Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slackware byttet ikke til X.org p.g.a. lisens, XFree86 4.4 var lenge i Slackware, men da det så ut som at X.org ble framtiden (man ville unngå å blir ukompatibel med andre distroer) ble det tatt avstemning om man skulle fortsette å bruke XFree86 eller hoppe over til X.org. Resultatet sier seg selv

Men en av grunnene til at XFree86 ble skviset ut til fordel for X.Org var jo lisensene. Klart, når X.Org har sponsorer som HP, IBM, Sun Microsystems m.fl. bak seg, og man ser ut til å foretrekke X.Org sin release fremfor XFree86 sin, så sier det seg selv at XFree86 kommer i en skvis. Lurer egentlig på hvilke operativsystemer som bruker XFree86 4.4.0 eller nyere...

Lenke til kommentar
Jo, men det var ikke derfor den ble fjernet fra Slackware. NetBSD bruker XFree86 4.5.

7051232[/snapback]

Lisensen var i hvert fall en grunn til at XFree86 med den kontroversielle lisensen ikke ble tatt i bruk i OpenBSD. Theo De Raadt skrev et ganske krasst brev til en mailingliste, og han var ikke nådig mot XFree86 sin nye lisens. Her er det.

Lenke til kommentar
Lar ikke alle scannere seg virke under Linux, det beste operativsystemet?

7055059[/snapback]

Spørs hva man mener er "best". Jeg har i hvert fall en oppfatning om hva GNU/Linux ikke er "best" på, men på andre områder er GNU/Linux det beste alternativet, f.eks. på multimedia-fronten.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Lar ikke alle scannere seg virke under Linux, det beste operativsystemet?

7055059[/snapback]

Uansett om man bruker verdens beste OS, har man ingen garanti mot idiotiske hardware-produsenter, noe som selvsagt også er et problem i Windows-verden.

 

En kompis av meg som har drevet en del med musikkproduksjon på PC, kjøpte et helt rått lydkort kort tid før Windows 2000 ble lansert, men spesifikasjonene til kortet var hemmelige (som dessverre gjelder en del hardware), og han ble derfor sittende med det elendige OSet Windows 98 i lang tid etter 2000 ble sluppet fordi han ikke fikk nye drivere fra produsenten. De gadd ikke oppdatere driverne fordi de heller lanserte et nytt lydkort. Kjipt det, når man har punga ut flerfoldige tusenlapper på lydkort. Slikt hadde man sluppet om driverne var åpne, for da hadde garantert noen andre oppdatert dem om ikke produsenten gidder å støtte dem hardwaren lenger. Så her han mange hardware-produsenter mye å lære :hrm:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Kjipt det, når man har punga ut flerfoldige tusenlapper på lydkort. Slikt hadde man sluppet om driverne var åpne, for da hadde garantert noen andre oppdatert dem om ikke produsenten gidder å støtte dem hardwaren lenger. Så her han mange hardware-produsenter mye å lære

Et dagsaktuelt eksempel på dette er f.eks. Soundblaster X-Fi. Disse lydkortene fungerer i dag kun i Windows fordi Creative har brutt den gode tradisjonen de har med kompabilitet. Forgjengeren Audigy kan brukes i nesten alle tenkelige OS. GNU/Linux, FreeBSD, OpenBSD, Solaris m.fl. I GNU/Linux er det ALSA som gir støtte for dette, mens man bruker OSS i BSD/UNIX.

Lenke til kommentar

Eudora er helt klart en gammel traver blant epost-klienter, men det virker som om populariteten har falt en del i de siste årene (grunnet manglende utvikling?).

 

Før var den gjerne satt opp som standard epost-klient på universiteter, høyskoler og slikt, men Thunderbird har tatt over mye av den rollen Eudora hadde tidligere. Men om Mozilla-folka kan kombinere det beste fra begge programmene så er det jo flott :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Sist gang jeg plugget i scanner i Windows, funket det ikke. Jeg måtte sette inn en CD fra HP.

7055146[/snapback]

Som fulgte med scanneren, og gjorde at scanneren fungerte. ;)

7055401[/snapback]

 

Naahh.. Antivirusen hadde innlegt en sperre for akkurat den type scanner, og antispyadawarekonfigurasjonskontrollpanelet mitt trengte 9 rebooter før jeg kunne slå av Windowsvalidatoren slik at jeg kunne ringe Support og få en ny nøkkel for å låse opp antivirusblokken ... osv osv osv.

Lenke til kommentar
Før var den gjerne satt opp som standard epost-klient på universiteter, høyskoler og slikt, men Thunderbird har tatt over mye av den rollen Eudora hadde tidligere. Men om Mozilla-folka kan kombinere det beste fra begge programmene så er det jo flott  :thumbup:

7055308[/snapback]

Jeg har aldri egentlig sett hva som er det helt store med Eudora. Jeg synes den er rotete og knotete. Interfacet er noe jeg aldri har taklet. Lenge siden jeg prøvde det, men det var det jeg husket. Jeg foretrakk vel faktisk OE framfor Eudora da jeg brukte Windows. Siden har jeg brukt Thunderbird. :love:

Lenke til kommentar
noen som vet hvordan jeg kan "speede" opp kopete?

har nå en hastighet på 3-4kb når jeg sender mottar filer. Går msn gjennom en egen port eller noe? Og de fleste filer på over 1-2mb låser seg etter 3% noen som kan hjelp meg med dette?

7056190[/snapback]

Kopete støtter kanskje ikke direkte filetransfers med den skitne msn-protokollen? Isåfall blir alle filene du sender rutet gjennom M$ sine servere, og da blir det sirup :p

 

MSN er uansett ufattelig dårlig til å sende filer, selv i windos med den offisielle klienten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...