Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Der er jeg neimen ikke sikker. Brukte frontpage en del for noen år siden (resultatet ble deretter, men jeg lærte da en god del HTML - etterhvert ble det bare "sleng opp standardstruktur, bytt til HTML-visning og slett 50% av koden - inkludert den som kryøp inn igjen på nytt konstant") - og jeg likte frontpage bedre enn jeg likte nvu da jeg testa det for et år siden eller kansje halvannet. Hmm.. Kansje det var to. Har vist vært lenger på fri plattform enn jeg er klar over :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har installert Mercury Messenger fra en rpm-pakke (kjørt pakkefilen med Software Installer som er i KDE, og da jeg ikke visste om dette "ble noe av", prøvde jeg kommandoen for installasjon i terminal, og fikk da beskjed om at pakken allerede lå inne).

Nå er bare spørsmålet - hva gjør jeg videre? Ser jo ikke noe nytt program under Internet -> Chat på menyen, for eksempel. Hvordan starter jeg programmet, hvis det nå er installert?

6827783[/snapback]

Mest sannsynlig ligger programmet installert (binærfilen som skal kjøres) i /usr/bin

Du kan prøve å åpne en terminal (ALT-F2, skriv xterm) og prøve å skrive mercury, deretter trykke tab to ganger.

Hvis ikke det hjelper, kan du søke etter noe som heter mercury (fremdeles i terminalen) på følgende måte:

$ locate mercury | grep bin

Da kan det hende du får opp noe ala dette:

/usr/bin/mercury-msn

Det eneste du trenger å gjøre da, er å skrive det som står etter siste / for å starte programmet.

Lenke til kommentar
Der er jeg neimen ikke sikker. Brukte frontpage en del for noen år siden (resultatet ble deretter, men jeg lærte da en god del HTML - etterhvert ble det bare "sleng opp standardstruktur, bytt til HTML-visning og slett 50% av koden - inkludert den som kryøp inn igjen på nytt konstant") - og jeg likte frontpage bedre enn jeg likte nvu da jeg testa det for et år siden eller kansje halvannet. Hmm.. Kansje det var to. Har vist vært lenger på fri plattform enn jeg er klar over :)

6828327[/snapback]

Jeg finner ihvertfall den aller mest effektive måten å lage websider på å begynne fra scratch, i vim. Begynne med klar HTML (etter litt planlegging, selvsagt) og deretter skrive CSS-en.

Det som tar tid er jo å skaffe en person med IE tilgjengelig å ta feilbeskrivelser over telefon...

Lenke til kommentar

Åh, huff og huff... Én ting var det iskalde grøsset som gikk nedover ryggen min da jeg så det ble installert, en annen ting var å se på den siste websiden jeg jobbet med! Ingenting fungerer. Hele headeren er vekke og hele innholdet breaker og kommer under sidemenyen. Arbeid...

Edit: Men takk for rådet uansett... (:

Endret av drange
Lenke til kommentar
Eller bare rett og slett sørge for at w3c sier at det funker. Om det da ikke funker i IE, er det IE's feil.

6828832[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke smart å utelukke 80%+ av webbrukerne der ute. Synd ja at ie er så dårlig på standarder :(

Endret av dabear
Lenke til kommentar
(...)

6827783[/snapback]

Mest sannsynlig ligger programmet installert (binærfilen som skal kjøres) i /usr/bin

Du kan prøve å åpne en terminal (ALT-F2, skriv xterm) og prøve å skrive mercury, deretter trykke tab to ganger.

Hvis ikke det hjelper, kan du søke etter noe som heter mercury (fremdeles i terminalen) på følgende måte:

$ locate mercury | grep bin

Da kan det hende du får opp noe ala dette:

/usr/bin/mercury-msn

Det eneste du trenger å gjøre da, er å skrive det som står etter siste / for å starte programmet.

6828687[/snapback]

Hm, jeg får en skikkelig massiv feilmelding:

awk: error while loading shared libraries: libdl.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
dirname: error while loading shared libraries: libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
/bin/ls: error while loading shared libraries: librt.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory
basename: error while loading shared libraries: libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
dirname: error while loading shared libraries: libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
basename: error while loading shared libraries: libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
grep: error while loading shared libraries: libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
/usr/lib/jvm/jre-1.4.2-sun/bin/java: error while loading shared libraries: libpthread.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory

Dette kommer altså når jeg kjører filen mercury fra /usr/bin-katalogen.

Lenke til kommentar
Eller bare rett og slett sørge for at w3c sier at det funker. Om det da ikke funker i IE, er det IE's feil.

6828832[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke smart å utelukke 80%+ av webbrukerne der ute. Synd ja at ie er så dårlig på standarder :(

6828861[/snapback]

utelukke? De bruker et dårligere produkt, så da får de tåle å se på feil linjebrudd etc.

Lenke til kommentar
Åh, huff og huff... Én ting var det iskalde grøsset som gikk nedover ryggen min da jeg så det ble installert, en annen ting var å se på den siste websiden jeg jobbet med! Ingenting fungerer. Hele headeren er vekke og hele innholdet breaker og kommer under sidemenyen. Arbeid...

Edit: Men takk for rådet uansett... (:

6828803[/snapback]

Ja er det ikke fælt :cry: Måtte jobbe en god del med !IMPORTANT-hacking før siden min så ok ut i IE6(og fortatt validerte). Men ikke nok med det nå som IE7 kommer er det nok på`n igjen. Ikke at IE7 en noe bedre enn IE6, men den inneholder ikke engang de samme feilene, så pr. nå ser siden min dritt ut i IE7 og ok ut i IE6 og fin ut i alle andre :roll:

Lenke til kommentar
NVU følger i hvert fall W3C-anbefalinger.

6826608[/snapback]

Syntaksmessig, ja, men dét er bare én liten del. Semantikken er minst like viktig, og der feiler de aller fleste (om ikke alle) WYSIWYG-editorene.

6827438[/snapback]

Det skal jeg ikke si meg uenig i. Likevel hadde jeg helt klart valgt NVU framfor Frontpage, men helst kode selv i f.eks. Bluefish.

6827829[/snapback]

Takker for svar gutter :D Men jeg trenger bare en editor..En sånn lett en..Er ikke så keen på å sitte meg ned med kodene.

Nvu er det jeg trenger :D

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Bare et spørsmål: Har ikke IE7 forbedret noe på standardene og det er noe av grunnene til at IE6-hacksene dine ser dårlig ut i IE7?

6829734[/snapback]

Nå har jeg selv ikke testet IE7, men det jeg har fryktet i veldig lang tid er dette...

I IE6 har man både syntaksfeil og renderingfeil. IE6 støtter ikke max-width, men width gjør det max-width skulle gjort. Derfor har man flere måter å bruke IE6' syntaksfeil på. IE6 ignorerer totalt !important og iflg. CSS-standarden skal f.eks dette ignoreres: _height:10px;. IE6 parser dette.

Derfor har det vært vanlig for å oppnå max-width i IE å skrive noe slikt:

_width: 20px;

Alle browsere som støtter CSS skikkelig, ignorerer den linjen, mens IE6 parser den som max-width.

Problemet oppstår hvis IE6 bare fikser én av delene, enten rendering eller syntaksfeilene. Den mest brukte bruken av !important er for å lure IE. Hvis den plutselig begynner å skjønne hva den skal gjøre med det utsagnet, blir det mye ekstraarbeid.

Lenke til kommentar
Hadde du latt være å bruke hacks, hadde du ikke hatt dette problemet nå. Bruk conditional comments istedenfor. :)

6830214[/snapback]

Har jeg aldri hørt om!

Googlet litt og det høres ut som noe ustandard MS oppkok man burde holde seg langt unna. Gidder ikke lære med en MS standard for å klare å lage sider som vises ok i MS sine nettlesere. Det blir for dumt, og det er jo det som er målet dems, å tvinge folk til å bruke dems modifiserte standarder.

Edit: Og ja jeg leste såpass mye at jeg skjønnte at alt ble skrevet inne i kommentarer og ikke vil forstyrre andre nettlesere.

Edit2: Bare det at de har tatt seg bryet med å implementere dette istedet for å lage en nettleser som kan lese nettsider er jo ganske sykt, og det er jo ganske opplagt hvorfor.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Bare et spørsmål: Har ikke IE7 forbedret noe på standardene og det er noe av grunnene til at IE6-hacksene dine ser dårlig ut i IE7?

6829734[/snapback]

Eneste grunner til at !important-hacks skulle feile i IE7, er vel hvis MS fremdeles ikke klarer å implementere de mest elementære standardene. Dersom IE7 følger standardene slik alle andre browsere gjør, skulle den vel vise siden slik de gjør?

Lenke til kommentar
Hadde du latt være å bruke hacks, hadde du ikke hatt dette problemet nå. Bruk conditional comments istedenfor. :)

6830214[/snapback]

Har jeg aldri hørt om!

Googlet litt og det høres ut som noe ustandard MS oppkok man burde holde seg langt unna. Gidder ikke lære med en MS standard for å klare å lage sider som vises ok i MS sine nettlesere. Det blir for dumt, og det er jo det som er målet dems, å tvinge folk til å bruke dems modifiserte standarder.

Edit: Og ja jeg leste såpass mye at jeg skjønnte at alt ble skrevet inne i kommentarer og ikke vil forstyrre andre nettlesere.

Edit2: Bare det at de har tatt seg bryet med å implementere dette istedet for å lage en nettleser som kan lese nettsider er jo ganske sykt, og det er jo ganske opplagt hvorfor.

6830341[/snapback]

Jeg ser ikke hvorfor det er værre å bruke en proprietær løsning for å vise en side rett i en nettleser, enn å bruke feil i samme nettleser for å få siden til å vises rett? Hacks vil slutte å fungere idet de feilene hacks'ene baserer seg på blir rettet.

Conditional comments er en genial måte å rette deler av stilarkene sine mot spesifikke nettlesere, for å overkomme feil og mangler i dem. Hvordan ellers skal du få en side til å vises i gamle, utdaterte nettlesere som IE 5.5 og IE6?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...