Vindstille Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 JonT: Masse nyttige programmer og spill MultiConverter, Tetris, Faktorisering, Sjakk, Periode-systemet og Doom I tillegg kan du se video på den, selv på nano 6952341[/snapback] Støtte for .ogg og .flac, så vidt jeg vet. 6952473[/snapback] Ok. Ogg og flac og muligens video er noe jeg hadde likt å hatt på iPoden. Ikke noe er så bra som åpne formater! Ser det poenger med programvare også. Men får man ikke da veldig mye jobb med å få alt til å støtte iPoden og clickhjulet? Men uansett. En ekte nerd må jo kjøre Linux på iPoden Lenke til kommentar
mr_Flibble Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Det kan du da virkelig ikke være... root har rett til hva root vil! hva med en sudo fremfor da? bare for å være helt sikkre 6953065[/snapback] her kommer ett bilde, skjønner ingen ting jeg. Sudo er ikke installert her. Endret 27. september 2006 av mr_Flibble Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 JonT: Bare å installere FloydZilla så har du alt du trenger Lenke til kommentar
Palme Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det kan du da virkelig ikke være... root har rett til hva root vil! hva med en sudo fremfor da? bare for å være helt sikkre 6953065[/snapback] her kommer ett bilde, skjønner ingen ting jeg. Sudo er ikke installert her. 6953131[/snapback] prøv med: su - Lenke til kommentar
mr_Flibble Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det kan du da virkelig ikke være... root har rett til hva root vil! hva med en sudo fremfor da? bare for å være helt sikkre 6953065[/snapback] her kommer ett bilde, skjønner ingen ting jeg. Sudo er ikke installert her. 6953131[/snapback] prøv med: su - 6953226[/snapback] Nei, det funka heller ikke. Tok en ls -la på smbpasswd og fikk detta. Er det noe feil med rettighetan? -rw------- 1 root root 1659272 Sep 27 20:38 /usr/bin/smbpasswd Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 chmod a+x /user/bin/smdpasswd Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Har du installert samba fra source eller noe? Har Ubuntu noen firewall installert som standard? Er ikke connectable i Ubuntu, men er det i Windows 6952251[/snapback] Ja, en temmelig god en au. Aner ikke hvordan du stiller på den i ubuntu da. I fedora er det i allefall noe "sikkerhets-instilling" greier (aner ikke hva den heter i menyen...) 6952591[/snapback] Det er delte meninger hvorvidt brannmur-systemet i GNU/Linux er det beste. Det som er helt sikkert, er at den er mye bedre enn Windows-brannmuren, det er helt sikkert. 6952689[/snapback] Det er vel primært admin-systemet det er delte meninger om, så vidt jeg vet. Er vel ingen som tviler på at den faktisk stopper de pakkene den skal... Forøvrig sa jeg ikke *den beste* (prismessig sett burde det være noe cisco-greier til ørtenhundretusen, men alt er ikke logisk...), bare at den var god. Det kan vel vanskelig nektes for... Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hvordan installere iPodLinux på iPod Nano Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det er vel primært admin-systemet det er delte meninger om, så vidt jeg vet. Er vel ingen som tviler på at den faktisk stopper de pakkene den skal... Forøvrig sa jeg ikke *den beste* (prismessig sett burde det være noe cisco-greier til ørtenhundretusen, men alt er ikke logisk...), bare at den var god. Det kan vel vanskelig nektes for... 6953845[/snapback] En brannmur-maskin med hardware til 5000-6000 inkludert gode nettverkskontrollere som kjører OpenBSD/FreeBSD og bruker brannmursystemer som ipfw/pf vil etter min mening være like enkelt å administrere som et Cisco-system og ha samme kraft som en Cisco-brannmur til titalls tusen kroner. Lenke til kommentar
mr_Flibble Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 chmod a+x /user/bin/smdpasswd 6953407[/snapback] Takk det hjalp, men når jeg slo på pcen idag så var de rettighetan borte. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Noen som vet om rockbox for iPod er verdt å prøve? Jeg prøvde for iAudio X5, men synes at iAudio sin firmware var noen hakk bedre, selv om den kan være litt treg av og til. EDIT: Har en jeg kjenner som har lyst til å få ogg-støtte på iPod. Jeg regner med at ikke rockbox sin firmware har kommet like langt til alle spillerne. Endret 28. september 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
Jorsalfar Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Noen som vet om det går fint å installere ipod Linux på video ipoden (Fargeskjerm, 30/60 GB, 5th generation ipod)? Skjekket på ipodlinux.org og så at det bare var 2 eldre ipoder som var offisielt støttet. Det funker som regel å installere det på nyere også eller? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Det er vel primært admin-systemet det er delte meninger om, så vidt jeg vet. Er vel ingen som tviler på at den faktisk stopper de pakkene den skal... Forøvrig sa jeg ikke *den beste* (prismessig sett burde det være noe cisco-greier til ørtenhundretusen, men alt er ikke logisk...), bare at den var god. Det kan vel vanskelig nektes for... 6953845[/snapback] En brannmur-maskin med hardware til 5000-6000 inkludert gode nettverkskontrollere som kjører OpenBSD/FreeBSD og bruker brannmursystemer som ipfw/pf vil etter min mening være like enkelt å administrere som et Cisco-system og ha samme kraft som en Cisco-brannmur til titalls tusen kroner. 6954254[/snapback] ..eller iptables Når det gjelder administrering av netfilter/iptables, fins jo flere muligheter. Man trenger ikke bruke iptables-kommandoer direkte hvis man ikke kan fordra det. Selv syns jeg faktisk det er praktisk fordi jeg ofte leker meg med ulike regler som jeg vil endre on-the-fly. Men jeg ser at mange *bsd-geeks alltid drar fram dette som negativt med linux siden de foretrekker en config-fil slik som med PF. Men det kan man få til med iptables også vha. flere gode tredjepartsløsninger. I tillegg fins GUI for de som ønsker det (Firestarter m.fl.) Er man god i shellprogrammering er det uansett ikke noe stress å lage fancy firewall-scripts Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Har selv drevet med iptables/ipchains, og det var ganske stygt. ipfw/pf er ganske kraftige brannmurverktøy. Har tenkt å lære meg pf, siden pf har altq, carp, authpf. Kan ikke se at iptables har tilsvarende verktøy. Hva menes med *bsd-geeks? Forsøk på å starte en flame-war? Endret 28. september 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Noen som vet om det går fint å installere ipod Linux på video ipoden (Fargeskjerm, 30/60 GB, 5th generation ipod)? Skjekket på ipodlinux.org og så at det bare var 2 eldre ipoder som var offisielt støttet. Det funker som regel å installere det på nyere også eller? 6958480[/snapback] så det samme selv..men har sett en del videoer at de kjører en eller annen linuxverson på g5..selv har jeg en g4 (straight 2 fargers ipod 40gb) men den er altså for NY for ipodlinux. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 hvordan får jeg instalet printer i ubuntu? det er en hp psc 1210 All-In-One printer. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Har selv drevet med iptables/ipchains, og det var ganske stygt. ipfw/pf er ganske kraftige brannmurverktøy. Har tenkt å lære meg pf, siden pf har altq, carp, authpf. Kan ikke se at iptables har tilsvarende verktøy. Hva menes med *bsd-geeks? Forsøk på å starte en flame-war? 6958788[/snapback] Syns ikke PF er noe kraftigere enn iptables, heller tvert imot siden det fins så mange muligheter (inkl alle patcher man kan legge inn) for å gjøre de særeste ting med iptables Men sånn jeg ser det er PF en mer alt-i-ett-pakke som gjør ting som går utover vanlig firewall-funksjonalitet, slik som traffic shaping. Så hvis man liker å ha alt på ett sted er det sikkert flott. I Linux deler man det opp i flere programmer isteden. Selv har jeg bare behov for en "ren" firewall, og syns derfor iptables er helt topp - jeg trenger ikke NAT, traffic shaping eller noe annet. Og som sagt fins det godt etablerte løsninger som f.eks. shorewall for de som vil administrere iptables gjennom ferdige config-filer istedenfor iptables-kommandoer. Men smaken er som baken. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 hvordan får jeg instalet printer i ubuntu? det er en hp psc 1210 All-In-One printer. 6958927[/snapback] Skulle ikke være verre enn å gå til system - administrasjon - utskrift og legge til ny skriver. Høyst sannsynlig vil HP-skriveren din være støttet. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Noen som vet om det går fint å installere ipod Linux på video ipoden (Fargeskjerm, 30/60 GB, 5th generation ipod)? Skjekket på ipodlinux.org og så at det bare var 2 eldre ipoder som var offisielt støttet. Det funker som regel å installere det på nyere også eller? 6958480[/snapback] Vær så god Anbefaler å installere FloydZilla/Triple Boot. Samme fremgangsmåte som jeg skrev i den nano-guiden Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Hvordan kan jeg komme til console/terminal uten å kjøre X i Ubuntu ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå