olear Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Det finnes vel åpne videoformater man kunne ha brukt? Flash utvikles i hvert fall for Linux, men noe særlig mer positivt er det vel ikke å si om dem. 6971156[/snapback] Nevn et åpen format som egner seg til streaming (på alle plattformer). Endret 30. september 2006 av olear Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Det finnes vel åpne videoformater man kunne ha brukt? Flash utvikles i hvert fall for Linux, men noe særlig mer positivt er det vel ikke å si om dem. 6971156[/snapback] Nevn et åpen format som egner seg til streaming (på alle plattformer). 6971182[/snapback] Jeg la inn et "vel" og et spørsmålstegn i setningen, så jeg aner ikke. Det hindrer jo likevel ikke Nrk fra å gi oss valgmuligheter i hvilken spiller vi skal bruke. En ting som jeg egentlig skulle nevnt i forrige post: Jeg snuser litt på en Mac for å se om det er noe, og kom tilfeldigvis borti en del tråder som omhandlet web-tv og Nrk i mac1.no/forum. Det fungerer ikke uten videre, selv ikke med flip4mac (eller hva det heter). Så jeg tror ikke vi kan si at Nrk i realiteten har et tilbud for "alle" med .wmv. Endret 30. september 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Jeg la inn et "vel" og et spørsmålstegn i setningen, så jeg aner ikke. Det hindrer jo likevel ikke Nrk fra å gi oss valgmuligheter i hvilken spiller vi skal bruke. Det er jo det som er problemet, mange klager, men få faktisk tenker over hva som kan være alternativet, kanskje WMV er det beste? WMV er en codec, så man kan bruke den avspilleren man vil. En ting som jeg egentlig skulle nevnt i forrige post: Jeg snuser litt på en Mac for å se om det er noe, og kom tilfeldigvis borti en del tråder som omhandlet web-tv og Nrk i mac1.no/forum. Det fungerer ikke uten videre, selv ikke med flip4mac (eller hva det heter). Så jeg tror ikke vi kan si at Nrk i realiteten har et tilbud for "alle" med .wmv. Lenge siden jeg brukte Mac, men finnes ikke Windows Media Player til Mac? Da skal codecene være tilgjengelig. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Det er jo det som er problemet, mange klager, men få faktisk tenker over hva som kan være alternativet, kanskje WMV er det beste? WMV er en codec, så man kan bruke den avspilleren man vil. 6971287[/snapback] Joda, men nå tenkte jeg rent praktisk på websiden. Litt forvirrende for gamlefar å få valget mellom flere codecer i stedet for spillere. Dessuten er det ikke akkurat MS sin fortjeneste at vi får spilt av .wmv i Linux. Filformatet er lagd av MS fordi de vil at vi skal bruke WMP og Windows. Men man har altså ikke noe fritt alternativ for *nix-brukere. slik at *nix-brukere kunne ha valgt det i stedet? Lenge siden jeg brukte Mac, men finnes ikke Windows Media Player til Mac? Da skal codecene være tilgjengelig. 6971287[/snapback] Ja og ja. Men jeg har hørt om flere negative brukererfaringer med både vg og nrk med wmv. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Det er jo det som er problemet, mange klager, men få faktisk tenker over hva som kan være alternativet, kanskje WMV er det beste? WMV er en codec, så man kan bruke den avspilleren man vil. Utvalget av frie streaming-løsninger er kanskje begrenset. Men hva om de kunne legge ut både streaming og nedlastbare versjoner? Da hadde jeg blitt glad i hvertfall Utvalget av formater blir jo vesentlig bedre på den måten, og selv foretrekker jo normalt å kunne laste ned ting for å slippe problemer med "hikke" i streaminga, og fordi jeg ofte henter gamle humorklipp som jeg ønsker å se flere ganger. Streaming belaster serverne til NRK mer fordi jeg må laste ned hver j* gang jeg skal se på. Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Nedlasting kan være et alternativ, men det er ikke verre en å ta en dump av det man streamer fra NRK. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) WMV er en codec, så man kan bruke den avspilleren man vil.Utvalget av frie streaming-løsninger er kanskje begrenset. Men hva om de kunne legge ut både streaming og nedlastbare versjoner? Da hadde jeg blitt glad i hvertfall 6971501[/snapback] Det hadde vært fint, ikke minst for meg som NGT-kunde: http://www.nrk.no/hjelp/5783932.html Endret 30. september 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 http://www.nrk.no/hjelp/5783932.html Seriøst? Da hadde jeg byttet ISP på sekundet. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) http://www.nrk.no/hjelp/5783932.html Seriøst? Da hadde jeg byttet ISP på sekundet. 6971586[/snapback] De bør komme opp med en god forklaring i hvert fall. Litt synd om jeg "må" bytte , NGT har fungerte knirkefritt for meg i 3 år. Endret 30. september 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Matroska er vel brukbart til streaming? Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Når eg starter eit program så dukker det opp ein heil del feilmedlinger. Er det ein måte eg kan få lagra alle dei feilmeldingane i ei feil? (program | ?) Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Matroska er vel brukbart til streaming? 6973336[/snapback] Matroska er bare en container, trenger fremdeles codeces for både bilde og lyd. Matroska er alt for sært, alt det gjør er at NRK vil miste brukere. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Når eg starter eit program så dukker det opp ein heil del feilmedlinger. Er det ein måte eg kan få lagra alle dei feilmeldingane i ei feil? (program | ?) 6975015[/snapback] script gjør kanskje nytten? Fungerer som konsoll-programmenes svar på en "screen recorder" Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Matroska er da ikkje sært? Matroska er kanskje den containeren som har hatt størst framgang i det siste året. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Er stadig fleire som bruker matroska istadenfor t.d. avi når dei encoder videoane sine. Både firma og privatpersoner. edit: Omtrent 3/4 av all film eg har på maskina er matroska, med litt varierande codec. (omtrent halvparten er h.264/acc) Endret 1. oktober 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Det er news for meg, eneste plassene jeg ser Matroska er på torrentsider. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Kan nokon fortelle meg kvifor alle fontene plutselig blei så små at eg knapt greier å lese dei? Eg prøvde å få til dualview, men då dette ikkje fungerte kopierte eg tilbake backupen av xorg.conf som eg tok før eg begynte. Men no er plutselig alt smått. Kvifor? Lenke til kommentar
9001 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Det er news for meg, eneste plassene jeg ser Matroska er på torrentsider. 6976358[/snapback] Gjerne der folk flest (les: ungdommer) henter filmene sine også Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Men sånn jeg ser det er PF en mer alt-i-ett-pakke som gjør ting som går utover vanlig firewall-funksjonalitet, slik som traffic shaping. Så hvis man liker å ha alt på ett sted er det sikkert flott. I Linux deler man det opp i flere programmer isteden. Selv har jeg bare behov for en "ren" firewall, og syns derfor iptables er helt topp - jeg trenger ikke NAT, traffic shaping eller noe annet. NAT og traffic-shaping, båndbreddestyring er faktisk ganske viktige funksjoner i en brannmur. Det finnes knapt noen avansert hw-brannmur som ikke har implementert dette. Og da må det være enklere for en admin å holde styr på ett regelsett istedet for å måtte forholde seg til flere tredjepartsprogrammer. Det er i hvert fall min tanke. Og PF er faktisk ganske pent og ryddig. Har lekt meg litt med det i kveld, og det var ikke så lenge jeg satt før jeg plutselig hadde en fullt fungerende brannmur, OpenBSD med PF (kjører FreeBSD med ipfw til vanlig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå