MrBjoern Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 oki, tusen takk Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Etter at jeg provde og instalere xgl/compiz faar jeg ikke startet x, jeg gaar utifra at det er xorg.conf fila som det er noe tull med, men hvordan resetter jeg denne? Tok backup av den f;r jeg begynte med instillingene (sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup) Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 sudo mv /etc/X11/xorg.conf_backup /etc/X11/xorg.conf Kan også bruke cp i stedet for mv, da kopierer du i stedet for å flytte/rename fila. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 takker da får vi se om ubuntuen starter opp igjenn. men er det for mye og håpe på og ha xql på en maskin med 300mb ram, 1ghz prosessor og 64mb skjermkort? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Det er det i utgangspunktet. Men XGL/Compiz kan være litt knotete å få til avhengig av skjermkort. Ubuntuguide har flere guider til forskjellige kort. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Tilfeldigvis skreiv jeg for et par dager siden en "nybegynnerguide" for OpenOffice (eller i allefall et utkast til en) for min gamle VGS. Men dersom noen er interessert, har jeg lagt den opp på web: http://folk.uio.no/kyrrens/diverse/ooo-gui...o.org-guide.pdf Konstruktive tilbakemeldinger (gjerne i form av redigert odt-fil ) er mer enn gjerne velkommen! Fila finnes på adressen: http://folk.uio.no/kyrrens/diverse/ooo-gui...o.org-guide.odt Evt. kan man navigere inn på min hjemmeside (folk.uio.no/kyrrens), peke og klikke på "Diverse greier" og deretter på "Open-office guide". Og ingen klaging over at jeg tror fast og helt på at webdesign betyr "web-avskilting". --- Kyrre Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Jeg holder på å installere lyddrivere på maskinen min (Ubuntu 6.06). Greit jeg må compile for å få det til å funke, men får denne feilen: chills@chills-desktop:~$ /home/chills/Desktop/Audio/alsa-driver-1.0.4/configure checking for gcc... gcc checking for C compiler default output file name... a.out checking whether the C compiler works... yes checking whether we are cross compiling... no checking for suffix of executables... checking for suffix of object files... o checking whether we are using the GNU C compiler... yes checking whether gcc accepts -g... yes checking for gcc option to accept ANSI C... none needed checking for ranlib... ranlib checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c checking how to run the C preprocessor... gcc -E checking for egrep... grep -E checking for ANSI C header files... yes checking for an ANSI C-conforming const... yes checking for inline... inline checking whether time.h and sys/time.h may both be included... yes checking whether gcc needs -traditional... no checking for current directory... /home/chills checking cross compile... checking for directory with kernel source... /usr/src/linux checking for kernel version... The file /usr/src/linux/include/linux/version.h does not exist. Please, install the package with full kernel sources for your distribution or use --with-kernel=dir option to specify another directory with kernel sources (default is /usr/src/linux). chills@chills-desktop:~$ Noe som vet hva som må inn som options for å få en til å compile? Håper jeg får lyd på alle 8 kanalene nå... er kjipt uten. Huh, ser ut som src mappa mi e tom? Endret 16. september 2006 av chills Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 sudo apt-get install build-essential linux-headers-`uname -r` Den linjen bør vel holde? Evt. bytt ut linux-headers- med linux-sources- om det ikke går. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Laster nå hjertlig tusen takk. Må lære dette, det med å kompile egne drivere har liksom stoppa meg hver gang på alle pcene jeg prøver å begynne med linux på. Joda compilet fint den, men hvordan starter jeg liksom å bruke den nye drivern ? Restart? Endret 16. september 2006 av chills Lenke til kommentar
dabear Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 det kan være en fordel å lese HOWTO-en som fulgte med? Ellers skal jeg nesten vedde på at driveren allerede finnes i .deb-form, enten i synaptic eller en eller annen plass i debian repoa. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Det skulle ikke forundre meg, får lete/lese litt. Tenkte jeg skulle sniffe litt på det tøffe desktop greiene, Xgl tror jeg?! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Når det gjelder ALSA er det stort sett bare den vanlige configure->make->make install og en reboot som skal til, så er det oppe og kjører. Hvis ikke du får lyd kan du fyre opp alsamixer og se om kanskje kanalene er mutet eller skrudd helt ned. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Hvorfor står sourround til off? Å jeg kan bare velge 6 og ikke 8 channels? (Kommer ikke lyd ut av noen andre enn stereo tough) Endret 16. september 2006 av chills Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Surround (og center, master m og LFE) er mutet, ser det ut som, og da er det jo bare å slå av mute? When a mixer control is turned off, M (mute) appears below the volume bar. When it’s turned on, Oin green appears instead. You can toggle the switch via the m key. Endret 16. september 2006 av jorgis Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 17. september 2006 Rapporter Del Skrevet 17. september 2006 hmm, etter at jeg instalerte xgl, funker ike alt gr, lit kjipt når jeg skal logge på mail osv da (krøllalfa) ikke virker. Noen som kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. september 2006 Rapporter Del Skrevet 17. september 2006 Jeg prøver altså å kjøre config fila i mappa til source til mitt innebygga intel kort. Følgende feilmelding dukker opp: No package 'xineramaproto' found Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you installed software in a non-standard prefix. Alternatively, you may set the environment variables XORG_CFLAGS and XORG_LIBS to avoid the need to call pkg-config. See the pkg-config man page for more details. Jeg søkte etter den pakken via det pakkeprogramme, men fant den ikke der. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. september 2006 Rapporter Del Skrevet 17. september 2006 Er ikke intel-driveren innebygget i alle nyere distroer? Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. september 2006 Rapporter Del Skrevet 17. september 2006 Jeg søkte etter den pakken via det pakkeprogramme, men fant den ikke der. Noen som har peiling? Hvis du ikke kjører X.org 7.x må du har x11-dev eller lignende. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. september 2006 Rapporter Del Skrevet 17. september 2006 Lagde en screencast med et program kalt cankiri nettopp. Inni ligger det ei .ogg-fil. Greier dere å se innholdet? Jeg har prøvd totem, vlc, mplayer og xfmedia, men jeg får ikke avspilt den i noen av de. Hva skal jeg gjøre? Jeg har multimedia-codecs installert. Jeg bruker ubuntu dapper drake. screencast_bjorninge_2006_09_17_21_44.ogg.tar.gz Lenke til kommentar
quakie Skrevet 17. september 2006 Rapporter Del Skrevet 17. september 2006 Den funker her hos meg, brukte VLC.(I Windows) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå