dabear Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 ikke akkurat debian stable men denne funker i Ubuntu hos meg out of the box 7111684[/snapback] Kan bekrefte dette, meget enkelt og greit kort! Vil nok tru at det funker out-of-the-box i debian òg. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg er ganske sikker på at rt2x00-driveren ikke er inkludert i Debian, men det er da ikke så vanskelig å følge disse trinnene: http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index....an_rt2500_Howto Ellers så er det vel noen Prism og Orinoco-kort som har god støtte i kjernen? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Prism funka i allefall out av boksen på fc5 Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Hei. Jeg har et lite problem dere her inne kanskje kan hjelpe meg litt med. Etter at jeg re-installerte Ubuntu Dapper Drake får jeg ikke skrevet data til en av NTFS-partisjonene mine. Jeg har krysset av for 'Enable incremental file creation' under innstillingene i Azureus. Siden FAT32/NTFS egentlgi ikke støtter Linux-rettigheter er det som kjent litt kronglete å få til skriverettigheter til slike partisjoner, under Linux. Noen som kan fortelle meg hva som må til for å få skriverettigheter til NTFS-partisjonen min? Innholdet i fstab-filen min: # /etc/fstab: static file system information. # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 /dev/hda4 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 /dev/hda1 /media/hda1 ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1 /dev/hda3 /media/hda3 ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1 /dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs defaults,utf8,umask=007,gid=46 0 1 /dev/hda5 none swap sw 0 0 /dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0 Det er altså hdb1-partisjonen jeg skal ha skriverettigheter til. Endret 21. oktober 2006 av Kadmium Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Tillat meg å bumpe litt, slik at folk blir oppmerksomme på denne tråden igjen. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Vet ikke om du har ntfs3g installert, men les litt her og her ,og se om du ikke blir litt klokere. Mvh Meg. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Nå er problemet løst! Installerte ntfs3g og fulgte guiden du peker til. Fikk først problemer med at nettet ble borte etter jeg installerte ntfs3g, så jeg avinstallerte programmet, og resatte alle instillinger. Da var jeg like langt, og jeg installerte på nytt, og alt gikk strøkent. Takk skal du ha. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg prøvde Knoppix på nytt i dag og synes Knoppix 5.0.1 er finere, behageligere og enklere enn Ubuntu Dapper. Så hvilke permanente distroer likner på Knoppix? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Knoppix stammer fra Debian (noe Ubuntu også gjør), mens Kanotix og Morphix igjen stammer fra Knoppix. Hva mener du med "behagligere" egentlig? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Knoppix stammer fra Debian (noe Ubuntu også gjør), mens Kanotix og Morphix igjen stammer fra Knoppix. Er det Gnome og KDE som utgjør forskjellen mellom Knoppix og Ubuntu da? Siden begge kommer av Debian.Hva mener du med "behagligere" egentlig? 7122676[/snapback] Selv om Ubuntu kanskje er mer smooth og nedtonet, synes jeg Knoppix er mer koselig og greiere å ha med å gjøre. Jeg greier ikke helt å sette fingeren på hva, men det er ihvertfall ett eller annet. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Tja.. Kanskje du liker KDE bedre en Gnome ja.. Det er det jo mange som gjør, og det er slettens ingen skam i det! Såfall kan du jo kanskje teste ut Kubuntu Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Såfall kan du jo kanskje teste ut Kubuntu 7122793[/snapback] Bra forslag. Har aldri sett på *ubuntu-distroene før, men ser nå at de står for litt av hvert. kubuntu med KDE, og xubuntu som er veldig lett. Skal teste de ut. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Mens det er snakk om KDE og Kubuntu her, har jeg bare et lite spørsmål. I går installerte jeg KDE på Ubuntu, gjennom terminalen: sudo apt-get install kubuntu-desktop Jeg likte ikke KDE noe særlig, så jeg prøvde å fjerne hele "skiten" med kommandoen: sudo apt-get remove kde Alt ble ikke borte, så jeg re-installerte like så gjerne Ubuntu (hadde tenkt til det uansett). Da bare lurer jeg på; hvilken kommando skulle jeg ha brukt for å fjerne KDE helt? Kjekt å vite til en annen gang. Endret 21. oktober 2006 av Kadmium Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 sudo apt-get autoremove kubuntu-desktop ? Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Godt mulig, jeg vet ikke. Nå har jeg forresten litt trøbbel med IPv6. Det er vel ganske kjent at IPv6 (som de fleste nye distribusjonene kommer med som standard) skaper treg nedlasting av sider osv. Har akkurat det samme problemet. Har prøvd alt jeg har kommet over på nettet, og da sier det seg selv at det blir litt rot i konfigureringsfilene. Har holdt på og styret så mye med det, at jeg ikke lenger husker standard-instillinger, og heller ikke hvilke filer jeg har endret. Men men, nettet mitt funker som det skal (for uten om at det er helvetes tregt), så ingen stor krise egentlig. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Kan du ikke bare gå inn i tilsvarende system-config-network å skru av ipv6? Evt. kandu jo prøve å sørge for at ipv6-kjernemodulen ikke lastes (ikke spør meg hvordan) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Man kan altså installere KDE på Ubuntu slik at det blir en fullblods Kubunut-installasjon? Er det noen ulemper å gjøre det fremfor å laste ned iso, brenne ut, lage en partisjon til og installere Kubuntu i tillegg til Ubuntu? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Man kan altså installere KDE på Ubuntu slik at det blir en fullblods Kubunut-installasjon?Er det noen ulemper å gjøre det fremfor å laste ned iso, brenne ut, lage en partisjon til og installere Kubuntu i tillegg til Ubuntu? 7124213[/snapback] Plass på harddisken. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Ja. Men selv om harddisken bare er 10 GB er det faktisk nok til å leke seg med det aller meste. Har ikke peiling på hvor stor plass en installasjon tar, men jeg tror ikke det var så veldig mye. Sikkert enklest å bare legge inn KDE (selv om jeg har lastet ned Kubuntu allerede). Går det fort å skifte mellom Gnome og KDE? Vil forresten prøve ut noen av spillene i denne tråden. Så ut som mange gøye der, og så er de (fleste) gratis i tillegg. Er ikke så mange gøye gratis spill til Windows. Endret 22. oktober 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå