Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Slenger inn et raskt spørsmål på morgenkvisten.

 

Jeg skal legge inn SuSE 10.1 på min nye laptop, en Acer Aspire 5044 WLMi. Dette er min første Linux-installasjon. Jeg har lastet ned iso-filer og brent fem CD-er for installasjon nå, men så leser jeg tilfeldigvis i en eller annen installasjonsguide at det kan lønne seg å legge inn 32-bits-utgaven selv på et 64-bits system, pga. mulig trøbbel med flash, videokodek osv. Iallfall anbefales dette dersom man er en fersk bruker.

 

Siden jeg har brent fem CD-er beregnet på 64-bits system, og i tillegg er en fersk bruker - burde jeg heller laste ned 32-bits-utgaven og brenne ut den?

 

En annen ting: Trenger jeg å laste ned Addon Disc? (Se her.) Fikk liksom ikke helt taket på hva den inneholdt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettinstallasjon finnes, men jeg tenkte at det var sikrest å laste ned CD-ene, siden jeg ikke er avhengig av 100 % stabilt nett under hele installasjonen da. Mindre som kan skjære seg, rett og slett. Idiotisk av meg å ikke kjøpe inn blanke DVD-plater før helgen. Så mye mer praktisk med én skive enn fem. Er for øvrig i gang med å laste ned 32-bits utgave nå ...

 

Edit: En annen ting er jo at jeg er trådløst på nett. Jeg har hørt at det kan være litt knotete å få opp en slik forbindelse i Linux, så jeg ville ikke begynne å rote med det ...

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Regner med du kjører Dapper Drake?

 

Redigér filen /etc/apt/sources.list:

sudo gedit /etc/apt/sources.list

 

Legg til disse linjene på slutten av filen og lagre

deb http://wine.budgetdedicated.com/apt dapper main
deb-src http://wine.budgetdedicated.com/apt dapper main

 

Og deretter kjører du en

sudo apt-get update

og videre installerer du wine med

sudo apt-get install wine

. :)

Lenke til kommentar
You do not have the permissions necessary to save the file. Please, check that you typed the location correctly and try again.

 

Prøver å få root, men det funker jo ikke.

 

kadmium@kadmium-desktop:~$ su

Password:

su: Authentication failure

Sorry.

 

Riktig passord i alle fall.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, fikk installert Wine nå. Så jeg må alltid bruke kommandoen "sudo" når jeg skal ha administrasjonssrettigheter i Ubuntu?

6796460[/snapback]

Nei, du kan logge inn som root også, men først må du aktivere root-kontoen ved å sette et passord:

sudo passwd root

 

Deretter kan du bruke su -s for å være root. Evt kan du bruke sudo -s som gjør mye det samme...

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, fikk installert Wine nå. Så jeg må alltid bruke kommandoen "sudo" når jeg skal ha administrasjonssrettigheter i Ubuntu?

6796460[/snapback]

Nei, du kan logge inn som root også, men først må du aktivere root-kontoen ved å sette et passord:

sudo passwd root

 

Deretter kan du bruke su -s for å være root. Evt kan du bruke sudo -s som gjør mye det samme...

6797271[/snapback]

 

Må du vel ikke. sudo -s gjør for alle praktiske formål nøyaktig det samme på ubuntu/osx/whatever som su - der hvor "root" brukeren eksisterer.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, fikk installert Wine nå. Så jeg må alltid bruke kommandoen "sudo" når jeg skal ha administrasjonssrettigheter i Ubuntu?

6796460[/snapback]

Nei, du kan logge inn som root også, men først må du aktivere root-kontoen ved å sette et passord:

sudo passwd root

 

Deretter kan du bruke su -s for å være root. Evt kan du bruke sudo -s som gjør mye det samme...

6797271[/snapback]

Må du vel ikke. sudo -s gjør for alle praktiske formål nøyaktig det samme på ubuntu/osx/whatever som su - der hvor "root" brukeren eksisterer.

6798168[/snapback]

Du får vel ikke hentet inn alle miljøvariablene med sudo, gjør du?

drange@drange-desktop:~$ sudo -s
Password: 
root@drange-desktop:~# pwd
/home/drange
root@drange-desktop:~# cd
root@drange-desktop:~# pwd
/home/drange
root@drange-desktop:~# exit
drange@drange-desktop:~$ su -
Password: 
root@drange-desktop:~# pwd
/root
root@drange-desktop:~# logout
drange@drange-desktop:~$ 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...