Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk, men jeg mente i Samba egentlig..

 

En annen ting ang. Samba: Finner maskina i XP, men blir bedt om brukernavn og passord. Skriver inn ubuntubruker'n min, og passordet. Det funker ikke..

 

Og hvordan får jeg den til å logge seg på min bruker automatisk når jeg skrur den på?

Skal kjøre remote desktop, og da skal jeg ikke ha kobla til skjerm tastatur og mus..

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar

Tusen takk til JonJ! Der kom jeg inn i Samba vettu, og arbeidsgruppa ordnet seg etter en reboot.

 

Hva med oppstarten da? Må jo taste inn bruker og passord da. Dette blir jo upraktisk når maskina står på et annet rom.

 

Jeg trenger forresten et FTPserver program, og teskjeforklaring på hvordan jeg innstallerer, hvis det ikke finnes i Syaptic.

 

EDIT: Nå vises remotedesktop bare i et bittelite vindu, skulle gjerne hatt det større. Tips?

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar
Hva med oppstarten da? Må jo taste inn bruker og passord da. Dette blir jo upraktisk når maskina står på et annet rom.

7137757[/snapback]

 

Du kan jo mappe smb-sharen til en stasjonsbokstav? Jeg tror det skal gjøre det slik at den kobler til automagisk når den starter opp. Det ligger under verktøy i filutforskeren til Windows.

Lenke til kommentar
Du trenger da ikkje å logge deg på for at serveren skal "fungere"?

 

Og skal du gjøre noko på maskina så kan du bruke ssh.

https://help.ubuntu.com/community/SSHHowto

7139184[/snapback]

 

Får jeg opp eksternt skrivebord med SSH? Kan absolutt ingenting om det. Men, uansett, jeg må jo logge inn en bruker i oppstarten av Ubuntu?

 

larsi@server:~$ sudo apt-get install  openssh-server
E: Får ikke låst /var/lib/dpkg/lock - open (11 Ressursen midlertidig utilgjengel ig)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another proc ess using it?

 

Ehh?

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig en SATA disk på 320GB, som skal være tilgjengelig både med lese- og skrivetilgang både fra windows og linux. Derfor tenkte jeg egentlig at FAT32 skulle være det beste alternativet, men det har visst en sperre på 127GB pr. partisjon og maks filstørrelse på 4GB, noe ikke NTFS har. Jeg vil gjerne har en partisjon som er større enn dette, men finnes det da flere filsystemer som er støttet i både windows og linux?

Lenke til kommentar

Nå maser jeg fælt, men jeg trenger litt hjelp i starten her..

 

Fra GProFTPD:

Cant write the new proftpd.conf here:
/etc/proftpd.conf
Run GProFTPD as root

 

Okei, hvordan gjør jeg det?

 

Og, hva tilsvarer "programfiler" i Ubuntu?

 

Unnskyld at jeg maser

 

EDIT: Takk for fin side LessThanJake :-)

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...