Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe. Tja, er vel kanskje ikke slik at man tenker i de baner når man skal kompilere. Jeg kom tilfeldig over "apt-get build-dep gaim", da jeg leste litt på siden til Gaim en gang. Uansett, den er ekstremt kjekk og sparer deg for mye tid når man må kompilere. ;)

7036566[/snapback]

Hvis man bruker en debian-basert distro og kompilerer en del programmer fra apt-repositories, er det ikke så dumt å ta en titt på apt-src som et alternativ til apt-get build-dep. Da får man en mer avansert håndtering av kildepakkene. Sikkert fint for de som liker BSD :cool:

Lenke til kommentar
Hehe. Tja, er vel kanskje ikke slik at man tenker i de baner når man skal kompilere. Jeg kom tilfeldig over "apt-get build-dep gaim", da jeg leste litt på siden til Gaim en gang. Uansett, den er ekstremt kjekk og sparer deg for mye tid når man må kompilere. ;)

7036566[/snapback]

Hvis man bruker en debian-basert distro og kompilerer en del programmer fra apt-repositories, er det ikke så dumt å ta en titt på apt-src som et alternativ til apt-get build-dep. Da får man en mer avansert håndtering av kildepakkene. Sikkert fint for de som liker BSD :cool:

7036855[/snapback]

De som liker BSD, pleier som regel ikke å bruke Debian :cool: .

 

Edit: sorry, kunne ikke dy meg der :evil: .

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
De som liker BSD, pleier som regel ikke å bruke Debian :cool: .

 

Edit: sorry, kunne ikke dy meg der  :evil: .

7036864[/snapback]

Men det er fortsatt en fin løsning. Har bare snust litt på apt-src men virker lovende. Litt av poenget er å begrense "gapet" mellom binære og kildepakker, noe som ofte er et problem både i debian og andre distroer. Mao. er det enkelt å installere og oppdatere binærpakker fra repos, men man er på egenhånd når det gjelder kildekode og oppdateringer. Så dermed: apt-src to teh rescue!!1

 

Med noen få enkle kommandoer henter den og oppdaterer et katalogtre med kildepakker - derfor trakk jeg inn parallellen til BSD ;)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Ja, ports er jo velkjent for å takle kildekode-installeringer og oppdateringer på en ganske så elegant måte. Der har man enkel konfigurasjon der det er nyttig, samt dependency-håndtering. Og ports-treet holdes godt oppdatert i FreeBSD.

 

Edit: ports-treet teller nå nesten 16000 ports.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Ja, ports er jo velkjent for å takle kildekode-installeringer og oppdateringer på en ganske så elegant måte. Der har man enkel konfigurasjon der det er nyttig, samt dependency-håndtering. Og ports-treet holdes godt oppdatert i FreeBSD.

 

Edit: og ports-treet teller nå nesten 16000 ports.

7036928[/snapback]

Forskjellen er at apt-src henter bare det du ber om, i motsetning til ports, selv om sistnevnte ikke inneholder komplett kildekode, men bare metainformasjon og patcher.

 

Begge deler har sine fordeler og ulemper, men ports tar jo mye plass på et gammelt vrak av en PC. Bare ports-treet i seg selv kan ta vesentlig mer plass enn selve OSet (base), og det allerede før du har begynt å faktisk kompilere og installere noe derfra.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Ports-treet i FreeBSD tar pr. i dag 371 MB uten noe liggende i /usr/ports/distfiles. Men jeg kan legge til at størrelsen på ports-treet ikke har vært noe problem med en FreeBSD-installasjon hvor total harddiskplass er på ca 8-9 GB. Og da har jeg også installert dev-distribusjonen. Det vet jeg, fordi jeg selv har hatt en slik installasjon i lang tid. Selv ikke kompilering av KDE har vært noe problem sånt sett (ja, jeg vet dette høres sinnsykt ut, men likevel...). Kan nevne at hvis man skriver "make install clean" når man installerer noe fra ports i FreeBSD, så blir alt av build-filer fjernet automatisk etter kompilering/installering.

 

Edit: men nok om det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Fant mer via osnews.com.

Blogger Kiyoshi Saruwatari claims that Nintendo's upcoming Wii console runs on the open source Linux operating system. According to Saruwatari, who claims to be a Nintendo insider, the company reduced development costs by leveraging open source software and incorporating a Linux kernel into the Wii software platform. A wide variety of additional features like web browsing, video playback, file management, and emulation all run on Nintendo's custom Linux operating system, which uses a proprietary interface. Unlike the other specialized software components, the actual games will not run under the Linux platform, and can be played without booting Linux if the user holds down the "A" button while the Wii is starting up.

 

Fra arstechnica:

(...)

According to Saruwatari, who claims to be a Nintendo insider, the company reduced development costs by leveraging open source software and incorporating a Linux kernel into the Wii software platform.

(...)

Although Linux on the Wii is an exciting prospect, Saruwatari's claims have not been verified by Nintendo, and may be little more than a rumor.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Firefox blir hetende IceWeasel i Debian (og dermed kanskje i Ubuntu). Hva syns dere om ikonene? https://wiki.ubuntu.com/IceWeaselIcon

7040270[/snapback]

Hele opplegget til Debian er en eneste stor vits. Skjønner ikke at de er nødt til å lage så store problemer. Dette vil bare føre til at Firefox blir svekket som helhet. Selv OpenBSD tilbyr ferdigkompilerte Firefox-pakker, og de er i hvert fall strenge med lisenser. Så strenge at de har laget sin egen versjon av apache 1.3.29. Fra nå av boikotter jeg Debian og alle derivater :realmad: .

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg synes det er meget bra hvis firefox forkes og får ikke komersiell interesser. Ikke bare er det lisenstullet tullet med Debian, men Mozilla-programmer fungerer(integrerer) utrolig dårlig på GNU/Linux. Det virker som om Windows er hovedplatformen for disse programmene.

 

Selv om jeg har satt gtk-themes i og alle andre gtk-programmer følger disse trenger firefox og thunderbird spesialbehandling og sine egne themes.

 

Selv om jeg har installert aspell og alle andre programmer kan bruke denne trenger thunderbird (og sikkert firefox 2) spesialbehandling og sine egne ordbøker.

 

Selv om jeg har installert språkpakker og alle andre programmer kan bruke disse trenger firefox thunderbird spesialbehandling og sine egne språkpakker.

 

Hvis alle programmer skulle integrere så dårlig ville man ikke ha tid til å gjøre annet en å konfigurere og sette opp programmer. Håper virkelig det kommer en ny og forbedret firefox, eller at det puttes litt flere funksjoner inn i Epiphany. Konqueror er forøvrig den beste netleseren man får tak i(hvis man bruker KDE, det gjør ikke jeg da).

Lenke til kommentar
Hele opplegget til Debian er en eneste stor vits. Skjønner ikke at de er nødt til å lage så store problemer. Dette vil bare føre til at Firefox blir svekket som helhet. Selv OpenBSD tilbyr ferdigkompilerte Firefox-pakker, og de er i hvert fall strenge med lisenser. Så strenge at de har laget sin egen versjon av apache 1.3.29. Fra nå av boikotter jeg Debian og alle derivater :realmad: .

7040344[/snapback]

Ut ifra det jeg har skjønt, er dette Firefox-folka sin feil. De lar ikke Debian-utviklerne patche programmet og gi det ut med Firefox-navn og logo uten deres tillatelse. Retten til å gjøre endringer i et program er tross alt alfa og omega, og essensen i fri programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...