Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

JonT: Masse nyttige programmer og spill :) MultiConverter, Tetris, Faktorisering, Sjakk, Periode-systemet og Doom :D I tillegg kan du se video på den, selv på nano :w00t:

6952341[/snapback]

Støtte for .ogg og .flac, så vidt jeg vet.

6952473[/snapback]

Ok. Ogg og flac og muligens video er noe jeg hadde likt å hatt på iPoden. Ikke noe er så bra som åpne formater! :thumbup:

 

Ser det poenger med programvare også. Men får man ikke da veldig mye jobb med å få alt til å støtte iPoden og clickhjulet?

 

Men uansett. En ekte nerd må jo kjøre Linux på iPoden :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan du da virkelig ikke være...

 

root har rett til hva root vil!

 

hva med en sudo fremfor da? bare for å være helt sikkre

6953065[/snapback]

 

her kommer ett bilde, skjønner ingen ting jeg. Sudo er ikke installert her.

6953131[/snapback]

 

prøv med:

 

su -

6953226[/snapback]

 

Nei, det funka heller ikke. Tok en ls -la på smbpasswd og fikk detta. Er det noe feil med rettighetan?

 

-rw------- 1 root root 1659272 Sep 27 20:38 /usr/bin/smbpasswd

Lenke til kommentar

Har du installert samba fra source eller noe?

 

Har Ubuntu noen firewall installert som standard? Er ikke connectable i Ubuntu, men er det i Windows :(

6952251[/snapback]

 

Ja, en temmelig god en au. Aner ikke hvordan du stiller på den i ubuntu da. I fedora er det i allefall noe "sikkerhets-instilling" greier (aner ikke hva den heter i menyen...)

6952591[/snapback]

Det er delte meninger hvorvidt brannmur-systemet i GNU/Linux er det beste. Det som er helt sikkert, er at den er mye bedre enn Windows-brannmuren, det er helt sikkert.

6952689[/snapback]

 

Det er vel primært admin-systemet det er delte meninger om, så vidt jeg vet. Er vel ingen som tviler på at den faktisk stopper de pakkene den skal... Forøvrig sa jeg ikke *den beste* (prismessig sett burde det være noe cisco-greier til ørtenhundretusen, men alt er ikke logisk...), bare at den var god. Det kan vel vanskelig nektes for...

Lenke til kommentar
Det er vel primært admin-systemet det er delte meninger om,  så vidt jeg vet. Er vel ingen som tviler på at den faktisk stopper de pakkene den skal... Forøvrig sa jeg ikke *den beste* (prismessig sett burde det være noe cisco-greier til ørtenhundretusen, men alt er ikke logisk...), bare at den var god. Det kan vel vanskelig nektes for...

6953845[/snapback]

En brannmur-maskin med hardware til 5000-6000 inkludert gode nettverkskontrollere som kjører OpenBSD/FreeBSD og bruker brannmursystemer som ipfw/pf vil etter min mening være like enkelt å administrere som et Cisco-system og ha samme kraft som en Cisco-brannmur til titalls tusen kroner.

Lenke til kommentar

Noen som vet om rockbox for iPod er verdt å prøve? Jeg prøvde for iAudio X5, men synes at iAudio sin firmware var noen hakk bedre, selv om den kan være litt treg av og til.

 

EDIT: Har en jeg kjenner som har lyst til å få ogg-støtte på iPod. Jeg regner med at ikke rockbox sin firmware har kommet like langt til alle spillerne.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Det er vel primært admin-systemet det er delte meninger om,  så vidt jeg vet. Er vel ingen som tviler på at den faktisk stopper de pakkene den skal... Forøvrig sa jeg ikke *den beste* (prismessig sett burde det være noe cisco-greier til ørtenhundretusen, men alt er ikke logisk...), bare at den var god. Det kan vel vanskelig nektes for...

6953845[/snapback]

En brannmur-maskin med hardware til 5000-6000 inkludert gode nettverkskontrollere som kjører OpenBSD/FreeBSD og bruker brannmursystemer som ipfw/pf vil etter min mening være like enkelt å administrere som et Cisco-system og ha samme kraft som en Cisco-brannmur til titalls tusen kroner.

6954254[/snapback]

..eller iptables :)

 

 

Når det gjelder administrering av netfilter/iptables, fins jo flere muligheter. Man trenger ikke bruke iptables-kommandoer direkte hvis man ikke kan fordra det. Selv syns jeg faktisk det er praktisk fordi jeg ofte leker meg med ulike regler som jeg vil endre on-the-fly. Men jeg ser at mange *bsd-geeks alltid drar fram dette som negativt med linux siden de foretrekker en config-fil slik som med PF. Men det kan man få til med iptables også vha. flere gode tredjepartsløsninger. I tillegg fins GUI for de som ønsker det (Firestarter m.fl.)

 

Er man god i shellprogrammering er det uansett ikke noe stress å lage fancy firewall-scripts :)

Lenke til kommentar
Noen som vet om det går fint å installere ipod Linux på video ipoden (Fargeskjerm, 30/60 GB, 5th generation ipod)?

 

 

Skjekket på ipodlinux.org og så at det bare var 2 eldre ipoder som var offisielt støttet. Det funker som regel å installere det på nyere også eller?

6958480[/snapback]

 

 

så det samme selv..men har sett en del videoer at de kjører en eller annen linuxverson på g5..selv har jeg en g4 (straight 2 fargers ipod 40gb) men den er altså for NY for ipodlinux.

Lenke til kommentar
Har selv drevet med iptables/ipchains, og det var ganske stygt. ipfw/pf er ganske kraftige brannmurverktøy. Har tenkt å lære meg pf, siden pf har altq, carp, authpf. Kan ikke se at iptables har tilsvarende verktøy. Hva menes med *bsd-geeks? Forsøk på å starte en flame-war?

6958788[/snapback]

Syns ikke PF er noe kraftigere enn iptables, heller tvert imot siden det fins så mange muligheter (inkl alle patcher man kan legge inn) for å gjøre de særeste ting med iptables :)

 

Men sånn jeg ser det er PF en mer alt-i-ett-pakke som gjør ting som går utover vanlig firewall-funksjonalitet, slik som traffic shaping. Så hvis man liker å ha alt på ett sted er det sikkert flott. I Linux deler man det opp i flere programmer isteden. Selv har jeg bare behov for en "ren" firewall, og syns derfor iptables er helt topp - jeg trenger ikke NAT, traffic shaping eller noe annet.

 

Og som sagt fins det godt etablerte løsninger som f.eks. shorewall for de som vil administrere iptables gjennom ferdige config-filer istedenfor iptables-kommandoer.

 

Men smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det går fint å installere ipod Linux på video ipoden (Fargeskjerm, 30/60 GB, 5th generation ipod)?

 

 

Skjekket på ipodlinux.org og så at det bare var 2 eldre ipoder som var offisielt støttet. Det funker som regel å installere det på nyere også eller?

6958480[/snapback]

Vær så god :)

Anbefaler å installere FloydZilla/Triple Boot. Samme fremgangsmåte som jeg skrev i den nano-guiden ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...