Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Kan nokon fortelle meg kvifor alle fontene plutselig blei så små at eg knapt greier å lese dei?  Eg prøvde å få til dualview, men då dette ikkje fungerte kopierte eg tilbake backupen av xorg.conf som eg tok før eg begynte.  Men no er plutselig alt smått.  Kvifor?

6976413[/snapback]

Gjelder dette for hele systemet, eller bare forumet her? Hvis forumet, vet jeg svaret... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men sånn jeg ser det er PF en mer alt-i-ett-pakke som gjør ting som går utover vanlig firewall-funksjonalitet, slik som traffic shaping. Så hvis man liker å ha alt på ett sted er det sikkert flott. I Linux deler man det opp i flere programmer isteden. Selv har jeg bare behov for en "ren" firewall, og syns derfor iptables er helt topp - jeg trenger ikke NAT, traffic shaping eller noe annet.

NAT og traffic-shaping, båndbreddestyring er faktisk ganske viktige funksjoner i en brannmur. Det finnes knapt noen avansert hw-brannmur som ikke har implementert dette. Og da må det være enklere for en admin å holde styr på ett regelsett istedet for å måtte forholde seg til flere tredjepartsprogrammer. Det er i hvert fall min tanke. Og PF er faktisk ganske pent og ryddig. Har lekt meg litt med det i kveld, og det var ikke så lenge jeg satt før jeg plutselig hadde en fullt fungerende brannmur, OpenBSD med PF (kjører FreeBSD med ipfw til vanlig).

6981343[/snapback]

Virker som du quota meg der uten å oppgi navnet mitt :whistle:

 

Bare for å presisere, så har iptables alltid hatt ypperlig routing-støtte, inkl NAT. Det eneste jeg mente var at JEG ikke trengte det, men jeg ordla meg litt uheldig der.

 

Når det gjelder traffickshaping, er nok PF bedre. Iptables har riktignok noen muligheter for å f.eks. begrense antall pakker fra en IP (kan brukes til å forhindre DoS-attacks), men til mer allround traffickshaping må man benytte andre løsninger.

Lenke til kommentar

Noe som forbløffet meg med PF var hvor ryddig det var. Trodde ipfw var et fullgodt brannmursystem, men PF er enda et par hakk hvassere. Visste du at i OpenBSD kan man bestemme hvilke porter ftp skal operere på? Da tenker jeg på de tilfeldige overføringsportene ftp-tjenesten åpner under nedlasting, ikke bare hvilken port ftp-serveren skal kjøre på, hvilke porter man åpner for å koble til en ftp-server. Dessuten, OpenBSD kommer med en ftp-proxy innebygget. Den løser langt på vei problemene med å få ftp til å fungere i aktiv modus. Denne er også ganske enkel å holde styr på med pf. Eller hva med at PF kan rette på noe som et tilfeldig OS kan gjøre feil?

The modulate state option works just like keep state except that it only applies to TCP packets. With modulate state, the Initial Sequence Number (ISN) of outgoing connections is randomized. This is useful for protecting connections initiated by certain operating systems that do a poor job of choosing ISNs. Starting with OpenBSD 3.5, the modulate state option can be used in rules that specify protocols other than TCP.
Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
De dekker like mye på web som ellers. Man kan se WebTV med Windows, MacOS og Unix/Linux. Vil påstå at det dekker 99,999999%

Det blir litt som å si at det er greit for det offentlige å bruke .doc, fordi man kan åpne det i 99% av alle tekstbehandlingsprogrammer.

 

Jeg har ingen problemer med at det offentlige bruker doc. Såklart hvis det har vært mulig å få de til å bruke et fritt format så har jo det vært den beste løsningen, men Office er standarden, da må man følge den.

 

Når det gjelder NRK-WebTV så vet ikke jeg om en bedre løsning en den de har idag, vil dere heller at NRK skal begynne med f.eks Flash? For meg er WMV et akseptabel format med tanke på at finnes mye annet rart NRK kunne brukt istedenfor (Flash).

6971073[/snapback]

 

Flash hadde for meg funka flott. Jeg har ingen problemer med å se flash-video på google video eller youtube - det funker perfekt hver gang.

 

Kan ikke akkurat si det om mplayerplug-in.

 

En annen ting er den horible CSS'en til NRK. Men den har de kansje fiksa?

 

Det er jo det som er problemet, mange klager, men få faktisk tenker over hva som kan være alternativet, kanskje WMV er det beste?

 

WMV er en codec, så man kan bruke den avspilleren man vil.

Utvalget av frie streaming-løsninger er kanskje begrenset. Men hva om de kunne legge ut både streaming og nedlastbare versjoner? Da hadde jeg blitt glad i hvertfall :)

 

Utvalget av formater blir jo vesentlig bedre på den måten, og selv foretrekker jo normalt å kunne laste ned ting for å slippe problemer med "hikke" i streaminga, og fordi jeg ofte henter gamle humorklipp som jeg ønsker å se flere ganger. Streaming belaster serverne til NRK mer fordi jeg må laste ned hver j* gang jeg skal se på.

6971501[/snapback]

 

Tipper "opphavsrett" er stikkordet.

Lenke til kommentar
Flash hadde for meg funka flott. Jeg har ingen problemer med å se flash-video på google video eller youtube - det funker perfekt hver gang.

 

Kan ikke akkurat si det om mplayerplug-in.

 

En annen ting er den horible CSS'en til NRK. Men den har de kansje fiksa?

Tror du virkelig de har kommet til å brukt v7? v7 slik den er nå har også flere problemer (lyd/bilde sync). Har de valgt Flash har vi nok også fått dårligere kvalitet i forhold til det som er nå (hvis man har bra nok båndbredde).

 

Aldri hatt problemer med mplayerplug-in-

 

Har ikke lagt merke til noe problem relatert til CSS.

Lenke til kommentar
Tipper "opphavsrett" er stikkordet.

6984660[/snapback]

Skal ikke se bort ifra at det er noen copyright-nisser som har en finger med i spillet. Men har ikke NRK selv opphavsretten til alle tingene de legger ut? Dvs. egenproduksjoner.

 

Forøvrig forhindrer de jo ikke kopiering uansett, da det fins programmer som lar brukerne lagre en stream - det er bare litt mer knotete.

 

Streaming OG nedlastbare videoer - ja takk, begge deler!

Lenke til kommentar

Ikke fullstendig, på alt. En del ja, men skuespillere etc. har ofte sære kontrakter. F.eks. er vistnok "NRK international" (sendes på satelitt KUN utenfor Norge) et lisenshelvete i seg selv. For ikke å snakke om å sende programmer i reprise.

 

Da kan du jo tenke deg hvor landet ligger for nedlasting - glem det...

Lenke til kommentar
Kan nokon fortelle meg kvifor alle fontene plutselig blei så små at eg knapt greier å lese dei?  Eg prøvde å få til dualview, men då dette ikkje fungerte kopierte eg tilbake backupen av xorg.conf som eg tok før eg begynte.  Men no er plutselig alt smått.  Kvifor?

6976413[/snapback]

Gjelder dette for hele systemet, eller bare forumet her? Hvis forumet, vet jeg svaret... :p

6981484[/snapback]

Kan du gi meg svarer på forum delen?

Lenke til kommentar
Dette skjer i ALLE filmavspillingsprogrammer. Når jeg tar en omstart så "nullstiller" den seg. men samme feil. Har vært sånn hele tida :(

7000103[/snapback]

 

Prøvd med forskjellige video output-moduler? Bruk -vo -parameteren i mplayer for å teste forskjellige video outputs. Prøv gl, gl2, xv og x11, og sjekk om alle har samme feilene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...