Langbein Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Hvis du kjører sudo -i isteden, får du både miljøvariabler og den endrer current directory til /root Endret 4. september 2006 av Langbein Lenke til kommentar
9001 Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 "su" er 2 bokstaver mindre enn "sudo" og dermed mer effektivt. Fight over, I win Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 "su" er 2 bokstaver mindre enn "sudo" og dermed mer effektivt. Fight over, I win 6800658[/snapback] alias s='sudo' Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 Lenge leve "su -". Lenke til kommentar
dabear Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 Så er det det å ha root-konto aktivert da. Lenke til kommentar
bluet Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 Lenge leve tåpelige diskusjoner! Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 Lenge leve tåplige kommentarer om tåplige diskusjoner! Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 Lenge leve tåpelige kommentarer om tåpelige kommentarer om tåpelige diskusjoner. (o.s.v. o.s.v.) __________________________________________________________ Og no, noko heilt anna: September Torsdag 28. september 2006 kl 19 Auditorium PI: Holde bandittene ute, ved Per Thorsheim BLUG foredrag 28. september Monday, 03 July 2006 Hva må til for å finne - og håndtere - skurkene?Per Thorsheim fra EDB Business Partner returnerer til BLUG for å gi en delvis oppfølging fra forrige foredrag. Denne gangen er sikkerhetsfokuset på hvordan man skal kunne finne og håndtere misligheter, være det seg fra eksterne eller interne personer. Tekniske muligheter kombinert med lovpålagte krav fra Datatilsynet og anbefalinger til intern policy vil bli gjennomgått. Som kamerat Lenin sa: "Tillit er bra. Kontroll er bedre." http://blug.linux.no http://www.thorsheim.net/ Vist dette foredraget held samme standar som hans forgje, så kan ein sjå fram til ein meget trivelig aften. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 For femte år på rad deler NUUG (den norske Unix-brukergruppen) i samarbeid med Høyskolen i Oslo ut NUUG og HiOs Pris for fremme av fri programvare. Nominasjonsfristen for årets pris er satt til 5. oktober, prisen deles ut 26. oktober. Full annonseringstekst finnes på NUUGs web-sider om prisen (http://www.nuug.no/prisen/), mens listen over nominerte kandidater blir fortløpende oppdatert på http://www.nuug.no/prisen/kandidater-2006/ Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 Ser ut som Linspire/Freespire prøvde å jukse med tallene på distrowatch. http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20060904#freespire Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 Så er det det å ha root-konto aktivert da. 6801064[/snapback] Så lenge man fjerner muligetene for at root kan fjernpålogge (f.eks. via SSH) og root-passordet er alfa-numerisk, er det ingen betydelig sikkerhetsrisiko. Uansett logger jeg meg inn som vanlig bruker og bruker "su -" når jeg trenger root-shell. Og selvfølgelig laster jeg ned sikkerhetsfikser slik at jeg alltid har oppdaterte maskiner. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 4. september 2006 Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 Ser ut som Linspire/Freespire prøvde å jukse med tallene på distrowatch.http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20060904#freespire 6804695[/snapback] Jeg har alltid sett på *spire som en "skitten" distro, det overrasker meg ikke. Hadde de ikke en slags ad-ware i gaim også? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 Huff, er lei av maskinen min jeg, er sikkert ikke så vanskelig og fikse, men men. Trøbbel med brukere, aMSN som ikke virker, komandoer som kun funker vis jeg er logget inn som root (ikke via su i terminalen) osv osv... Tenkte og bytte til OpenSuse, for og prøve noe "litt" nytt. Noen som har gode erfaringer med OpenSuse? Og må jeg formatere hd'en når os'et jeg har nå bruker hele disken? Tenkte og kjøre flere distroer senere (for og prøve litt forskjellig) kan jeg da ha en home partisjon som er den samme på alle distroene og forskjellige distroer på forskjellige partisjoner? vis ja, hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 Huff, er lei av maskinen min jeg, er sikkert ikke så vanskelig og fikse, men men. Trøbbel med brukere, aMSN som ikke virker, komandoer som kun funker vis jeg er logget inn som root (ikke via su i terminalen) osv osv... Virka rart. Du er medlem av gruppa "admin"? Tenkte og bytte til OpenSuse, for og prøve noe "litt" nytt. Noen som har gode erfaringer med OpenSuse? Flott OS, men vent til 10.2. Det er et reint helvette å få pakkebehandleren til å funke 10.1. Bootsplaen var veldig fin da; og installasjon av compiz gikk ved noen klikk. Dessuten så ville ifup wlan0 funke når network manager tok over nettverket. Dette går ikke på ubuntu. Og må jeg formatere hd'en når os'et jeg har nå bruker hele disken? Jeg er usikker på om du må, men du bør formatere root-partisjonen når du skifter distro Tenkte og kjøre flere distroer senere (for og prøve litt forskjellig) kan jeg da ha en home partisjon som er den samme på alle distroene og forskjellige distroer på forskjellige partisjoner? vis ja, hvordan gjør jeg dette? 6807334[/snapback] Jupp, bare sørge for å lage flere partisjoner (én til root, én til swap, én til /home). Om du har bare én stor disk, må du repartisjonere denne. Ubuntu installeren kan dette, det samme med qtparted og gparted (disse må isåfall kjøres fra livecd. Du kan ikke ha montert disken mens du repartisjonerer den). Jeg er usikker på om Suse-installeren kunne dette men jeg vil anta dét. Jeg har sjøl hatt /home over flere utbyttinger av OS, fra ubuntu breezy->ubuntu dapper->ubuntu edgy eft (knot 1)->Suse 10.2->ubuntu dapper. Funker alldeles strålende. Det beste ved suse er Gnome themet, samt integrasjon av network manager, compiz og etter hvert den nye start-appleten. Jeg holder med foreløpig til ubuntu pga communityet, alle howto-ene og pakkebehandleren. Lykke til! Lenke til kommentar
saxin Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 Flere som har lagt merke til alle de forskjellige variantene av Ubuntu som folk skriver? Ubunto, Obuntu, Obonto osv Mange artige varianter har det blitt Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 Har bare hørt folk kalle det Ubuntu. Sikker på at du ikke mener de forskjellige versjonene av Ubuntu (Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu osv.) ? Lenke til kommentar
9001 Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Tror han prater om de forskjellige måtene folk skriver "Ubuntu" feil på Endret 5. september 2006 av phatscum Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 6. september 2006 Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 hvor lang tid tar det og instalere opensuse over nett (eller instalasjon generelt) Regner vel med at maskinen må stå på i natt, men er nysgjerrig fordet Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. september 2006 Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 For meg med suse 8 eller 9 tok det ca. 12 timer, men maskinen sto i dvalemodus (mens den installerte, lang&morsom historie...) i sikkert 8 av timene. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 6. september 2006 Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 Halveis nå, etter 1 1/5 time, tror dette vil gå bra jeg (fort også ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå