MrBjoern Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Prøv å start uten acpi 7134920[/snapback] Hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Heisann! Hvordan bytter jeg permant arbeidsgruppe i Ubuntu? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 system->administration->users and groups. Under Advanced velger du "main group" og endrer det. Eller mente du i forbindelse med samba? Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Takk, men jeg mente i Samba egentlig.. En annen ting ang. Samba: Finner maskina i XP, men blir bedt om brukernavn og passord. Skriver inn ubuntubruker'n min, og passordet. Det funker ikke.. Og hvordan får jeg den til å logge seg på min bruker automatisk når jeg skrur den på? Skal kjøre remote desktop, og da skal jeg ikke ha kobla til skjerm tastatur og mus.. Endret 23. oktober 2006 av _Ferrari_ Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 smbpasswd -a brukernavnetditt <- Det pleier å fungere for meg, har ikke sett så mye på sikkerheten rundt det, da jeg bare bruker det på fire maskiner her hjemme. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Tusen takk til JonJ! Der kom jeg inn i Samba vettu, og arbeidsgruppa ordnet seg etter en reboot. Hva med oppstarten da? Må jo taste inn bruker og passord da. Dette blir jo upraktisk når maskina står på et annet rom. Jeg trenger forresten et FTPserver program, og teskjeforklaring på hvordan jeg innstallerer, hvis det ikke finnes i Syaptic. EDIT: Nå vises remotedesktop bare i et bittelite vindu, skulle gjerne hatt det større. Tips? Endret 23. oktober 2006 av _Ferrari_ Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hva med oppstarten da? Må jo taste inn bruker og passord da. Dette blir jo upraktisk når maskina står på et annet rom. 7137757[/snapback] Du kan jo mappe smb-sharen til en stasjonsbokstav? Jeg tror det skal gjøre det slik at den kobler til automagisk når den starter opp. Det ligger under verktøy i filutforskeren til Windows. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Ja, det vet jeg, og det skal jeg jo gjøre.. Men jeg tenker på i oppstarten av Ubuntu. Jeg må taste inn bruker og passord da. Det hender jo at jeg må reboote serveren, og da får jeg ikke skrevet inn linuxbruker og passord, når serveren står i et anna rom, og uten tastatur og mus. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Du trenger da ikkje å logge deg på for at serveren skal "fungere"? Og skal du gjøre noko på maskina så kan du bruke ssh. https://help.ubuntu.com/community/SSHHowto Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Brente en DVD her med growisofs, men da jeg skulle sette den i DVD-spilleren så sier den at disken ikke søtter "Playback" Anyone? Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Du trenger da ikkje å logge deg på for at serveren skal "fungere"? Og skal du gjøre noko på maskina så kan du bruke ssh. https://help.ubuntu.com/community/SSHHowto 7139184[/snapback] Får jeg opp eksternt skrivebord med SSH? Kan absolutt ingenting om det. Men, uansett, jeg må jo logge inn en bruker i oppstarten av Ubuntu? larsi@server:~$ sudo apt-get install openssh-server E: Får ikke låst /var/lib/dpkg/lock - open (11 Ressursen midlertidig utilgjengel ig) E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another proc ess using it? Ehh? Endret 24. oktober 2006 av _Ferrari_ Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 har du synaptics e.l. køyrande? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg kjøpte nylig en SATA disk på 320GB, som skal være tilgjengelig både med lese- og skrivetilgang både fra windows og linux. Derfor tenkte jeg egentlig at FAT32 skulle være det beste alternativet, men det har visst en sperre på 127GB pr. partisjon og maks filstørrelse på 4GB, noe ikke NTFS har. Jeg vil gjerne har en partisjon som er større enn dette, men finnes det da flere filsystemer som er støttet i både windows og linux? Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 har du synaptics e.l. køyrande? 7140526[/snapback] Ja.. det stemmer det.. Et annet spørsmål også. Hvordan kjører jeg et program som root, uten å logge på som root? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 1. Du kan ikke køyre apt samtidig som synaptics. 2. sudo / gksudo Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Du kan bruke ext2/3 i windows. Edit: jeg googlet det for deg: http://www.fs-driver.org/index.html Endret 24. oktober 2006 av LessThanJake Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 1. Du kan ikke køyre apt samtidig som synaptics. 2. sudo / gksudo 7140598[/snapback] sudo også? trenger teskje.. hehe Jeg ønsker meg et grafisk FTP server program også.. Tips? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 gnomefiles.org er en fin plass å lete etter programmer, f.eks: http://gnomefiles.org/subcategory.php?sub_cat_id=44 Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Nå maser jeg fælt, men jeg trenger litt hjelp i starten her.. Fra GProFTPD: Cant write the new proftpd.conf here: /etc/proftpd.conf Run GProFTPD as root Okei, hvordan gjør jeg det? Og, hva tilsvarer "programfiler" i Ubuntu? Unnskyld at jeg maser EDIT: Takk for fin side LessThanJake :-) Endret 24. oktober 2006 av _Ferrari_ Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Og, hva tilsvarer "programfiler" i Ubuntu? 7140914[/snapback] /usr/bin/ vil jeg anta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå