Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mens jeg sliter med AiGLX på Intel i810 :( X krasjer når jeg velger "Beryl" som Window Manager :(

7043876[/snapback]

Hva? Funker da alldeles strålende her. Kjører beryl på aiglx, intel i810 og Ubuntu Dapper Drake. Installerte du nettopp? Jeg veit dette høres rart ut, men reboot! Fikk ikke kjørt beryl på radeon-kortet mitt før jeg reboota, jeg...

Lenke til kommentar
Firefox blir hetende IceWeasel i Debian (og dermed kanskje i Ubuntu). Hva syns dere om ikonene? https://wiki.ubuntu.com/IceWeaselIcon

7040270[/snapback]

 

Utrolig teit. Lite annet å si.

 

Jeg synes det er meget bra hvis firefox forkes og får ikke komersiell interesser. Ikke bare er det lisenstullet tullet med Debian, men Mozilla-programmer fungerer(integrerer) utrolig dårlig på GNU/Linux. Det virker som om Windows er hovedplatformen for disse programmene.

 

Selv om jeg har satt gtk-themes i og alle andre gtk-programmer følger disse trenger firefox og thunderbird spesialbehandling og sine egne themes.

 

Selv om jeg har installert aspell og alle andre programmer kan bruke denne trenger thunderbird (og sikkert firefox 2) spesialbehandling og sine egne ordbøker.

 

Selv om jeg har installert språkpakker og alle andre programmer kan bruke disse trenger firefox thunderbird spesialbehandling og sine egne språkpakker.

 

Hvis alle programmer skulle integrere så dårlig ville man ikke ha tid til å gjøre annet en å konfigurere og sette opp programmer. Håper virkelig det kommer en ny og forbedret firefox, eller at det puttes litt flere funksjoner inn i Epiphany. Konqueror er forøvrig den beste netleseren man får tak i(hvis man bruker KDE, det gjør ikke jeg da).

7040445[/snapback]

 

Konqueror og epiphany er ikke gode nettlesere - konqueror misser på 10% av alle nettsider, samme problemene som Opera 5 i sin tid hadde. Epiphany er det ingen som har hørt om, så mange nettsider stenger den ute fordi de tror det er noe gammalt ræl.

 

Firefox (og forsåvidt Opera, men den integrerer overhode ikke) er gode nettlesere. Forøvrig ser jeg ingen integrasjonsproblemer med FF 1.5 og Gnome 2.14.3 - ting fungerer som de skal, og filtyper etc. "arves" på riktig måte.

Lenke til kommentar
Konqueror og epiphany er ikke gode nettlesere - konqueror misser på 10% av alle nettsider, samme problemene som Opera 5 i sin tid hadde. Epiphany er det ingen som har hørt om, så mange nettsider stenger den ute fordi de tror det er noe gammalt ræl.

Nettsider som stenger ute visse bruker prøver jeg uansett å holde meg unna!

 

Firefox (og forsåvidt Opera, men den integrerer overhode ikke) er gode nettlesere. Forøvrig ser jeg ingen integrasjonsproblemer med FF 1.5 og Gnome 2.14.3 - ting fungerer som de skal, og filtyper etc. "arves" på riktig måte.

7045422[/snapback]

At Mozilla-programmer integrerer godt i Gnome på din pc har jeg veldig vanskelig for å tro. Da hadde vel ikke disse sidene vært nødvendige:

 

https://addons.mozilla.org/firefox/themes/

ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/fir...linux-i686/xpi/

http://ftp.iasi.roedu.net/mirrors/mozdev.org/dictionaries/

Lenke til kommentar

De som liker Firefox og bruker Slackware kan sannsynligvis ta det med ro. Slackware-teamet er prinsipielt imot distrofisering på den måten Debian holder på med. Firefox er en del av basesystemet til Slackware, og Slackware gir Firefox-oppdateringer gjennom pakkesystemet. Det er selvfølgelig de offisielle Firefox-oppdateringene tilpasset et Slackware-system. Og Firefox fungerer strålende i KDE.

Lenke til kommentar

Har etter noe knot fått opp en tynnklientløsning med Debian he på skolen jeg jobber på, der det fungerer slik at X startes som "bruker" via sudo og starter rdesktop. Jeg redigerte S99gdm i /etc/rc2.d/, og dette starter opp med en gang, men problemet er at når jeg vil inn i en konsoll får jeg ikke logget inn (helt svart med andre ord). Jeg trodde tty'ene blir satt opp tidligere i boot-prosessen (starting av X skjer jo der GDM vanligvis skulle startet). Noen tips, eller tanker om andre løsninger jeg burde prøve (har vurdert thinstation, men det er litt morsomt å prøve selv og) ?

Lenke til kommentar
De som liker Firefox og bruker Slackware kan sannsynligvis ta det med ro. Slackware-teamet er prinsipielt imot distrofisering på den måten Debian holder på med. Firefox er en del av basesystemet til Slackware, og Slackware gir Firefox-oppdateringer gjennom pakkesystemet. Det er selvfølgelig de offisielle Firefox-oppdateringene tilpasset et Slackware-system. Og Firefox fungerer strålende i KDE.

7047860[/snapback]

Firefox vil alltid være Firefox i Slackware. Når det gjelder lisenser osv så er Slackware nesten det motsatte av Debian, Slackware tar det beste programmet til jobben, lisens er ikke så viktig. Firefox som følger med Slackware er den samme som man laster ned fra Mozilla.

 

Firefox fungerer såklart i KDE, men er ikke i nærheten av Konqueror.

 

BTW: Liker ikke din oppfating av basesystemet i Slackware, basesystemet er pakkegruppe A ;)

Lenke til kommentar

Greit, vi har forskjellige tolkninger av hva som er basesystem. Men formelt sett har nok du rett der.

Lisens er også viktig for Slackware. De var en av de aller føste til å bytte ut XFree86 til fordel for X.Org. Dette gjorde de i Slackware 10.0, som kom ut i juni 2004. Ifølge distrowatch.com var det nesten bare Fedora som var tidligere ute av de store distroene.

 

Edit:

Når det gjelder lisenser osv så er Slackware nesten det motsatte av Debian, Slackware tar det beste programmet til jobben, lisens er ikke så viktig. Firefox som følger med Slackware er den samme som man laster ned fra Mozilla.

En av grunnene til at jeg klart foretrekker Slackware i GNU/Linux-leiren. At man benytter det beste alternativet og ikke blir så prinsipiell at det grenser mot fundamentalisme, som jeg ser Debian kan ha en tendens til i Firefox-spørsmålet. At tåpelige prinsipper skal gå foran kvalitet i så stor grad, er bare sørgelig. Det er ikke så rart at Konqueror fungerer bedre i KDE enn Firefox, Konqueror er tross alt en del av KDE. Det er ikke Firefox, men det fungerer godt nok for de fleste.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Lisens er også viktig for Slackware. De var en av de aller føste til å bytte ut XFree86 til fordel for X.Org. Dette gjorde de i Slackware 10.0, som kom ut i juni 2004. Ifølge distrowatch.com var det nesten bare Fedora som var tidligere ute av de store distroene.

Slackware byttet ikke til X.org p.g.a. lisens, XFree86 4.4 var lenge i Slackware, men da det så ut som at X.org ble framtiden (man ville unngå å blir ukompatibel med andre distroer) ble det tatt avstemning om man skulle fortsette å bruke XFree86 eller hoppe over til X.org. Resultatet sier seg selv ;)

Endret av olear
Lenke til kommentar

jorgis@jorgis:~$ cat /proc/version
Linux version 2.6.17-10-386 (root@vernadsky) (gcc version 4.1.2 20060928 (prerelease) (Ubuntu 4.1.1-13ubuntu5)) #2 Tue Oct 10 19:41:48 UTC 2006 (Ubuntu 2.6.17-10.30-386)

 

/proc/version gir meg i hvert fall en del ledetråder til hvilken distro jeg kjører (Ubuntu Edgy), men er ikke sikkert at det alltid er tilfelle.

 

Alternativt:

jorgis@jorgis:/proc$ cat version_signature 
Ubuntu 2.6.17-10.30-386

 

EDIT:

Om det er en debian-basert distro kan du muligens også finne det ut ved å se på /etc/apt/sources.list for å finne ut en URL til pakkearkivet, og muligens også hvilken versjon. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

De fleste distroer legger igjen en signatur i /etc.

 

/etc/debian_release

/etc/debian_version

/etc/SuSE-release

/etc/UnitedLinux-release

/etc/mandrake-release

/etc/gentoo-release

/etc/redhat-release

/etc/redhat_version

/etc/slackware-release

/etc/slackware-version

/etc/trustix-release

/etc/trustix-version

/etc/eos-version

/etc/arch-release

/etc/cobalt-release

/etc/lfs-release

/etc/rubix-version

/etc/lsb-release

/etc/pld-release

Lenke til kommentar
En av grunnene til at jeg klart foretrekker Slackware i GNU/Linux-leiren. At man benytter det beste alternativet og ikke blir så prinsipiell at det grenser mot fundamentalisme, som jeg ser Debian kan ha en tendens til i Firefox-spørsmålet. At tåpelige prinsipper skal gå foran kvalitet i så stor grad, er bare sørgelig.

 

Debian har noen retningslinjer som de følger, for å forsikre at Debian til enhver tid er fritt. Jeg skjønner at det har null verdi for deg, men for de som lager og bruker Debian så er det viktig. Mozillas artwork strider i mot DFSG, og er dermed fjernet. Mozilla ga dem ikke rett til å bruke navnet Firefox da, så Debian skifter til IceWeasel. Jeg vil gjerne vite hva det har med kvaliteten å gjøre?

Lenke til kommentar
En av grunnene til at jeg klart foretrekker Slackware i GNU/Linux-leiren. At man benytter det beste alternativet og ikke blir så prinsipiell at det grenser mot fundamentalisme, som jeg ser Debian kan ha en tendens til i Firefox-spørsmålet. At tåpelige prinsipper skal gå foran kvalitet i så stor grad, er bare sørgelig.

 

Debian har noen retningslinjer som de følger, for å forsikre at Debian til enhver tid er fritt. Jeg skjønner at det har null verdi for deg, men for de som lager og bruker Debian så er det viktig. Mozillas artwork strider i mot DFSG, og er dermed fjernet. Mozilla ga dem ikke rett til å bruke navnet Firefox da, så Debian skifter til IceWeasel. Jeg vil gjerne vite hva det har med kvaliteten å gjøre?

7050439[/snapback]

Vel, distrofisering har en tendens til å introdusere nye bugs som man ikke ser i originalversjoner av programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...