1?

7143630[/snapback]

Jeg skal være enig i at microsoft har mye av crediten for å få datamaskiner inn i hjemmet, men jeg er veldig sikker på at Apple ville gjort det samme, om ikke Microsoft hadde kommet de i forkjøpet.

 

Men det skal sies at ikke alt MS "foretar seg" er teit; fks så er .net et veldig godt rammeverk. Synd de ikke åpner opp implementasjonen sin, men vi har jo heldigvis mono.

Og de skal ha stor credit for microsoft office, som slår openoffice på de fleste punkter som er viktige for meg (teksbehandling).

Endret av dabear
Lenke til kommentar

For pokker folkens, dette er jo blitt rene krigsstien. Kan dere ikke la folka som vil bruke MS sine produkter bruke MS sine produkter da? Jeg er møkk lei av at folk må krangle på hva som er best av Windows/Linux, selvfolgelig synes vi linux brukere at Linux er best, Windows brukere mener selvsagt at Windows er bst, men det er vel ikke nødvendig og mase om at "det andre" er så dårlig fordi bla bla bla.

Hva den enkelte bruker mener om lisense og supoort er da opp til den enkelte bruker, men la andre få ha sine meninger. En windows bruker (som digger windows) kommer neppe til og bytte til linux fordi noen kranglefanter på et forum skriker og gnåler om at linux er så mye bedre!

 

Ta dere sammen folkens, og vis dere vil fortsette og krange, lag dere en egen tråd, så folk kan få hjelp, snakke om mer eller mindre (only) linux relaterte saker her!

Lenke til kommentar
ingen som kan hjelpe meg med instalasjon av ubuntu da? Er så utrolig kjipt at instalasjonen stopper når den har et par % igjenn, (irritere seg grønn på den nye pc'en)

Kjipt ja, du kan jo prøve en annen distro? Suse fks?

 

Saken er at instalasjon av ubuntu dapper, stopper på 93% (setter opp maskinvare) og ubuntu edgy forteller meg på slutten av instalasjonen at det oppstod en feil, og at den ikke kunne fullføre. (100% at det går ann!)

Hva skjer så? Får du til å logge inn ved en reboot? Hvilken cd brukte du, alternate eller livecden? Jeg fikk ikke installert breezy når den kom ut, dne stoppa faktsk på 94%. Jeg fikk likevel logga meg inn, og kjøre enkelt og greit følgende kode:

sudo aptitide update && sudo aptitude dist-upgrade

Etterpå funka det greit.

 

btw: Er lei av den windows vs linux krigen dere har lagd her, flame hverandre i en egen tråd!

7143641[/snapback]

Unnskyld meg, men vi diskuterer det vi vil innafor rimelighetens grenser her; så lenge det handler om software,prinsipper etc - noe denne diskusjonen faktisk gjør.

 

redigert; jarmo har sagt sitt, og da følger vi det. Sjøl om jeg ikke er enig i at diskusjonen ikke skal taes i denne tråden; den er i aller høyeste grad aktuell.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men vi diskuterer det vi vil innafor rimelighetens grenser her; så lenge det handler om software,prinsipper etc - noe denne diskusjonen faktisk gjør.

 

redigert; jarmo har sagt sitt, og da følger vi det. Sjøl om jeg ikke er enig i at diskusjonen ikke skal taes i denne tråden; den er i aller høyeste grad aktuell.

7143790[/snapback]

 

Joda :)

Bare det at sakene kan snart komme ut av kontroll og trollene stikker hoved frem.

Blir bare dumt hvis tråden må stenges til slutt...

 

Mvh

jarmo :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...