GeO Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 Slenger inn et raskt spørsmål på morgenkvisten. Jeg skal legge inn SuSE 10.1 på min nye laptop, en Acer Aspire 5044 WLMi. Dette er min første Linux-installasjon. Jeg har lastet ned iso-filer og brent fem CD-er for installasjon nå, men så leser jeg tilfeldigvis i en eller annen installasjonsguide at det kan lønne seg å legge inn 32-bits-utgaven selv på et 64-bits system, pga. mulig trøbbel med flash, videokodek osv. Iallfall anbefales dette dersom man er en fersk bruker. Siden jeg har brent fem CD-er beregnet på 64-bits system, og i tillegg er en fersk bruker - burde jeg heller laste ned 32-bits-utgaven og brenne ut den? En annen ting: Trenger jeg å laste ned Addon Disc? (Se her.) Fikk liksom ikke helt taket på hva den inneholdt. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 Har aldri brukt/testet 64bit verson av linux, men vet at 32-bits skal funke fint på 64-bit prossessorer. Men hvorfor lastet du ned alle fem CD-ene? Det fins vell en nett-installasjon av SuSE? Eller tar jeg kanskje helt feil nå. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Nettinstallasjon finnes, men jeg tenkte at det var sikrest å laste ned CD-ene, siden jeg ikke er avhengig av 100 % stabilt nett under hele installasjonen da. Mindre som kan skjære seg, rett og slett. Idiotisk av meg å ikke kjøpe inn blanke DVD-plater før helgen. Så mye mer praktisk med én skive enn fem. Er for øvrig i gang med å laste ned 32-bits utgave nå ... Edit: En annen ting er jo at jeg er trådløst på nett. Jeg har hørt at det kan være litt knotete å få opp en slik forbindelse i Linux, så jeg ville ikke begynne å rote med det ... Endret 3. september 2006 av TwinMOS Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 Lurte på en ting.. Mange på ulike forum om Linux snakker om en knapp som kalles super-knappen eller bare <super>. Jeg vet ikke om jeg har en slik en, og hvilken en det er. Noen som vet hvordan jeg kan confige denne? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 super=windows-tasten Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 noe forskjell på Super_L og Super_R eller blir de betegna som super begge 2? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Super_L er vel venstre windowstast, mens Super_R er høyre? Endret 3. september 2006 av dabear Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 Nokon som veit kva for eit bileteorganiserings program Suse 10.1 bruker? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 Super_L er vel venstre windowstast, mens Super_R er høyre? 6793914[/snapback] Er ikke alle som har to windows-taster, jeg sitter på et Microsoft-tastatur, og jeg har bare én. Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 XFCE 4.4rc1 Står ikke noe om det på siden til XFCE, men rc1 er ute. http://www.xfce.org/archive/xfce-4.3.99.1/src/ Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 Noen som vil hjelpe meg med å installere Wine i Ubuntu? Har lest dokumentasjonen osv, men får det ikke til. Det skal nevnes at jeg er totalt Linux-noob. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 Regner med du kjører Dapper Drake? Redigér filen /etc/apt/sources.list: sudo gedit /etc/apt/sources.list Legg til disse linjene på slutten av filen og lagre deb http://wine.budgetdedicated.com/apt dapper main deb-src http://wine.budgetdedicated.com/apt dapper main Og deretter kjører du en sudo apt-get update og videre installerer du wine med sudo apt-get install wine . Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 (endret) You do not have the permissions necessary to save the file. Please, check that you typed the location correctly and try again. Prøver å få root, men det funker jo ikke. kadmium@kadmium-desktop:~$ suPassword: su: Authentication failure Sorry. Riktig passord i alle fall. Endret 3. september 2006 av Kadmium Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 (endret) sudo istadenfor su 'sudo <kommando>' for å køyre ein kommando, eller 'sudo -s' for å få root i ein terminal Eit lite tips. RTFM Endret 3. september 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
dabear Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 Hvorfor ikke bare følge de instruksene du fikk? root finnes ikke på ubuntu, og derfor vil ikke "su" virke. For å kreve administrasjonsrettigheter, må du bruke sudo. "sudo -i" , "sudo -s" eller "sudo su" vil forøvrig gi deg tilnærma root-console Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Takk for hjelpen, fikk installert Wine nå. Så jeg må alltid bruke kommandoen "sudo" når jeg skal ha administrasjonssrettigheter i Ubuntu? Endret 3. september 2006 av Kadmium Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 https://help.ubuntu.com/community/RootSudo Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 Takk for hjelpen, fikk installert Wine nå. Så jeg må alltid bruke kommandoen "sudo" når jeg skal ha administrasjonssrettigheter i Ubuntu? 6796460[/snapback] Nei, du kan logge inn som root også, men først må du aktivere root-kontoen ved å sette et passord:sudo passwd root Deretter kan du bruke su -s for å være root. Evt kan du bruke sudo -s som gjør mye det samme... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. september 2006 Rapporter Del Skrevet 3. september 2006 Takk for hjelpen, fikk installert Wine nå. Så jeg må alltid bruke kommandoen "sudo" når jeg skal ha administrasjonssrettigheter i Ubuntu? 6796460[/snapback] Nei, du kan logge inn som root også, men først må du aktivere root-kontoen ved å sette et passord:sudo passwd root Deretter kan du bruke su -s for å være root. Evt kan du bruke sudo -s som gjør mye det samme... 6797271[/snapback] Må du vel ikke. sudo -s gjør for alle praktiske formål nøyaktig det samme på ubuntu/osx/whatever som su - der hvor "root" brukeren eksisterer. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. september 2006 Takk for hjelpen, fikk installert Wine nå. Så jeg må alltid bruke kommandoen "sudo" når jeg skal ha administrasjonssrettigheter i Ubuntu? 6796460[/snapback] Nei, du kan logge inn som root også, men først må du aktivere root-kontoen ved å sette et passord:sudo passwd root Deretter kan du bruke su -s for å være root. Evt kan du bruke sudo -s som gjør mye det samme... 6797271[/snapback] Må du vel ikke. sudo -s gjør for alle praktiske formål nøyaktig det samme på ubuntu/osx/whatever som su - der hvor "root" brukeren eksisterer. 6798168[/snapback] Du får vel ikke hentet inn alle miljøvariablene med sudo, gjør du? drange@drange-desktop:~$ sudo -s Password: root@drange-desktop:~# pwd /home/drange root@drange-desktop:~# cd root@drange-desktop:~# pwd /home/drange root@drange-desktop:~# exit drange@drange-desktop:~$ su - Password: root@drange-desktop:~# pwd /root root@drange-desktop:~# logout drange@drange-desktop:~$ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå