Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

For ikke å snakke om installasjon av all mulig annen programvare også.

For å installere gaim på en av linuxboksene mine:

1. skrive "i gaim" i terminal

På windows er det hele ganske mye vanskeligere.

1. Starte nettleser

2. Google etter "gaim"

3. Lete meg fram på siden til jeg finner fila som skal lastes ned.

4. Gå gjennom en lang installasjonssekekvens der jeg trykker "neste" et par ganger og skriver inn rett path.

Linuxversjonen krever 2-3 sekunder av min tid, men i windows må jeg i noen minutter være konsentrert om installasjonen ...

6660743[/snapback]

Og de klager fremdeles på at Linux er for vanskelig... :hmm:

Er alt for mange som enten aldri har prøvd det, og ser for seg et OS hvor en sitter og taster i et shell hele dagen, eller som har prøvd det i fem minutter og ikke giddet å sitte seg skikkelig inn i det. :roll::(

6660772[/snapback]

Synes linux kan hvere både enklere og vanskeligere en windows jeg.

Som det og instalere programmer er jo som en drøm, men vis programmet ikke finnes i pakke systemet, og du ikke finner en pakke på nettet, sliter du. Da må man jo kompilere osv osv. En laaang prosess, og nesten alltid trenger programmet ekstra programmer for og virke. :roll:

Selv sliter jeg med noen feilmeldinger som kommer når jeg starter maskinen.

nr1. :Panelprogrammet til Network Manager finner ikke de riktige resursene, dette kan ikke fortsette

PS: Vet noen når fedora core 6 kommer ut som beta?

Endret av halvis_92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei..takk for svar:D

Jeg fortsatte videre med compiz HOWTO`en men etter jeg hadde konfiguert GDM (kode nedenfor) og satt opp scriptet for å starte compiz skulle jeg restarte. Når jeg skulle få opp det grafiske brukergrensesnittet til ubuntu så kom det heller en feilmelding om at xserver ikke var riktig konfigurert. Og det virka som om det var konfigurasjonen av GDM som ble "the root to all evil".

Fra HOWTO`en:

3. Configure GDM

Code:

sudo gedit /etc/gdm/gdm.conf-custom

And complete the servers section

Code:

[servers] 0=Xgl [server-Xgl] name=Xgl server command=/usr/bin/Xgl :0 -fullscreen -ac -accel glx:pbuffer -accel xv:pbuffer flexible=true

Jeg ser ikke noe som jeg gjør galt her egentlig, noen som ser det?

Marsan

Lenke til kommentar
Tenkte å bytte filsystem fra ReiserFS til ext3 på /home hos meg. Er det så enkelt som å gjøre endringer fra:

/dev/hda4      /home          reiserfs defaults        0      2

til:

/dev/hda4      /home          ext3 defaults        0      2

..i /etc/fstab?

6681046[/snapback]

Om /dev/hda4 er formatert med ext3, så ja, da er det ikke mye mer å gjøre.

EDIT: Jeg leste omvendt av hva han mente.

Endret av JonJ
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd ustabilitet med at nautilus flipper (ikke ustabilt, ikke kræsjer, men flipper slik at jeg må restarte PCen) når jeg skriver til hjemmområdet mitt, særlig ved store nedlastninger. Fant ingen som hadde noe lignende problem, så jeg tenkte "what the heck", jeg prøver. Hvis ikke får jeg sløse bort en time av livet mitt igjen og bytte tilbake.

Nå sitter jeg her med ext3, så får vi se hva som skjer de neste dagene.

Lenke til kommentar

Har ofte trøbbel med et lignende problem. Når jeg har mye aktivitet på Azureus, og generell heftig diskbruk, kræsjer nautilus hvis og bare hvis jeg prøver å åpne en samba-share (htdocs på lokal server) fra Places-menyen i GNOME. Veldig irriterende, for det tar gjerne en fem-ti sekunder før nautilus klarer å få seg på bena igjen, men da er jo alle åpne nautilus-vinduer lukket. :/

Lenke til kommentar
Hva mener du med "flipper"?

Og hvaslags nedlastinger (protokoll, program)

6682507[/snapback]

Med flipper mener jeg at nautilus starter ikke, "mount-ikonene" på skrivebordet blir borte. Ingenting som må bruke filbehandleren fungerer. Har prøvd:

- Å logge ut og inn

- Kille nautilus. ALT + F1 og Kille X, GDM

- Restarte Ubuntu

Det siste er det eneste som hjelper. Jeg bruker Azureus, ftp/sftp med gftp, nautilus og litt med firefox.

Jorgis: Bruker du ReiserFS? Jeg tror også jeg får de problemene i forbindelse med bl. a. Azureus og Samba. Litt tidlig å si ennå, men faktisk virker det som det hele er mer stødig med ext3. Jeg har provosert fram feil, slik som at samba-serveren jeg bruker plutselig stopper og jeg åpner den mountede mappa til samba-servern. Den henger litt, men alt er som det skal med nautilus etter noen sekunder. Men som sagt, vi får se etter litt tid. Synes det er verdt forsøket tross alt. Ingen ting er mer irriterende enn en restart og kanskje miste det jeg jobber med.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Jorgis: Bruker du ReiserFS? Jeg tror også jeg får de problemene i forbindelse med bl. a. Azureus og Samba. Litt tidlig å si ennå, men faktisk virker det som det hele er mer stødig med ext3. Jeg har provosert fram feil, slik som at samba-serveren jeg bruker plutselig stopper og jeg åpner den mountede mappa til samba-servern. Den henger litt, men alt er som det skal med nautilus etter noen sekunder. Men som sagt, vi får se etter litt tid. Synes det er verdt forsøket tross alt. Ingen ting er mer irriterende enn en restart og kanskje miste det jeg jobber med.

6684137[/snapback]

Nupe, kjører ext3 på alle mounts. Kjører også LVM, kan det ha noe å si?

Sjekker jeg dmesg, får jeg ut veeeeldig mange linjer med dette:

[17630886.416000] smb_proc_readdir_long: error=-13, breaking
[17637082.596000] smb_lookup: find .Trash-jorgis/.hidden failed, error=-13
[17637082.596000] smb_proc_readdir_long: error=-13, breaking
[17637092.500000] smb_lookup: find .Trash-jorgis/.hidden failed, error=-13
[17637092.500000] smb_proc_readdir_long: error=-13, breaking

Nautilus kræsjer egentlig utelukkende når jeg åpner samba-mounts, så dette har vel noe med saken å gjøre. Men hver gang nautilus kødder seg hos meg, pleier en killall nautilus å fikse det rimelig greit, så det er ikke store problemet. :)

Lenke til kommentar
eg prøver å køyre makepkg på kopete (lasta ned i frå aur.archlinux.org), men eg har ein følelse av at den berre går i loop. Den har stått på i 10min no =\ noko eg kan gjere for å finne ut kva som er feil?

6685882[/snapback]

Kopete finnes i pakken kdenetwork.

pacman -S kdenetwork

Dette vil installere noen andre pakker også, men jeg synes de fleste av dem er nyttige pakker.

Hvor i makepkg-prosessen er det ting stopper opp?

Lenke til kommentar

Den nyeste er tilgjenglig, men den ligger ikkje i Pacman fordi den ikkje har nok brukera. Visst den får nok stemmer vil Kopete bli flytta inn i pacman. Men det er vanligvis ikkje noko problem å få til pakkane som ligger utenfor pacman (Http://aur.archlinux.org). Er vanligvis berre å laste dei ned, pakke dei ut, køyre makepkg og pacman -A pakke.pkg.tar.gz så er dei instalert ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...