Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hei hu !

 

Fersk som jeg er med linux (men et sted må man jo begynne), blir dette min første post i denne tråden om jeg ikke husker feil.

Jeg har nå gått til anskaffelse av nyeste live-CD av BackTrack (slax-basert), og en ubuntu-sak. Hvert til sitt bruk, BackTrack fordi jeg har nytte av en del av verktøyene som kommer med som standard, og ubuntu (som straks skal legges inn) fordi jeg har nytte av et litt vennligere brukergrensesnitt å sette meg inn i (har jeg hørt.. stemmer dette? ut fra hva jeg har sett virker BackTrack (slax - KDE) mye koseligere. Er det vanskeligere å komme inn i saker og ting, og finne ut av hva som er hvor osv. der?).

 

Jeg har også planer om å la BackTrack slutte å kjøre på en Live-cd, men den eneste guiden jeg har for å opprette partisjoner og installere, tar utgangspunkt i at man formaterer disken, og atpåtil foregår alt gjennom kommandolinja (litt skremmende før jeg har blitt vant med det). Finnes det kanskje noen enklere måte, eller et gui som forenkler prosessen? Og hva gjør jeg isåfall for å opprette et par partisjoner på 10gigs hver f.eks. på en disk som allerede er én stor NTFS-partisjon (denne må resizes)?

 

Og et siste noob-spørsmål: Hvordan får jeg høyere oppløsning enn 1024x768 i BackTrack?

 

Jeg skammer meg litt over å komme med såpass mange dumme spørsmål om ting jeg egentlig burde visst eller funnet ut av, men noen ganger må man være litt noob :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kyrsjo: Det er nok kjappere i fremtiden om du logger på en linux-burk og åpner .doc-filene i OpenOffice. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva de har inne, men de burde greid å få inn OOo 2.x etterhvert.

 

Har OO2 hjemme, og på den ene fila kom bildene litt feil. Når jeg uansett hadde windows tilgjengelig burde vel det kunne fikse biffen, sine egne filer liksom...

 

Men det er et alvorlig problem du kommer inn på her, for dette gjelder jo ikke bare Blindern, men de fleste større datamiljøer jeg har vært borti. Kort og godt kan man si at *nix-systemer fungerer på samme måte som det gjør på min egen private PC (bortsett fra at jeg ikke er root), mens Windows-maskiner er generelt noe drit i nettverk. Forklaringene er nok mange: OSet er dårlig egnet for nettverk og flerbrukersystemer i utgangspunktet og bærer preg av lappeteppe-design. Vedlikehold av software er mer knotete, noe som ofte gir utslag i at adminene installerer så lite software som mulig på windowsmaksiner, mens *nix-maskiner blir langt mer velutstyrte (Blindern er godt eksempel på dette). Til slutt har du et problem med hvor programmer installerer seg og konfigfiler havner. I *nix er dette null problem da alt som er av individuelle instillinger havner i dot-filer under ~, mens i windows er det ganske tilfeldig hvor ting havner, og man må også styre med brukerprofiler/register :(

 

Kort og godt, *nix gruser windows i :)

6844604[/snapback]

 

Vet UiO bruker NFS for å dele ut programvare til maskinene - noe tilsvarende burde da være mulig med samba? Og word burde da være såpas utbredt/debugga at den ikke spurte meg om å taste navnet mitt hver gang det ble starta...

 

Forøvrig kan jeg ikke påstå å ha savna root på blindern - alle programmene er jo der uansett, og om ikke så kan jeg spise av egen profilplass for å installere...

 

Nei. Får bekrefta min mening om windows stort sett hver gang jeg er borti det.

 

Sånn ca. tre minutter etter at jeg posta forrige innlegg, får jeg spørsmål "ovenfra" om hjelp til å få printa ut noe greier. Flott flott. Jeg går og setter på "printerserveren" (min gamle arbeidsstasjon som ikke har blitt rørt konfigmessig/oppdateringsmessig på et par måneder, fedora 2), og når den kommer på ber jeg faren min trykke print (win XP). Intenting skjer.

 

Jeg vet at printeren virker - moren min bruker den og jeg bruker den over CUPS uten problemer. Den har virket før over samba også. Hmm... Da er det en mulighet - en eller annen oppdatering har kjørt over hacket jeg måtte lage i registeret for å få det til å virke på XP SP2 i første omgang... Urk. Ikke går det å printe til postscript og ta det på en annen maskin heller... Bare noe "document image writer" som lager en filtype jeg aldri har hørt om, og som jeg heller ikke vil vite om. Gi meg PDF eller i det minste postscript, eller la være!

 

Dersom jeg ikke hadde fått det til den førstnevnte utskriften, og hadde sluttet tidlig i dag (6 timer forelesning i strekk...), hadde jeg kansje gått av toget på lysaker og stukket innom ms sine kontorer og bedt dem pent om å hjelpe meg.

 

--- Kyrre

Lenke til kommentar

hvordan er det med støtte for disketter i opensuse 10.1?

Sitter her med (la oss si et lass backup) som jeg skulle ha lagt inn på maskinen (og alt er jo seff disketter) Er fremdeles ganske noob med linux, og enda mer noob med opensuse, så jeg vet egentlig ikke hvor jeg åpner cd'er, dvd'er og disketter i det hele tatt.

 

noen som kan hjelpe meg? (De filene haster vistnok "litt")

Lenke til kommentar

Enten kan de mountes inn i filsystemet (anbefaler å lese mer i 'man mount'), eller så kan man også bruke det gode gamle kommandoverktøyet mtools for å aksessere DOS-formaterte disketter.

 

mtools følger vel med de fleste distroer, men du må kanskje velge å installere det via pakkesystemet.

 

Eks:

 

mdir a:

mcopy a:blabla.txt ~/docs

Lenke til kommentar

får ikke dette til jeg, klarer ikke og mounte og mdir er instalert, men det virker ikker.

mrbjoern@mrbjoern:~> mdir

Can't open /dev/fd0: No such file or directory

Cannot initialize 'A:'

mrbjoern@mrbjoern:~>

 

da jeg søkte litt rundt på google var det noen som sa at man skulle fikse noe i /etc/fstab

vet ikke hva jeg skal fikse jeg, men her er fila.

 

/dev/sda1            swap                swap      defaults              0 0

/dev/sda2            /                    reiserfs  acl,user_xattr        1 1

/dev/sda3            /home                reiserfs  acl,user_xattr        1 2

proc                /proc                proc      defaults              0 0

sysfs                /sys                sysfs      noauto                0 0

debugfs              /sys/kernel/debug    debugfs    noauto                0 0

usbfs                /proc/bus/usb        usbfs      noauto                0 0

devpts              /dev/pts            devpts    mode=0620,gid=5      0 0

 

noen som skjønner?

Lenke til kommentar

Offtopic:

 

Jævla idioter på IT-avisen - satt og leste kommentarene til denne saken her:

http://itavisen.no/php/art.php?id=318122

 

Er en fyr som heter haloray, som mener man heller burde bruke pengene som digitalt bakkenett koster til å bygge ut hele landet med fiber:

Dette er en oppvisning i hvor maximalt lavpannet man kan være.

 

Hva i pokker skal vi med et dyrt digitalt bakke nett? Alle har da for f... tilgang til en parabol antenne med digitale signaler strømmende inn. Men nei da vi betaler for lite avgifter til staten, så det er bare å bygge en masse dritt som vi ikke trenger å få oss oss ikke er interessert til å betale. Riktig smart er det, for da kan vi jo finansiere propagandaen deres.

 

Nei man skulle heller bruke disse pengene til å bygge ut et skikkelig fibernett over hele landet. Hva dette fiber nettet kunne brukes til finnes det ingen grenser for. Dette er inkludert i å se så på så mange tv kanaler som hjertet ønsker.

 

En annen heldig effekt med et fibernett er jo at Telenor kan sitte å polere kobberet sitt dauer av det. Tørke støv av den j...... propell f... kan de også sitte å gjøre til fargen detter av den.

 

Men jeg regner jo med at lavpannede ikke gir seg der, for da skal vi nok betale NRK fiber avgift siden vi har fiber i veggen å kan se på NRK. Har ikke ord nå, bare kjenner at jeg har lyst til å knuse noe.

 

Yeah rigth. Noen trenger å treffes av et økonomikurs med størrelse som et godstog. For det koster sånn ca. like mye å bytte noen bokser ved eksisterende sendemaster, som å grave opp halve norge...

 

Men joda, alle har jo tilgang til parabol. F.eks. en fyr som må tre meter over mønet for å få dekning. Men Haloray har svaret på alt han:

Nå veit ikke jeg hva som står i veien for en eventuell parabol hos deg Papsn. En ting er sikkert, at du må ikke ha den på hustaket.

 

Flytt den nedover eiendommen din. Hvis det ikke hjelper så kanskje du kan strekke en kabel til parabol antenna til naboen din som kanskje får inn satellitten.

 

Hvis du bor vanskelig til er det ikke sikkert at et nytt bakkenett hjelper heller.

 

Uansett så er det din sak at du ønsker det velkommen. Men kunne du ordne det slik at jeg slapp og betale for noe jeg ikke skal utnytte eller vil ha?

 

Til slutt lurer jeg på hvorfor du ikke kunne tenke deg en fiber istedet? Den kan gi deg disse tingene også pluss mye annet. Dermed vil jo dette bakke nettet være å kaste penger ut vinduet

 

Kansje naboen ikke vil ha en stygg kråkefangerplate på veggen sin? Kansje det rett og slett er en fjellknaus mot syd?

 

Neste er vel at han foreslår å sprenge fjellknausen med dynamitt så det blir mulig å få inn satelittsignaler...

 

Noen har et seriøst oppbygget hat mot Telenor/NRK, som får ham til å oppføre seg som en idiot.

 

Hmm... lurer på hva fyren stemmer på :p

 

Edit:

Men det slutter ikke der! Ennå en tufs under navnet "clone" melder seg på med følgende kommentar:

Clone:

For det første. Båndbredde oppgis i mbits...

 

For det andre, så kommer internettbasert tv til å sendes som multicast...

 

Hvorfor i alledager skulle man måtte oppgi 350 kb/s i megabit? Og multicast er flott det - dersom noen rutere hadde støtta det.

 

Forøvrig - det er sikkert lettere å få tak i fiber-settop-bokser enn mpeg4-bokser...

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Itavisen er full av umodne idioter, både som artikkellesere og artikkelforfattere, sånn er det bare. :)

 

EDIT: Kroneksempel på ytring i itavisen-kommentarer:

Nå skal ikke jeg si at dette ikke er sant uten å ha sjekket det, men er rimelig sikker på at dette er BS.
:w00t: Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Jeg hører ofte på nettradio gjennom rythmbox. Om jeg da slår på en flashfilm i firefox, kommer det ingen lyd. Å slå av lyden i rythmbox hjelper ikke.

 

For å få lyd i flash-filmer, må jeg da *avslutte* rythmbox og *restarte* firefox. Hva kan dette komme av, og viktigst: hvordan fikse dette?

 

mildt sagt irriterende..

Lenke til kommentar
Jeg hører ofte på nettradio gjennom rythmbox. Om jeg da slår på en flashfilm i firefox, kommer det ingen lyd. Å slå av lyden i rythmbox hjelper ikke.

 

For å få lyd i flash-filmer, må jeg da *avslutte* rythmbox og *restarte* firefox. Hva kan dette komme av, og viktigst: hvordan fikse dette?

 

mildt sagt irriterende..

6852462[/snapback]

Prøv det som står her, om lyd i flashplayer:

http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#How_to_...Mozilla_Firefox

Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål angående kvpnc; hvordan setter man gruppe-navn? Jeg fant ei rute for å sette gruppe-passord, men gruppe-navn finner jeg ikke. Jeg må sette group-user for å logge inn, så dette finner jeg litt merkelig. Det er snakk om cisco-standarden på VPN, om det hjelper.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...