Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har fått en god del av de linkene selv, ja... Trykket på saken og lastet ned en zip-fil, tror jeg. Pakket den ut og greier... Prøvde å kjøre den med Wine, men det skjedde ikke særlig mye.

Uhørt! Send inn bug-report til wine.

Lenke til kommentar

Av mangel på et bedre sted å poste det så lager jeg en skrytepost av WINE her :-)

Grip er et veldig godt program, men jeg tenkte jeg skulle prøve om den meget godt omtalte cd-ripperen EAC fungerte med WINE.

EAC er viden kjent for meget god feilkorrigering på dårlige cd-plater, og EAC+LAME (sistnevnte kan selvfølgelig påkalles gjennom EAC) er på mange måter "killer-apps". Uansett; Det hele fungerte nærmest perfekt, og hadde det ikke vært for at jeg måtte bruke scsi-emulering samt kopiere en aspi-dll til samme katalog som EAC, fungererte EAC upåklagelig(til og med all form for feilkorrigering). Bortsett fra nevnte punkter burde programmet havne rett på "gull-listen" til WINE-prosjektet!

post-27-1115066417_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Av mangel på et bedre sted å poste det så lager jeg en skrytepost av WINE her :-)

Grip er et veldig godt program, men jeg tenkte jeg skulle prøve om den meget godt omtalte cd-ripperen EAC fungerte med WINE.

EAC er viden kjent for meget god feilkorrigering på dårlige cd-plater, og EAC+LAME (sistnevnte kan selvfølgelig påkalles gjennom EAC) er på mange måter "killer-apps". Uansett; Det hele fungerte nærmest perfekt, og hadde det ikke vært for at jeg måtte bruke scsi-emulering samt kopiere en aspi-dll til samme katalog som EAC, fungererte EAC upåklagelig(til og med all form for feilkorrigering). Bortsett fra nevnte punkter burde programmet havne rett på "gull-listen" til WINE-prosjektet!

Bare nevner det - cdparanoia har rimelig heftig feilkorrigering. grip bruker så vidt jeg vet dette, men vet ikke vilket nivå som er standard.

Lenke til kommentar

Hm, la nettopp inn Ubuntu på ein PC her for å leike litt, og sjekke ut "fantastiske Ubuntu".

Så vidt eg veit er root deaktivert i Ubuntu og ein skal bruke sudo. Vel, når eg la det inn, kan eg fint logge inn som root, men sudo er ikkje satt opp. Kva er dette for noko rare greier?

Lenke til kommentar
Bare nevner det - cdparanoia har rimelig heftig feilkorrigering. grip bruker så vidt jeg vet dette, men vet ikke vilket nivå som er standard.

cdparanoia sin feilkorrigering fungerer på samme måte som EAC. Alt blir lest to ganger. Dersom to lesinger ikke er identiske, leses de om igjen for å få riktig resultat. Problemet med cdparanoia er at den ikke gjør noe med cache'n til stasjonen som leser. De fleste nyere optiske stasjoner cacher lyddata, og dermed vil lesing nummer to bare bli hentet fra cache'n (og vil dermed selvfølgelig være identisk med lesing nummer en). Derfor er cdparanoia sin feilkorrigering praktisk talt verdiløs (med mindre du har en stasjon som ikke cacher lyddata).

Exact Audio Copy sørger for å tømme cache'n etter hvert som det er nødvendig. Alle lyd-CD'ene mine leses av EAC, det er en av de få Windows-applikasjonene jeg fremdeles er avhengig av. Men dersom den fungerer så godt i wine, behøver jeg kanskje ikke starte Windows for å bruke EAC lenger. :)

Lenke til kommentar

cdparanoia sin feilkorrigering fungerer på samme måte som EAC. Alt blir lest to ganger. Dersom to lesinger ikke er identiske, leses de om igjen for å få riktig resultat. Problemet med cdparanoia er at den ikke gjør noe med cache'n til stasjonen som leser. De fleste nyere optiske stasjoner cacher lyddata, og dermed vil lesing nummer to bare bli hentet fra cache'n (og vil dermed selvfølgelig være identisk med lesing nummer en). Derfor er cdparanoia sin feilkorrigering praktisk talt verdiløs (med mindre du har en stasjon som ikke cacher lyddata).

Exact Audio Copy sørger for å tømme cache'n etter hvert som det er nødvendig. Alle lyd-CD'ene mine leses av EAC, det er en av de få Windows-applikasjonene jeg fremdeles er avhengig av. Men dersom den fungerer så godt i wine, behøver jeg kanskje ikke starte Windows for å bruke EAC lenger. :)

Viste jeg ikke. Men i så fall - er ikke dette en bug (som bør rapporteres) i cdparanoia?

Lenke til kommentar
Viste jeg ikke. Men i så fall - er ikke dette en bug (som bør rapporteres) i cdparanoia?

Har ikke cdparanoia gått ut av utvikling? Jeg mener å ha lest noe på hydrogenaudio om at det er derfor det ikke blir gjort noe med dette.

Lenke til kommentar

De eneste sammenlikningende jeg har sett er mellom CDex og EAC. CDex bruker cdparanoia til ripping, så resultatene burde bli de samme som med Grip.

http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofive....php/t7054.html

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index....=ST&f=20&t=3164

Resultatene fra sistnevnte viser at EAC er bedre på dårlige cd-plater, og om ikke det så går rippingen raskere. Når det er sagt så gikk rippingen av en cd (den eneste jeg prøvde) *utrolig* tregt med Lite-On spilleren når jeg ikke brukte "burst mode", altså den raskeste og minst sikre. Da snakker vi ca. 0.1x og vel så lite! Denne cacher lyddata. Med NEC'en gikk det med en hastighet på ~3x, noe som er bra med feilkorrigering. Denne spilleren cacher IKKE lyddata.

Lenke til kommentar
EAC er ikke fri programvare og heller ikke et alternativ for meg. Jeg holder meg derfor til cdparanoia.

Hvis et alternativ er bedre enn det andre, bør man jo bruke det. Etter hva jeg ser, er både CDex og EAC gratis for forbrukere. Om det er åpen kildekode eller ikke bør ikke overskygge så mye. Synes GPL-ideologien begynner å bli litt vel overdrevet.

Lenke til kommentar

Vel... Hver sin smak, selvsagt... Jeg bare sier jeg velger vekk åpen programvare fremfor lukket. Om det er gratis eller ikke, har for så vidt ikke så mye å si for øyeblikket. Jeg har ikke en krone på meg, og er kanskje en av de fattigste jeg kjenner.

Endret av drange_net
Lenke til kommentar
Så vidt eg veit er root deaktivert i Ubuntu og ein skal bruke sudo. Vel, når eg la det inn, kan eg fint logge inn som root, men sudo er ikkje satt opp. Kva er dette for noko rare greier?

Man skal vistnok kunne aktivere root-konto under instalasjon hvis man velger, avansert instalasjon. Har aldri prøv det da.

Lenke til kommentar

Hm, lurar på om installasjonen min vart litt anleis. Fekk nemleg ein feilmelding under "Copying remaining packages to harddrive" elns, men det såg ut som at pakkane kunne kopierast inn seinare, så eg gjekk vidare. Kom då inn i ein meny med alle installasjonsstega, blant anna "Create root account" eller noko slikt.

Alle pakkane vart kopiert inn og installert perfekt ved neste reboot, men når GNOME kom opp var det første eg prøvde "Network configurator" elns i GNOME (som skal brukast for å konfigurere nettverket), men den nekta å køyre. Mogleg den er avhengig av at sudo er oppe.

Trur det vert Slack på den boksen òg (skal vere dual-boot for familien). Gidd ikkje forske på nye distroar. Slack sviktar meg aldri.

EDIT: Sikkert "avansert installasjon" eg kom inn på etter feilen

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
objorkum: Har du prøcd Arch? Selv brukte jeg også Slack frem til jeg installerte Arch første gang. pacman er bare genialt!

Jeg har prøvd Arch og jeg må si at den distroen er faktisk veldig bra. Kombinasjonen Pacman/ABS er det beste jeg har sett, og som Slackware bruker så setter jeg pris på at det er flere distroer som tenker KISS (keep it simple, stupid!).

Jeg kjørte Arch i nesten to måneder, men da gikk det tilbake til Slackware. Arch lider dessverre av små bugs som må fikses før jeg ser på Arch som et alternativ for Slackware. Liker heller ikke det at Arch er for oppdatert, hver dag så må man laste ned fullt av pakker. Dette gjør Arch uaktuell for evt. serverbruk.

Når Arch har fått modnet seg så tror jeg Arch kan bli en av de største.

Lenke til kommentar
objorkum: Har du prøcd Arch? Selv brukte jeg også Slack frem til jeg installerte Arch første gang. pacman er bare genialt!

Selv er jeg en stor tilhenger av FreeBSD. Samme tankegang, og et genialt pakkesystem, ports and packages. Hvis jeg skulle sluttet å bruke Slackware, ville jeg gått bort fra GNU/Linux og heller brukt FreeBSD. Solaris er også oppe til vurdering. Solaris 10 bringer med seg mye nytt, og er et friskt pust på System V UNIX fronten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...