Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Noe som irriterer meg er at det såvidt jeg vet ikke finnes noen kjapp metode på å begrense ressursbruken til enkelte programmer (nå snakker jeg vel hovedsaklig om Ubuntu/GNOME, men det gjelder vel flere og). Når jeg sitter og flytter GB etter GB, eller pakker ut rar-filer (enten med nautlius eller via terminal) får jeg 100% load, og det er liksom ikke mulig å gjøre så mye annet. Jeg sitter på grei hardware (P4 3.0 GHz, 1 GB DDR2), så jeg kan ikke tro at det er der problemet sitter. Jeg vet det finnes kommandoer for å forandre prioriteten på programmer, men jeg har liksom aldri funnet ut av det.

Endret av Izte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen burde være ganske responsiv selv om et program bruker 100% CPU.

 

Jeg skrev akkurat dette fantastisk meningsløse C-programmet:

 

int main() {
       while (1); /* do nothing */
}

Programmet kjører nå mens jeg skriver dette innlegget og bruker bortimot 100% CPU, men browseren funker fint alikevel (litegrann treigere enn normalt kanskje).

 

Selv har jeg inntrykk av at det er harddisken som stort sett er synderen fremfor CPU, og hvis du pakker ut flerfoldige GB (og kanskje bare har én disk), så vil det jo koste en del.

Lenke til kommentar

Hva tror dere om Mozilla Songbird?

http://publicsvn.songbirdnest.com/trac/wiki/Nightly_Builds

 

Det står at den er til Fedora, men så vidt jeg kan skjønne er det en universell binærfil. Fungerte i hvertfall fint til Ubuntu. Selv om jeg synes andre musikkavspillere er greie nok, tror jeg det kan bli et greit alternativ for mange. Inkludert meg selv.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Finnes det et program for linux-baserte systemer som møter samme funksjonalitet (eller bedre) som Mediamonkey?

6716065[/snapback]

Man har nok ikke noen programmer som er ekvivalent med MediaMonkey. Dessverre for meg. Diggbart å kunne spille musikk sortert etter mapper i selve spilleren, uten å måtte åpne en crappy filbehandler som ikke passer med spilleren.

Lenke til kommentar

Tviler ikke på at det er bedre å mounte nei. Linux har en klar fordel hva angår nettverk. Men samtidig er det jo et hav av andre funksjoner i Mediamonkey. Har lenge vurdert å ta i bruk en linux-desktop, men jeg vil ikke klore med systemet, jeg vil ha en desktop som kan brukes på samme måte som jeg bruker Windows i dag.

Drive med webdesign, laste ned torrents, surfe på nettet, behandle mssql-databaser, redigere bilder med avanserte bildeprogrammer, kopiere DVD-plater og spille av multimediafiler.

Lenke til kommentar
kyrsjo: Ifi arrangerer jo forkurs i informatikk hvor man lærer slikt ;) dog lærer de ikke bort hvordan man bytter wm slik at man f eks kan bruke gnome. Standardoppsettet på ifis maskiner er jo bare en vits.

6704134[/snapback]

Det egner seg i hvertfall utmerket godt til å skremme bort ferske studenter :wee:

 

Greit at de kjørte noe simpelt før i tiden, da maskinparken var så som så og det også var en større blanding av arkitekturer (IRIX, Linux, Solaris, inkl. en del tynnklienter), men idag kunne de vel fint kjørt GNOME eller KDE som default, så kan heller geeksa bytte til noe annet.

 

Newbies vet ikke engang hvordan man kan starte en grafisk filbehandler. På den positive siden tvinges man til å lære shellet bedre, men det fins også situasjoner hvor grafiske filbehandlere egner seg bedre.

6706453[/snapback]

 

Ikke snakk. Halve lesesalen på fysisk har blitt kombinert termstue og lesesal med crappy treige tynnklienter. Og det var før semesteret startet... Grr... Var så vidt jeg greide å logge meg på gnome (tok nesten ett minutt, og poppet opp en million feilmeldinger), en ved siden av meg som prøvde windows og ble kastet ut igjen, noe som medførte at ingenting på klienten funka på 10 minutter...

 

Noe som irriterer meg er at det såvidt jeg vet ikke finnes noen kjapp metode på å begrense ressursbruken til enkelte programmer (nå snakker jeg vel hovedsaklig om Ubuntu/GNOME, men det gjelder vel flere og). Når jeg sitter og flytter GB etter GB, eller pakker ut rar-filer (enten med nautlius eller via terminal) får jeg 100% load, og det er liksom ikke mulig å gjøre så mye annet. Jeg sitter på grei hardware (P4 3.0 GHz, 1 GB DDR2), så jeg kan ikke tro at det er der problemet sitter. Jeg vet det finnes kommandoer for å forandre prioriteten på programmer, men jeg har liksom aldri funnet ut av det.

6711876[/snapback]

 

 

Maskinen burde være ganske responsiv selv om et program bruker 100% CPU.

 

Jeg skrev akkurat dette fantastisk meningsløse C-programmet:

 

int main() {
       while (1); /* do nothing */
}

Programmet kjører nå mens jeg skriver dette innlegget og bruker bortimot 100% CPU, men browseren funker fint alikevel (litegrann treigere enn normalt kanskje).

 

Selv har jeg inntrykk av at det er harddisken som stort sett er synderen fremfor CPU, og hvis du pakker ut flerfoldige GB (og kanskje bare har én disk), så vil det jo koste en del.

6711986[/snapback]

 

Ganske sikkert I/O ja. Har omtrent identiske specs som deg, men SATAII-disk, og ytelsesøkningen under I/O-last er enorm i forhold til gamle-maskinen min.

 

"Ren" CPU/MEM-last klarer linux nærmest uendelig av uten å bli treigt virker det som. (så lenge du holder deg unna swapping, men det blir jo da igjen I/O)

 

Er forøvrig et par andre programmer som kan treige ned ting - tenker da spesiellt på MATLAB og Flash. De må gjøre et eller annet rart...

 

Hva tror dere om Mozilla Songbird?

http://publicsvn.songbirdnest.com/trac/wiki/Nightly_Builds

 

Det står at den er til Fedora, men så vidt jeg kan skjønne er det en universell binærfil. Fungerte i hvertfall fint til Ubuntu. Selv om jeg synes andre musikkavspillere er greie nok, tror jeg det kan bli et greit alternativ for mange. Inkludert meg selv.

6714119[/snapback]

 

Songbird kommet for Linux? Må testes :)

 

Og ha en database for spilleren på en server, hvor musikken også ligger, og la alle klienter i nettverket bruke den.

6716127[/snapback]

 

 

Kan spilleren laste ned cover, tekst og tags fra amazon, pluss tags fra freedb i samme sleng? Og også kunne endre mappestruktur og filnavn på mange filer på en gang, etter logiske parametere som henviser til tags?

Er fullstendig avhengig av de funksjonene...

6716438[/snapback]

 

aMarok kan gjøre alt det du snakker om der. Vet de bruker det/er i ferd med å implementere på samfundet i Trondheim (inside-kontakter met itk-gruppa :) )

 

EDIT: Fikk forøvrig en demo av systemet deres, hvor en venn av meg hadde med en laptop. Den var kopla til deres servere via LUFS og SSH, og streama musikk som bare rakkern fra samfundets servere, over nettet, og ned på min linje. Genialt opplegg, skal brukes internt under fester etc. - dedikerte debian-klienter. Forøvrig så skal vel også kassasystemet deres over på debian.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...