LessThanJake Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Aldri brukt telnet: hvordan logger man ut igjen? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Hvor kan jeg få tak i avi to mpeg/mpg converter i linux? Trenger sårt noe slikt så jeg kan brenne noen avi filer til dvd... Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Hvor kan jeg få tak i avi to mpeg/mpg converter i linux?Trenger sårt noe slikt så jeg kan brenne noen avi filer til dvd... 6285587[/snapback] mencoder som du kanskje alt har installert kan nok brukes. Den er en del av mplayer-pakken. Eller så kan du vel sikkert bruke k3b? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Aldri brukt telnet: hvordan logger man ut igjen? 6285560[/snapback] Man skriver exit, men hvordan man kom ut av det programmet som kjørte der aner jeg ikke. Lukker igjen terminalen og blir kastet ut etter en timeout? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 avidemux2 tar i allefall det meste. Ellers så har mencoder og transcode (kommandolinje-verktøy) en god del frontends - k3b har bla. en innebygget, gmencoder er for mencoder etc. Finnes masse! Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Aldri brukt telnet: hvordan logger man ut igjen? 6285560[/snapback] Man skriver exit, men hvordan man kom ut av det programmet som kjørte der aner jeg ikke. Lukker igjen terminalen og blir kastet ut etter en timeout? 6285659[/snapback] Da var det ikke så rart der ikke funket, prøvde exit, quit, die, og alle kjente <Ctrl>+kombinalsjoner Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Exit-problemer aside, ascii-wm var temmelig arti, men også temmelig ubrukelig. "Rimelige" grei ascii-fremstilling ved nærbilder, eller bare grøt. Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Enig. Var det nærbilde kunne man faktisk få med seg litt, men ellers var det umulig å få med seg noen ting. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 ok, hvordan bruker jeg mencoder? har fått med meg at jeg skal bruke kommandolinjen. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 ok, hvordan bruker jeg mencoder?har fått med meg at jeg skal bruke kommandolinjen. 6287098[/snapback] MPlayer har veldig god dokumentasjon. 'man mplayer' gir hjelp til de fleste kommandoene, ellers så er dokumentasjonen veldig god. http://www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML-single/en/MPlayer.html http://www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML-single/e...r.html#mencoder http://www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML-single/e...#encoding-guide Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Akkurat innstallert DSL paa en gammel maskin jeg skal bruke som server, og trenger litt hjelp her.. 1. Norske bokstaver fungerer daarlig, hjelp? 2. Hvordan dele maskina paa nettverket? 3. Sette en fast lokal IP? 4. Faa opp en form for fjernstyring 5. En torrentklient haadde vaert fint.. 6. ja, ogsaa fjernstyring.. Har skrevet inn det samme i "sett opp din egen server" traaden, men tenkte det var like greit aa sette et innlegg her ogsaa blant dere Linuxfolk. Endret 11. juni 2006 av _Ferrari_ Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Har sshd noen mulighet for logging? SSH'er ofte når jeg bruker "screen" med irssi og rtorrent Hadde vært kjekt å vite når noen prøver seg for å eventuelt blokke IP'en EDiT: Står noe om logging valg i /etc/ssh/sshd_config men ikke noe om hvor det blir logga Takk på forhånd Endret 11. juni 2006 av Flexo Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Logger ligger gjerne i /var/log. Mener sshd skriver til auth.log. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 /var/log/auth.log elns? Dessuten er Denyhosts et meget greit program for å hindre at alt for mange koreanere prøver seg på dictionary attacks på SSH-maskinen din. Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 ipt_recent modulen til iptables er å anbefale. Slikt ser en snippet av oppsettet mitt ut; $IPTABLES -A tcp_ports -p tcp -m state --state NEW --dport 22 -m recent --update --seconds 15 -j DROP $IPTABLES -A tcp_ports -p tcp -m state --state NEW --dport 22 -m recent --set -j ACCEPT $IPTABLES -A tcp_ports -p tcp --dport 22 -j tcp_conn #ssh (tcp_ports er en chain hvor jeg har tillate porter for innkommende data, den kan trygt byttes ut med for eksempel INPUT) Det denne gjør er å sjekke om det er kommet mange connections på port 22, hvis det overskrider en grense, så dropper den alle nye connections i 15 sekunder etter siste forsøk. Virker som en drøm mot dictionary-angrepene man gjerne får på SSH, og er essensielt en set-and-forget operasjon. En bonus er også at man slipper å styre med diverse scripts for å legge til voldsomme mengder med hosts til et firewall script som du muligens har skrevet allerede og må forandre på. Fant ut av denne via alt.os.linux.slackware, så all takk går dit. (PS. Før jeg prøvde dette, var loggen over failed logins på SSH på drøyt 80M over en måned, nå er den på 18K ) (PPS. Bare for å ha det klinkende klart, dette er selvfølgelig ikke en erstatning for dårlige passord og brukernavn) Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Har Ubuntu 6.06 Jeg har lasta ned denne driveren til Nvidia: NVIDIA-Linux-x86-1.0-8762-pkg1 Men når jeg kjører den får jeg opp at den må bli kjørt i root eller noe? Hva vil det si? -"Run as root" ? Endret 11. juni 2006 av chills Lenke til kommentar
dabear Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Kan jeg spørre om hvorfor du ikke installerer driverne slik du skal? Det vil si å søke etter de i Synaptic Package Manager som du finner under System ->Administration. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Kan jeg spørre om hvorfor du ikke installerer driverne slik du skal? Det vil si å søke etter de i Synaptic Package Manager som du finner under System ->Administration. 6290495[/snapback] Hvis du ikke vet hva jeg spør etter så la vær og svare. Neida, jeg bare lurer. Da jeg crasjet systemet sist jeg brukte den metoden du refererer til . Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 sudo sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-8762-pkg1.sh Men du må vel først ut av X. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 sudo sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-8762-pkg1.sh Men du må vel først ut av X. 6290840[/snapback] Dette funker ikke, får bare finner ikke fil eller mappe. Jeg får heller ikke nvidia drivern til å virke, Dritt system, 1024*768 Begynner å miste troen på dette Ubuntu da helvete bryter løs bare jeg ønsker å ligge inn en driver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå