Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Der er jeg uenig med deg. Den siste tiden har ATI kommet med oppdateringer til Linux-driverne sine like ofte som med Windows-driverne, altså hver måned.

Mögelich... Min erfaring er i alle fall at når ATi slipper et nytt kort på markedet, tar det normalt mye lenger tid før det kommer drivere til dette enn hva det normalt går av tid før nVIDIA slipper drivere til sine nye kort.

For all del: Det kan hende dette har bedret seg; dersom det ikke er tilfellet, bør det i alle fall skje noe.

6696614[/snapback]

Det er så sant som det er sagt. Det tok nesten et år før X1000-kortene var støttet av linux-driverne. Dette er alt for dårlig av ATI. Her har nVIDIA vært mye flinkere enn ATI til å støtte nye kort raskt i linux-driverne. Dette gjelder også drivere for FreeBSD og Solaris.

Lenke til kommentar

På UiB har jeg nå gjennomgått en herlig forelesning der man lærer å bruke Linux! Whee! Ganske kjekt å sitte i halvannen time og høre hva man bruker ls og cd til!

Men på den andre siden... Store deler av klientene på Høyteknologisenteret i Bergen kjører Fedora Core 5!

Endret av drange
Lenke til kommentar

Jo takk. Har ikke selv gått det kurset, men har skjønt at det er en del de ikke lærer bort.

Hadde tenkt å rette mer inn mot systemadministrasjon etc. for hjemmebrukere, samt lære bort "hvordan få opp gnome" etc.

Kansje også "hvordan mase på termvakt" :p

Lenke til kommentar
kyrsjo: Ifi arrangerer jo forkurs i informatikk hvor man lærer slikt ;) dog lærer de ikke bort hvordan man bytter wm slik at man f eks kan bruke gnome. Standardoppsettet på ifis maskiner er jo bare en vits.

6704134[/snapback]

Det egner seg i hvertfall utmerket godt til å skremme bort ferske studenter :wee:

Greit at de kjørte noe simpelt før i tiden, da maskinparken var så som så og det også var en større blanding av arkitekturer (IRIX, Linux, Solaris, inkl. en del tynnklienter), men idag kunne de vel fint kjørt GNOME eller KDE som default, så kan heller geeksa bytte til noe annet.

Newbies vet ikke engang hvordan man kan starte en grafisk filbehandler. På den positive siden tvinges man til å lære shellet bedre, men det fins også situasjoner hvor grafiske filbehandlere egner seg bedre.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Et kjapt spørsmål: Går det ann å installere f.eks. Gentoo over Suse (delvis at Gentoo installeres på Suse's partisjon) uten at det blir noe kluss med GRUB/booten? Eller må jeg gå den "lange" veien?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Det spørs jo egentlig på om /boot  ligger på en egen partisjon eller ikke, vil jeg tru. Forørig tar ikke reinstallasjon av grub så alt for lang tid.

6707788[/snapback]

Jeg aner ikke hvor /boot ligger. Jeg installerte SuSe 10 på en egen partisjon på 20 GB. Pluss at jeg er passe dårlig i hvor filer ligger, men jeg kan installere Gentoo oppå SuSe og reinstallere GRUB derifra?

Lenke til kommentar
Det spørs jo egentlig på om /boot  ligger på en egen partisjon eller ikke, vil jeg tru. Forørig tar ikke reinstallasjon av grub så alt for lang tid.

6707788[/snapback]

Jeg aner ikke hvor /boot ligger. Jeg installerte SuSe 10 på en egen partisjon på 20 GB. Pluss at jeg er passe dårlig i hvor filer ligger, men jeg kan installere Gentoo oppå SuSe og reinstallere GRUB derifra?

6707983[/snapback]

Jada. Ikke no problem det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ett kjapt spørsmål anngående Arch Linux: Jeg ser ikke nedlastning for x86, kun i686 og x86_64. Til de fleste andre distroer måtte jeg ta x86. Hva kommer det av at dette valget ikke er på hjemmesiden dems?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
x86-kode kjører på 368, 486, 586 og 686, mens Arch er kompilert kun for 686. Hvis du har en pc som er mindre enn 6 år gammel så skal vel Arch kjøre fint på den.

6710876[/snapback]

Ok, da så. Takk for infoen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...