Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det finnes vel åpne videoformater man kunne ha brukt? Flash utvikles i hvert fall for Linux, men noe særlig mer positivt er det vel ikke å si om dem.

6971156[/snapback]

Nevn et åpen format som egner seg til streaming (på alle plattformer).

6971182[/snapback]

Jeg la inn et "vel" og et spørsmålstegn i setningen, så jeg aner ikke. Det hindrer jo likevel ikke Nrk fra å gi oss valgmuligheter i hvilken spiller vi skal bruke.

 

En ting som jeg egentlig skulle nevnt i forrige post: Jeg snuser litt på en Mac for å se om det er noe, og kom tilfeldigvis borti en del tråder som omhandlet web-tv og Nrk i mac1.no/forum. Det fungerer ikke uten videre, selv ikke med flip4mac (eller hva det heter). Så jeg tror ikke vi kan si at Nrk i realiteten har et tilbud for "alle" med .wmv.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Jeg la inn et "vel" og et spørsmålstegn i setningen, så jeg aner ikke. Det hindrer jo likevel ikke Nrk fra å gi oss valgmuligheter i hvilken spiller vi skal bruke.

Det er jo det som er problemet, mange klager, men få faktisk tenker over hva som kan være alternativet, kanskje WMV er det beste?

 

WMV er en codec, så man kan bruke den avspilleren man vil.

 

En ting som jeg egentlig skulle nevnt i forrige post: Jeg snuser litt på en Mac for å se om det er noe, og kom tilfeldigvis borti en del tråder som omhandlet web-tv og Nrk i mac1.no/forum. Det fungerer ikke uten videre, selv ikke med flip4mac (eller hva det heter). Så jeg tror ikke vi kan si at Nrk i realiteten har et tilbud for "alle" med .wmv.

Lenge siden jeg brukte Mac, men finnes ikke Windows Media Player til Mac? Da skal codecene være tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Det er jo det som er problemet, mange klager, men få faktisk tenker over hva som kan være alternativet, kanskje WMV er det beste?

 

WMV er en codec, så man kan bruke den avspilleren man vil.

6971287[/snapback]

Joda, men nå tenkte jeg rent praktisk på websiden. Litt forvirrende for gamlefar å få valget mellom flere codecer i stedet for spillere. Dessuten er det ikke akkurat MS sin fortjeneste at vi får spilt av .wmv i Linux. Filformatet er lagd av MS fordi de vil at vi skal bruke WMP og Windows.

 

Men man har altså ikke noe fritt alternativ for *nix-brukere. slik at *nix-brukere kunne ha valgt det i stedet?

 

Lenge siden jeg brukte Mac, men finnes ikke Windows Media Player til Mac? Da skal codecene være tilgjengelig.

6971287[/snapback]

Ja og ja. Men jeg har hørt om flere negative brukererfaringer med både vg og nrk med wmv.

Lenke til kommentar
Det er jo det som er problemet, mange klager, men få faktisk tenker over hva som kan være alternativet, kanskje WMV er det beste?

 

WMV er en codec, så man kan bruke den avspilleren man vil.

Utvalget av frie streaming-løsninger er kanskje begrenset. Men hva om de kunne legge ut både streaming og nedlastbare versjoner? Da hadde jeg blitt glad i hvertfall :)

 

Utvalget av formater blir jo vesentlig bedre på den måten, og selv foretrekker jo normalt å kunne laste ned ting for å slippe problemer med "hikke" i streaminga, og fordi jeg ofte henter gamle humorklipp som jeg ønsker å se flere ganger. Streaming belaster serverne til NRK mer fordi jeg må laste ned hver j* gang jeg skal se på.

Lenke til kommentar
WMV er en codec, så man kan bruke den avspilleren man vil.

Utvalget av frie streaming-løsninger er kanskje begrenset. Men hva om de kunne legge ut både streaming og nedlastbare versjoner? Da hadde jeg blitt glad i hvertfall :)

6971501[/snapback]

Det hadde vært fint, ikke minst for meg som NGT-kunde:

http://www.nrk.no/hjelp/5783932.html

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Men sånn jeg ser det er PF en mer alt-i-ett-pakke som gjør ting som går utover vanlig firewall-funksjonalitet, slik som traffic shaping. Så hvis man liker å ha alt på ett sted er det sikkert flott. I Linux deler man det opp i flere programmer isteden. Selv har jeg bare behov for en "ren" firewall, og syns derfor iptables er helt topp - jeg trenger ikke NAT, traffic shaping eller noe annet.

NAT og traffic-shaping, båndbreddestyring er faktisk ganske viktige funksjoner i en brannmur. Det finnes knapt noen avansert hw-brannmur som ikke har implementert dette. Og da må det være enklere for en admin å holde styr på ett regelsett istedet for å måtte forholde seg til flere tredjepartsprogrammer. Det er i hvert fall min tanke. Og PF er faktisk ganske pent og ryddig. Har lekt meg litt med det i kveld, og det var ikke så lenge jeg satt før jeg plutselig hadde en fullt fungerende brannmur, OpenBSD med PF (kjører FreeBSD med ipfw til vanlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...