olefiver Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Noe slikt. Poenget er at dette ikke skjedde fordi det var RMS eller en protest mot lukket kildekode, slik en kan få inntrykket av fra FSFs artikkel. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Noe slikt.Poenget er at dette ikke skjedde fordi det var RMS eller en protest mot lukket kildekode, slik en kan få inntrykket av fra FSFs artikkel. 6022049[/snapback] Jeg fikk ikke det intrykket av artikkelen. Jeg fikk intrykket "sur drittsekk av arangør, vil ikke "såre" det stakars gjesten". Hadde jeg vært MIT, så hadde jeg overhode ikke vært redd for å såre en fima på besøk på den måten. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg fikk mer "arangøren aner ikke hvordan en skal forholde seg til protestanter, og oppførte seg idiotisk og intolerang" oppfattningen av arangøren. Dustete oppførsel fra MIT uansett. Men jeg fikk også følelsen av at FSF forsøkte å vinkle artikkelen til fordel dem, derfor mine tidligere kommentarer. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Noen her som vet hvordan man får XAMPP til å kjøre uten å være root? Føler meg ikke helt trygg når den kjører root... Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 XAMPP er en pakke med Apache, PHP, MySQL mm. Må Apache kjøre som root? Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Alle distroer kommer med Apache, MySQL og lignende. XAMPP er totalt unødvendig (og bryter vanligvis med pakkesystemet). Apache _skal_ ikke kjøre som root. Opprett en egen bruker og gruppe (f.eks apache eller www). Du stiller inn hvilken bruker/gruppe som Apache skal bruke i httpd.conf. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 ... men apache skal vel *startes* av root, og så droppe de fleste root-privilegier (bortsett fra ting som binde lav port (port 80 og 433) Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Fikk det til nå Men jeg må si at jeg humret av denne her: UNIX is sexy Lenke til kommentar
quakie Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Fikk det til nå Men jeg må si at jeg humret av denne her: UNIX is sexy 6037234[/snapback] Den har vært her oppe før. Jeg lagde en tråd om det bla . Men den er veldig morsom ja :!: . Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) VIKTIG MELDING TIL DE SOM ER SKEPTISKE ELLER I MOT PROGRAMVAREPATENTER! Debatt på store auditorium på Informatisk institutt (like ved forskningsparken, like ved Oslo) på Universitetet i Oslo i dag klokken 18:00. Sorry sein beskjed... EDIT: Foredraget var interessant det. Debatantene var Gisle Hanemyr, en fra patentstyret, en fra en liten bedrift med et idiotisk men livsviktig patent, og en fra Microsoft. Lærte en del om bla. innmelding av norge i IPO, og prakis av programvarepatenter. Det var generell enighet om at situasjonen i USA var langt ute av kontroll, og at et europeisk system burde gjøres langt annerledes enn dette. Videre ble det påpekt at det første norske programvarepatentet ble innvilget i 1971, og at en innmelding i IPO (noe både den forrige regjeringen og denne er for) i praksis bare vil medføre en forenkling for alle parter, da dagens patentlovverk er identisk EU sitt uansett. Eneste forskjellen vil i praksis være at det vil bli lettere for norske bedrifter å få patent i Norge, da det vil kun være ett enkelt sted å søke. Microsoft overrasket meg mest. Fyren derifra gjentok stadig hvor viktig det var å beskytte de små selskapene, selv om det kom opp et par ting som satte troverdigheten hans i tvil. En annen ting som ble debattert var patentenes samfunnsmessige betydning, og hvorvidt det skulle/skulle ikke gjøres forskjell på programvare og "ordinære" mekaniske patenter. Videre ble "bellboy-saken" trukket opp, og det viste seg at media og bellboy selv hadde hauset det hele temmelig kraftig opp. Alt i alt var det en spennende og lærerik debatt. Flere som var der som kan komme med innspill? Endret 4. mai 2006 av kyrsjo Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Noen av dere som har noen erfaring med lydinnspilling på en GNU/Linux-plattform? Jeg har konkrete planer om å prøve dette, samt kjøpe meg dette lydkortet og lurte derfor på om noen av dere har testet det selv, evt kan referere til noe som er spilt inn med dette kortet. Virker som om det skal være greit støttet i Linux. Har en Presonus Firepod som det bare har vært tull med, så det hadde vært moro å prøvd noe annet. Delta 1010 Kanskje jeg kan parkere den gamle Powermacen min for godt. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Noen av dere som har noen erfaring med lydinnspilling på en GNU/Linux-plattform? Jeg har konkrete planer om å prøve dette, samt kjøpe meg dette lydkortet og lurte derfor på om noen av dere har testet det selv, evt kan referere til noe som er spilt inn med dette kortet. Virker som om det skal være greit støttet i Linux. Har en Presonus Firepod som det bare har vært tull med, så det hadde vært moro å prøvd noe annet. Delta 1010 Kanskje jeg kan parkere den gamle Powermacen min for godt. 6045807[/snapback] Har ingen direkte erfaringer med lydinnspilling, men har erfaringer med litt mer profesjonelle lydkort og deres støtte i linux. Kjøpte meg et ESI Juli@ rundt juletider og hadde store problemer med å få ALSA til å oppdage det, endte opp med å måtte rekompilere ALSA (og få nyeste versjon, ubuntu sin var ganske gammel) for å få det til å virke noenlunde. Når jeg senere oppgraderte til 5.10 (jeg var litt treig der) gikk alt i stykker igjen. Nå, derimot, i Dapper (ALSA 1.0.10), ser det ut til at alt funker. Du skal ikke regne med å få det til å funke knirkefritt uten å tweake litt på ting. btw: Du får Delta 1010 litt billigere hos procom.no. Liker servicen hos procom. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 kyrsjo: Utrolig synd jeg ikke visste om det på forhånd. Var ute og brukte mine sårt oppsparte penger på øl isteden Det er vel ingen som tok videoopptak av foredraget? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 kyrsjo: Utrolig synd jeg ikke visste om det på forhånd. Var ute og brukte mine sårt oppsparte penger på øl isteden Det er vel ingen som tok videoopptak av foredraget? 6051555[/snapback] Tror ikke det. Var uansett utrolig dårlig blæsta - jeg fant ut av det samme dag vha. en lapp under tre andre lapper på tavla på VB... Som i løpet av dagen ble dekket av syv lapper til... Noen burde rydde opp på den tavla. Ha en seksjon for "foredrag", en for "konsert" en for "kjøp/salg" etc. Og ryddeplikt innen neste dag som arrangementet er omme! Tror det finnes lapper som er flere år gamle noen steder... Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Er det nokon som veit korleis eg kan faa avrunda hjorner pa hoved panelet i KDE? Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Hepp hepp. Kan noen komme med forslag til regnskaps-/faktura-/osv-programmer til linux? Fant et sist gang jeg hadde linux inne, men husker ikke hva det het, bare at det var dårlig oversatt. Fint hvis dere har erfaring med programmet selv, for hvis jeg bare leter på måfå finner jeg sikkert noe, men vil ha bra programmer å utforske. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 xine og mplayer i kubuntu, hvor er dem hen? Jeg har lagt inn universe repository, men alt jeg finner på mplayer er: mozilla-mplayer MPlayer-Plugin for Mozilla Jeg har installert libxine1c2 the xine video/media player library, binary files Men jeg har ikke noe xine binary noe sted. Hvorfor er dette så vanskelig? Dette burde jo være rett frem? Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 xine-lib er et bibliotek, du trenger en GUI. xine-ui, gxine osv. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Ingen av dem finnes i repositoriet. Prøvde å installere kaffeine-xine. Men kaffeine klager på manglende codec for å spille av divX. Har søkt på både DivX og XviD, men codec'ene ser heller ikke ut til å eksistere i repositoriet... Edit: Det står jo også 'binary files' i beskrivelsen til xine biblioteket. Endret 8. mai 2006 av JBlack Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå