Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
viss du like så godt skal bruke IE bruk Windows

6842013[/snapback]

Var da forferdelig hvor mye bråk innlegget mitt skulle lage da.

 

Min jobb går ut på å lage/tilrettelegge/drifte websider, nå har det seg slik at mesteparten av kundene bruker IE, og deres kunder også bruker IE. Da kan ikke jeg lage en side som ikke fungerer i IE, da gjør jeg ikke jobben min, og firmaet mister kunder.

 

Ja, jeg kan bruke IE i Windows, men når jeg ikke har Windows blir det et problem.

Lenke til kommentar

Windows ja. Jeg skulle noe så enkelt (trodde jeg) som å lage en wordfil om til en pdf som jeg kunne bruke o-hellige "print -multi 2 - sideflip" på. Var på blindern så dette burde da være fort gjort, bare logge på en windowsmaskin og trykke "print" -> print to file -> postscript (som jeg enten kunne konvertert til pdf med ps2pdf eller bare brukt som den var). Trodde jeg. Setter meg ned, håper først på at distiller var installert. Men nei da - termvakt sier "distiller er installert på noen maskiner men ikke alle - prøv deg fram". Yeah rigth.

 

Prøver så den opprinnelige planen med "print to file". Første forsøket resulterte i en "HP printing protocoll file" (eller noe sånt noe - file i unix sa i allefall at det var det), andre (på en terminalserver) spytta ut noe som i windows sitt innebygde visningsprogram minnet om pdf (sånn rent bortsett fra at det mest interessante jeg kunne gjøre var å se på den i det programmet), og file identifiserte som "data".

 

Og hver gang jeg logget inn måtte den installere IE (og "desktop update" og noe annet piss). Samt når jeg åpna word så begynnte den (tre ganger paralellt, jeg åpna tre filer med en gang (merk -> enter)) å installere word, med søtten dialoger som lå under hverandre og stjal fokus fra hverandre. *grave i bunken hvilken vil godta input nå* - og alle forlangte å vite hva mine foreldre en gang bestemmte at jeg skulle hete. Når jeg endelig hadde fått tasta navnet mitt tre ganger, lukket word seg og dokumentet poppet opp i WordPad... Det pussige var at den måtte "installere" word på nytt hver gang jeg skulle starte word på en maskin jeg akkurat hadde logget inn på.

 

Tilslutt (og etter sikkert tre kvarter totalt) var det en termvakt som viste råd - adobe.ifi.uio.no. DEN terminalserveren hadde distiller og masse annet installert. Yuhu! Endelig kunne jeg få laget pdf'en min (en ganske interessant prosess hvor dokumentet hoppet opp og ned mange ganger på skjermen mens den merket og avmerket diverse områder - det så fryktelig fancy ut - eller egenlig som om noen hadde lekt seg med makroprogrammering). Fikk lagret den på hjemområdet, og så var det bare å la printerene synge.

 

Så nok en gang fikk jeg bekreftet mine "fordommer" om at windows er noe tungvint drit.

Lenke til kommentar
Pøh, bare begynne å jobbe for Stallman eller noe.

Hehe, kanskje det. Nå er det slik at kommersielle sider må støtte IE, så det er egentlig ikke noe mer å diskutere.

 

Nå har jeg fått til IE7 så jeg er fornøyd, men å kode for IE7 er nok ikke realistisk før om et par år. Primære målet var egentlig bare at jeg ville se om det har skjedd noen forbedringer, og det har det faktisk. (web)Verden blir uten tvil bedre med IE7.

Lenke til kommentar

kyrsjo: Det er nok kjappere i fremtiden om du logger på en linux-burk og åpner .doc-filene i OpenOffice. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva de har inne, men de burde greid å få inn OOo 2.x etterhvert.

 

Men det er et alvorlig problem du kommer inn på her, for dette gjelder jo ikke bare Blindern, men de fleste større datamiljøer jeg har vært borti. Kort og godt kan man si at *nix-systemer fungerer på samme måte som det gjør på min egen private PC (bortsett fra at jeg ikke er root), mens Windows-maskiner er generelt noe drit i nettverk. Forklaringene er nok mange: OSet er dårlig egnet for nettverk og flerbrukersystemer i utgangspunktet og bærer preg av lappeteppe-design. Vedlikehold av software er mer knotete, noe som ofte gir utslag i at adminene installerer så lite software som mulig på windowsmaksiner, mens *nix-maskiner blir langt mer velutstyrte (Blindern er godt eksempel på dette). Til slutt har du et problem med hvor programmer installerer seg og konfigfiler havner. I *nix er dette null problem da alt som er av individuelle instillinger havner i dot-filer under ~, mens i windows er det ganske tilfeldig hvor ting havner, og man må også styre med brukerprofiler/register :(

 

Kort og godt, *nix gruser windows i :)

Lenke til kommentar

OpenSuse 10.2 Alpha 4

Ubuntu 6.06

Kubuntu 6.06

Arch Linux (har ikke peiling på version nummer)

Slackware 10.2

og Debian (har ikke peiling på version nummer her heller)

 

Er vel ikke så mange men det ble jo 11 cd' er da

 

EDIT: BTW, er det noen som kan hjelp meg med og sette opp yum i open suse?

Endret av halvis_92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...