Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har et lite problem dere her inne kanskje kan hjelpe meg litt med. Etter at jeg re-installerte Ubuntu Dapper Drake får jeg ikke skrevet data til en av NTFS-partisjonene mine. Jeg har krysset av for 'Enable incremental file creation' under innstillingene i Azureus.

 

Siden FAT32/NTFS egentlgi ikke støtter Linux-rettigheter er det som kjent litt kronglete å få til skriverettigheter til slike partisjoner, under Linux. Noen som kan fortelle meg hva som må til for å få skriverettigheter til NTFS-partisjonen min?

 

Innholdet i fstab-filen min:

 

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda4       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda1       /media/hda1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
/dev/hda3       /media/hda3     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
/dev/hdb1       /media/hdb1     ntfs    defaults,utf8,umask=007,gid=46     0       1
/dev/hda5       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0

 

Det er altså hdb1-partisjonen jeg skal ha skriverettigheter til.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Nå er problemet løst!

 

Installerte ntfs3g og fulgte guiden du peker til. Fikk først problemer med at nettet ble borte etter jeg installerte ntfs3g, så jeg avinstallerte programmet, og resatte alle instillinger. Da var jeg like langt, og jeg installerte på nytt, og alt gikk strøkent.

 

Takk skal du ha. :)

Lenke til kommentar
Knoppix stammer fra Debian (noe Ubuntu også gjør), mens Kanotix og Morphix igjen stammer fra Knoppix.
Er det Gnome og KDE som utgjør forskjellen mellom Knoppix og Ubuntu da? Siden begge kommer av Debian.
Hva mener du med "behagligere" egentlig? :p

7122676[/snapback]

Selv om Ubuntu kanskje er mer smooth og nedtonet, synes jeg Knoppix er mer koselig og greiere å ha med å gjøre. Jeg greier ikke helt å sette fingeren på hva, men det er ihvertfall ett eller annet.
Lenke til kommentar

Mens det er snakk om KDE og Kubuntu her, har jeg bare et lite spørsmål.

I går installerte jeg KDE på Ubuntu, gjennom terminalen:

 

sudo apt-get install kubuntu-desktop

 

Jeg likte ikke KDE noe særlig, så jeg prøvde å fjerne hele "skiten" med kommandoen:

 

sudo apt-get remove kde

 

Alt ble ikke borte, så jeg re-installerte like så gjerne Ubuntu (hadde tenkt til det uansett). Da bare lurer jeg på; hvilken kommando skulle jeg ha brukt for å fjerne KDE helt?

 

Kjekt å vite til en annen gang.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Godt mulig, jeg vet ikke.

 

Nå har jeg forresten litt trøbbel med IPv6. Det er vel ganske kjent at IPv6 (som de fleste nye distribusjonene kommer med som standard) skaper treg nedlasting av sider osv. Har akkurat det samme problemet. Har prøvd alt jeg har kommet over på nettet, og da sier det seg selv at det blir litt rot i konfigureringsfilene. Har holdt på og styret så mye med det, at jeg ikke lenger husker standard-instillinger, og heller ikke hvilke filer jeg har endret. Men men, nettet mitt funker som det skal (for uten om at det er helvetes tregt), så ingen stor krise egentlig.

Lenke til kommentar

Ja. Men selv om harddisken bare er 10 GB er det faktisk nok til å leke seg med det aller meste.

Har ikke peiling på hvor stor plass en installasjon tar, men jeg tror ikke det var så veldig mye.

 

Sikkert enklest å bare legge inn KDE (selv om jeg har lastet ned Kubuntu allerede).

Går det fort å skifte mellom Gnome og KDE?

 

Vil forresten prøve ut noen av spillene i denne tråden. Så ut som mange gøye der, og så er de (fleste) gratis i tillegg. Er ikke så mange gøye gratis spill til Windows.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...