stigfjel Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg tror vi skal holde oss til GNU/Linux for øyeblikket, jeg... Selv om GNU/Linux ikke alltid egner seg like godt til alt? Det som er faretruende er at det nesten begynner å gå fanatisme i GNU-tankegangen. At man bruker en ting fordi det er "rett ideologi", ikke fordi det er det som er best egnet. Grunnen til at jeg bruker GNU/Linux, da i form av Slackware, er at der har jeg full kontroll over systemet. Det er et bedre alternativ enn windows, og de viktige filene mine ligger trygt. Dessuten er maskinvarestøtten bra. Men hvis f.eks. FreeBSD eller Solaris oppfyller mine kriterier bedre, kommer GNU/Linux til å ryke på dagen. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 At man bruker en ting fordi det er "rett ideologi", ikke fordi det er det som er best egnet. Jeg har boikottet Coca Cola Company i 5 år nå. Er det «best egnet»? Nei, Urge er den beste brusen jeg vet om, det innrømmer jeg. Men Coca Cola Company er ansvarlig for 9 menneskeliv i Colombia og har brudt godt over 150 menneskerettigheter. Urge er kanskje bedre, men jeg holder meg til mindre og «snillere» produsenter for å vise at jeg er motstander av Coca Cola Companys holdninger, og fordi jeg nekter å bruke mine penger, de pengene jeg har arbeidet for, på å ta menneskeliv og å støtte brudd på menneskerettigheter. Far fetch? Kanskje, dog... Å følge en idealisme som man virkelig tror på, er verdt å følge. Ellers hadde mest sannsynlig kvinner fremdeles ikke hatt stemmerett, som de fikk i 1913. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg har boikottet Coca Cola Company i 5 år nå. Er det «best egnet»? Nei, Urge er den beste brusen jeg vet om, det innrømmer jeg. Da bør du boikotte Urge også. Coca Cola Company står bak Urge. Og Fanta, Bonaqua, SanSao, Tab Xtra osv. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg har boikottet Coca Cola Company i 5 år nå. Er det «best egnet»? Nei, Urge er den beste brusen jeg vet om, det innrømmer jeg. Da bør du boikotte Urge også. Coca Cola Company står bak Urge. Og Fanta, Bonaqua, SanSao, Tab Xtra osv. Godt poeng... Åja, det var jo mitt poeng! Jeg boikotter Urge. Og alle andre Coca Cola Company-produter. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg for min del liker Cola, og jeg har fortsatt tenkt å drikke det. Det jeg derimot prøver å hive ut av livet mitt, er M$ sine produkter. Når man ser på hvordan f.eks. windows er bygd opp, er det for å melke så mye penger ut av folk som overhodet mulig. Alt for å selge alskens programmer folk egentlig ikke trenger. Da tenker jeg på virusprogram, antispyware (profesjonelle som sådan, hvor lisensavgift er påkrevd), firewall-programmer osv. GNU/Linux, *BSD og Solaris (System V) har firewall-verktøy innebygget i operativsystemet, og disse er langt mer effektive enn de man får til Windows. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg for min del liker Cola, og jeg har fortsatt tenkt å drikke det. Da lurer jeg på én ting: Ignorerer du at de dreper mennesker og ligger med hele 179 alvorlige brudd på menneskerettighetene? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det du gjør nå, er å beskylde meg for å være et dårlig menneske, bare fordi jeg liker Cola. Synes denne debatten begynner å ta en helt klart fundamentalistisk retning. Er grundig lei av at alle må være så forbanna politisk korrekte. Det irriterer meg. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Det du gjør nå, er å beskylde meg for å være et dårlig menneske, bare fordi jeg liker Cola. Jeg beskylder alle som støtter drap og brudd på menneskerettigheter for å være dårlig mennesker. Det er fint at du ser dette selv, men merkelig at du ignorerer det. Edit: Jeg beskylder deg ikke fordi du liker Cola, selv liker jeg som sagt Urge, men fordi du fortsetter å betale Coca Cola Company penger... Endret 3. mai 2005 av drange_net Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det du gjør nå, er å beskylde meg for å være et dårlig menneske, bare fordi jeg liker Cola. Jeg beskylder alle som støtter drap og brudd på menneskerettigheter for å være dårlig mennesker. Det er fint at du ser dette selv, men merkelig at du ignorerer det. Edit: Jeg beskylder deg ikke fordi du liker Cola, selv liker jeg som sagt Urge, men fordi du fortsetter å betale Coca Cola Company penger... Selv om jeg liker cola, ser jeg ikke på meg selv som et dårlig menneske. Du ga meg nettopp enda en grunn til å kjøpe Cola, nemlig som en protest mot det presset med at folk skal være så politisk korrekte . Lenke til kommentar
meastp Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Var ikke colaen en anekdote/digresjon? Vel, jeg liker iallefall ikke cola spesielt godt, men drikker det dersom jeg får det servert, så der har du et tredje syn (selv om det kanskje blir noe av det samme som stigfjel?). EDIT: Men Solo og Farris, dét er godt. Endret 3. mai 2005 av meastp Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Eg drakk 1,5l daglig (ja, eg veit det ikkje er mykje her på eit pc-forum, men andre «normale» folk har synest det var ein del) for nokre år sidan. Så sa ein fyr til meg at om eg ikkje drakk cola (var pepsi twist eg drakk så mykje av) i 3 månader, så ville eg ikkje like det lengre. Så eg ville motbevise han. Etter 3 månader smakte eg cola igjen for fyrste gong. - Men han fekk rett, eg likte ikkje Cola lengre. Det smakte ikkje godt - eg kunne ikkje forstå det; var jo det aller beste eg visste for berre nokre få månader sidan. - No boikotter eg òg Coca Cola Company av dei ideologiske standpunkta, - men eg slutta med cola før det. Dessutan liker eg jo fortsatt den andre brusen dei lagar, men kjøper han ikkje. Linux gjekk eg òg over til som piratkopierende (normal) windowsbrukar. Men eg fann ut at eg likte Linux betre, fungerte betre for meg. -- Men no, etter 2 år med Linux er eg blitt meir og meir «rein». Eg liker ikkje propitær programvare, og eg bruker heller opne ting som er litt dårlegare, mot å bruke vonde propitære program som driver på med patentar og andre onde ting. -- Eg ser at den frie vegen fungerer - så for å få farten opp på den, velgjer eg å stø han. Me treng folk som driv FOSS framover (eg er ikkje ein av dei, eg er meir minitilhengar ) - om alle hadde sagt «alltid velg det beste reint teknisk» hadde me for det fyrste aldri hatt Linux, og for det andre hadde det heilt sikkert drept innovasjon. Ein måtte ha laga det beste allereie for å kunne få fleire til å hjelpe til med prosjektet! Nei, takke seg til. Eg håpar alle saman stør FOSS-prosjekter i staden for propitære. Når ein støtter FOSS får ein trass alt noko tilbake! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 objorkum: Har du prøcd Arch? Selv brukte jeg også Slack frem til jeg installerte Arch første gang. pacman er bare genialt! Selv er jeg en stor tilhenger av FreeBSD. Samme tankegang, og et genialt pakkesystem, ports and packages. Hvis jeg skulle sluttet å bruke Slackware, ville jeg gått bort fra GNU/Linux og heller brukt FreeBSD. Solaris er også oppe til vurdering. Solaris 10 bringer med seg mye nytt, og er et friskt pust på System V UNIX fronten. Solaris 10 er ikke sysV - det bruker ikke sysV init. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Selvfølgelig er Solaris 10 basert på UNIX System V. Det har jeg også besvart i en annen tråd. Distrowatch om Solaris: Solaris is a computer operating system, the proprietary Unix variant developed by Sun Microsystems. Early versions, based on BSD UNIX, were called SunOS. The shift to a System V code base in SunOS 5 was marked by changing the name to Solaris 2. Earlier versions were retroactively named Solaris 1.x. After version 2.6, Sun dropped the "2." from the name. Solaris consists of the SunOS UNIX base operating system plus a graphical user environment. Solaris is primarily written to run on SPARC processors. There is also a version called Solaris x86 that runs on PCs. Although based on a number of open standards, Solaris is proprietary rather than free software in terms of licensing. However, both binary and source versions have been downloadable without cost at various times. Beskrivelse av boken om Solaris 10 Sitat: The big change with Solaris 10 is that it is now a free operating system. Originally developed by Sun for their own systems, Solaris was originally based on the AT&T System V and the Berkeley BSD. This is not a Linux, this is a fullfledged Unix, directly traceable to the AT&T source code. Endret 3. mai 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Eg har ikkje prøvd Arch nei, eller var på veg til å teste det på ein boks, men den boksen sin HW saman med CD-ROMen gjorde at alle 2.6-kjerner eg prøvde fekk kernel panic. Rare greier. Er fullt klar over Arch, og kjem nok til å sjå på det ein eller annan gang. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Niåring ble Microsoft-sertifisert Pakistansk jente drømmer om Microsoft http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306070 Endret 3. mai 2005 av objorkum Lenke til kommentar
ratix Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Av mangel på et bedre sted å poste det så lager jeg en skrytepost av WINE her :-) Grip er et veldig godt program, men jeg tenkte jeg skulle prøve om den meget godt omtalte cd-ripperen EAC fungerte med WINE. EAC er viden kjent for meget god feilkorrigering på dårlige cd-plater, og EAC+LAME (sistnevnte kan selvfølgelig påkalles gjennom EAC) er på mange måter "killer-apps". Uansett; Det hele fungerte nærmest perfekt, og hadde det ikke vært for at jeg måtte bruke scsi-emulering samt kopiere en aspi-dll til samme katalog som EAC, fungererte EAC upåklagelig(til og med all form for feilkorrigering). Bortsett fra nevnte punkter burde programmet havne rett på "gull-listen" til WINE-prosjektet! grip + cdparanoia + flac Lenke til kommentar
ratix Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 http://www.microsoft.com/norge/getthefacts/analyses.mspx Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Niåring ble Microsoft-sertifisertPakistansk jente drømmer om Microsoft http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306070 Det der er tydelig propaganda fra Microsoft. eller så kreves det meget lite for å bli sertifisert. - Jeg har veldig lyst til å dra til USA av to grunner. Først kunne jeg tenkt meg å besøke Disneyland, og så vil jeg gjerne møte Bill Gates, sier hun, selv om hun også har noen drømmer. :!: Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Godt poeng... Åja, det var jo mitt poeng! Jeg boikotter Urge. Og alle andre Coca Cola Company-produter. *Hyler av latter* Du har ikke tlfeldigvis en url om dette med menneskerettighetene? Kunne vært interessant og tatt en titt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 http://www.microsoft.com/norge/getthefacts/analyses.mspx Putt inn FreeBSD/OpenBSD/NetBSD, en oppdatert linux-distro eller Solaris 10, og se Windows bli grust. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå