Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NAT har noe med routeren å gjøre, ja. Kort sagt gjør NAT det mulig å dele en offentlig IP-adresse på Internett med flere PCer i et lokalnett (LAN). Problemet med NAT er da at du må fortelle routeren hvilke porter som skal åpnes og hvor (til hvilken PC) trafikken skal routes lokalt i nettet. Får du ikke gjort noe i routeren, sliter du litt med MSN.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

NAT har ikke direkte noe med routeren å gjøre. NAT tar seg av åpning mellom innlinje og gateway. Routeren forwarder bare portene til riktig intern PC.

 

Mange tror at de åpner porter i router, men det de egentlig gjør er å forwarde. Noen routere/adsl-"modem" har NAT i tillegg, hvor alle portert som default er stengt. Ikke rart dette skaper forvirring...

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Konqueror og epiphany er ikke gode nettlesere - konqueror misser på 10% av alle nettsider, samme problemene som Opera 5 i sin tid hadde. Epiphany er det ingen som har hørt om, så mange nettsider stenger den ute fordi de tror det er noe gammalt ræl.

Nettsider som stenger ute visse bruker prøver jeg uansett å holde meg unna!

 

Firefox (og forsåvidt Opera, men den integrerer overhode ikke) er gode nettlesere. Forøvrig ser jeg ingen integrasjonsproblemer med FF 1.5 og Gnome 2.14.3 - ting fungerer som de skal, og filtyper etc. "arves" på riktig måte.

7045422[/snapback]

At Mozilla-programmer integrerer godt i Gnome på din pc har jeg veldig vanskelig for å tro. Da hadde vel ikke disse sidene vært nødvendige:

 

https://addons.mozilla.org/firefox/themes/

ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/fir...linux-i686/xpi/

http://ftp.iasi.roedu.net/mirrors/mozdev.org/dictionaries/

7046249[/snapback]

 

Nå er jeg temmelig glad i Fedora sitt standard-theme, og der ser i allefall firefox fin ut.

 

Men vet om ett irriterende sted ikke firefox integrerer - printing! De har ennå ikke greit å implementere "sjekk hvaslags papir denne printeren bruker", men bruker bare "Legal" som standard okke som. Og ikke husker den når man bytter til A4 heller, gang på gang på gang....

 

Har etter noe knot fått opp en tynnklientløsning med Debian he på skolen jeg jobber på, der det fungerer slik at X startes som "bruker" via sudo og starter rdesktop. Jeg redigerte S99gdm i /etc/rc2.d/, og dette starter opp med en gang, men problemet er at når jeg vil inn i en konsoll får jeg ikke logget inn (helt svart med andre ord). Jeg trodde tty'ene blir satt opp tidligere i boot-prosessen (starting av X skjer jo der GDM vanligvis skulle startet). Noen tips, eller tanker om andre løsninger jeg burde prøve (har vurdert thinstation, men det er litt morsomt å prøve selv og) ?

7047920[/snapback]

 

Windows-terminalserver?

 

Lar ikke alle scannere seg virke under Linux, det beste operativsystemet?

7055059[/snapback]

Uansett om man bruker verdens beste OS, har man ingen garanti mot idiotiske hardware-produsenter, noe som selvsagt også er et problem i Windows-verden.

 

En kompis av meg som har drevet en del med musikkproduksjon på PC, kjøpte et helt rått lydkort kort tid før Windows 2000 ble lansert, men spesifikasjonene til kortet var hemmelige (som dessverre gjelder en del hardware), og han ble derfor sittende med det elendige OSet Windows 98 i lang tid etter 2000 ble sluppet fordi han ikke fikk nye drivere fra produsenten. De gadd ikke oppdatere driverne fordi de heller lanserte et nytt lydkort. Kjipt det, når man har punga ut flerfoldige tusenlapper på lydkort. Slikt hadde man sluppet om driverne var åpne, for da hadde garantert noen andre oppdatert dem om ikke produsenten gidder å støtte dem hardwaren lenger. Så her han mange hardware-produsenter mye å lære :hrm:

7055134[/snapback]

 

Heh. Scanneren min, ISDN-kortet mitt, TV-kortet mitt, 3d-kortet mitt, og sikkert noe mer jeg ikke husker nå døde ved overgang til XP... TV-kortet fikk jeg liv i igjen etter overgang til Linux. ISDN-kortet var i teorien støtta, men fikk det aldri til å funke. Og når jeg uansett hadde kjøpt et nytt.. Oh well. Scanneren var allerede sendt til dynga, vodoo 3-kortet ble det like etterpå (var noe maskinvarefeil i det også som hadde kommet like før overgang til Linux fra XP)

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Nå antar jeg at vi snakker om nye scannere, og ikke gammelt møl fra forrige årtusen.

7061317[/snapback]

All hardware kjøpt inn før år 2000 er ikke møl. Jeg har en del gamle kvalitetsvarer som er langt bedre enn det mølet som selges nytt idag. Se f.eks. på nye printere fra Lexmark og annet dritt. Selv en 10 år gammel kvalitetsprinter kan være mye bedre.

 

Men jeg velger av prinsipp hardwareprodusenter som tar kundene på alvor, og enten selv gir ut opensource drivere, eller i hvertfall at de samarbeider andre utviklere slik at det blir laget skikkelige drivere. Jeg ser ingen grunn til å støtte opp om hardwareprodusenter som sitter og knikker og gnur på specsa sine. Det eneste man oppnår er masse ekstraarbeid for utviklere, pluss at KUNDENE blir pissed :nei:

 

Forøvrig funker det aller meste av hardware i linux, og en del av det som funker dårlig er rett og slett dårlig hardware, jmf eksempelet med printere. Gode printere har bra støtte, men de aller billigste jalla-windows-printerne kan i verste fall være knotete å sette opp.

Lenke til kommentar

Jeg bruker OnTV 2.0.0, en Gnome applet for å vise tvprogrammet. Det har fungert perfekt helt frem til et par dager siden.

 

Nå sier den bare:

 

/etc/cron.daily/tv_grab:
fetching channel names
could not fetch http://www.dagbladet.no/tv/mobil/index.html, aborting

 

Nå har dette plutselig blitt et "Password protected area" slik at OnTV ikke lenger fungerer.

 

Er det flere som har samme problem? Og er det noen som vet hvordan jeg får ordnet dette eller om det i det hele tatt er mulig?

Lenke til kommentar
Jeg bruker OnTV 2.0.0, en Gnome applet for å vise tvprogrammet. Det har fungert perfekt helt frem til et par dager siden.

 

Nå sier den bare:

 

/etc/cron.daily/tv_grab:
fetching channel names
could not fetch http://www.dagbladet.no/tv/mobil/index.html, aborting

 

Nå har dette plutselig blitt et "Password protected area" slik at OnTV ikke lenger fungerer.

 

Er det flere som har samme problem? Og er det noen som vet hvordan jeg får ordnet dette eller om det i det hele tatt er mulig?

7062348[/snapback]

 

 

får d samme! aner ikke hva jeg skal gjøre med det.lasta ned ny verson av xmltv men hjelper lite.

Lenke til kommentar
Nå antar jeg at vi snakker om nye scannere, og ikke gammelt møl fra forrige årtusen.

7061317[/snapback]

 

Tja. Den funka nå engang i windows ME, uten problemer. Var vel et par-tre år gammel, men den scanna bilder i en helt OK kvalitet. Jeg så i allefall ingen grunn til å bytte den ut. Hadde "script-modus" eller hva det nå enn het, slik at jeg kunne "prescanne" i lav oppløsning, og så scanne i høy oppløsning ett og ett bilde uten at jeg måtte være barnevakt. Veldig greit om du har en 10-20 bilder som skal fores inn i maskina. Anti-prikkmønster-funksjon (husker ikke hva det het) hadde den også, og det fungerte nydelig.

 

Resultatet var i allefall at jeg ikke hadde scanner (og foreldre som var grettne fordi jeg ikke kunne scanne/kopiere ting for dem lenger, på grunn av "XP-tullet". Jammen hadde de ikke rett, men ikke helt på den måten de antageligvis egentlig trodde...)

 

Nå antar jeg at vi snakker om nye scannere, og ikke gammelt møl fra forrige årtusen.

7061317[/snapback]

All hardware kjøpt inn før år 2000 er ikke møl. Jeg har en del gamle kvalitetsvarer som er langt bedre enn det mølet som selges nytt idag. Se f.eks. på nye printere fra Lexmark og annet dritt. Selv en 10 år gammel kvalitetsprinter kan være mye bedre.

*snip*

7062088[/snapback]

 

Heh. Hadde en Lexmark-printer som prata på fæl bergens-dialekt ("utsckriften er fæærchrkdig"). Helt til fjærene som hold rulla som holdt papiret nede før det skulle under dysa kom ut med papiret, en og en... Men de var tøffe å smelte med 12V-blybatteri :p

Lenke til kommentar
Jeg bruker OnTV 2.0.0, en Gnome applet for å vise tvprogrammet. Det har fungert perfekt helt frem til et par dager siden.

 

Nå sier den bare:

 

/etc/cron.daily/tv_grab:
fetching channel names
could not fetch http://www.dagbladet.no/tv/mobil/index.html, aborting

 

Nå har dette plutselig blitt et "Password protected area" slik at OnTV ikke lenger fungerer.

 

Er det flere som har samme problem? Og er det noen som vet hvordan jeg får ordnet dette eller om det i det hele tatt er mulig?

7062348[/snapback]

 

 

får d samme! aner ikke hva jeg skal gjøre med det.lasta ned ny verson av xmltv men hjelper lite.

7063415[/snapback]

 

Brukte tv_grab_dk istedet. Får inn programmet til Nrk1, Tv2 og Tv3. Bedre enn ingenting, eneste er at programnavnene står på dansk. Akkurat nå er det "Politiagenterne" og "Sen aften med Thomas og Harald". Snart er det "Nyheder".

 

Men det tåler jeg :p

Lenke til kommentar
Nå har "router" mer blitt en samlebetegnelse for alt-i-ett boksen mange har i sine hjem i dag. Jeg tok en enkel forklaring ut i fra det.

7057111[/snapback]

 

Vis det har seg slik at jeg må åpne porter i routeren så sliter jeg no sjukt, den vil ikke la meg komme inn (selv etter at den er blitt resatt 2-3 ganger)

 

Ellers synes jeg det er greit med de stickyene vi har jeg, har blitt noe ryddigere etter at det kom en egen tråd for Distroer, spill osv

 

btw: Lurte på en ting til, jeg har en lexar minnekortleser som jeg ikke får til og virke i ubuntu dapper, den virker uten problemer i Edgy (som jeg har på laptopen) Selvfølgelig kan jeg instalere edgy på den datan her også, men jeg skal få ny pc om et par dager (og det er noen bilder jeg skulle ha miksa på før den tid)

 

En annen ting jeg lurte på er hvordan jeg får IR til og virke på laptopen, må jeg instalere et program? mounte enheter som fks mobilen, vis jeg skal sende over filer?

 

Håper noen kan hjelpe meg da :)

 

EDIT: Innlegg 666 :devil: (idag er jeg ond)

Endret av mrbjoern
Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurte på er hvordan jeg får IR til og virke på laptopen, må jeg instalere et program? mounte enheter som fks mobilen, vis jeg skal sende over filer?

7067355[/snapback]

 

Jeg bruker "ircp - Utility for 'beaming' files via IRDA".

 

For å motta filer til maskinen skriver jeg "ircp -r" og trykker send på mobilen. (Mulig du også må ha installert irda-utils)

 

Funker fint, men kanskje ikke den mest elegante løsningen.

Lenke til kommentar

Driver og skriver på en forelesning om Linux for nybegynnere som jeg skal holde om to uker, og en god del kommer til å omhandle terminalen. Så jeg skal jo demonstrere de viktigste kommandoene, men det kunne vært greit å demonstrert et par andre også (og føre dem opp på forelesningsnotatene) - så vet man i allefall at de er der, og at det er mulig.

 

Men hva er disse? Har husket på ls, cd, pwd, mkdir, rm, rm -rf, ls -la, du | sort -n

 

Men skulle gjerne hatt et par enkle eksempler til, i tre grupper: Uten argumenter/veldig enkle argumenter (ls, cd etc.), noen brytere, og mer avansert/med pipes.

 

I tillegg - noen som kan noen linux/unix-vitser? Noen morsomme, som kan brukes til å få folk til å vokne litt (skal holdes etter kl. 4 på en onsdag...).

 

Samt at jeg trenger noen kule ting å demonstrere. Har en liten liste, men den skulle gjerne vært lenger. Bør være ting som er genuint nyttig for en fysiker/astrofysiker/meterolog. Terminal-ting er overhode ikke utelukket (kom gjerne med akkurat dem - de er høyst ønsket!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...