Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil ikke annbefale å avinstallere mozilla/firefox, da mange programmer bruker det som "backend" for å rendre ting. Det skader ikke liggende og slenge på disken.

5962219[/snapback]

 

Greier ikke og styre meg.. Som platformsagnostikeren jeg er; Minner ikke dette djævelsk om IE, da? "Man er nødt til å/"burde" ha Firefox/IE installert for og kunne "rendre ting"? "Hvorfor!? En OS-installsjon avhengig av en simpel nettleser?! Skandale!!

(etc. :tease: )

Endret av Paull
Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at man KAN, man kan fjerne glibc også, men hvorvidt det er lurt er at annet spørsmål.

 

Og når det er sagt stemmer det vel heller ikke at noen programmer trenger FF for å gjøre sine ting. I så fall vil du få beskjed om det ved avinstallering og du kan velge å fjerne de også.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Siden GNU/Linux ikke er ETT system slik Windows er, og man har mange flere muligheter for valg, kan slike ting som det skje. Programmer installert på Windows vet hva de har å forholde seg til, GNU/Linux-programmer må være my mer fleksible for å takle alle mulligheter. Problemet er at forskjellige programmer "hører til" forskjellige brukergrensesnitt eller er helt uavhengige av alt annet. For å få en mest mulig uniform desktop bør man bruke(mener jeg) kun programmer skrevet i samme toolkit, mao du burde bruke kopote i stedet for amsn, hvis du ikke vil ha trøbbel. Alle kde programmer skal i alle fall skjønne at opera er nettlesevalget ditt når du har valgt det i kDE-kontrollsenter.

Lenke til kommentar

Hmm...

 

Fatal user errror: 1DI0T!

 

Lastet ned LiveCD til GParted, for å lage to / -partisjoner av den jeg hadde, 9GB => 2x4,5GB

 

Jeg forsøkte direkte fra ext3 først, men det gikk ikke. Har lest at det kan hjelpe å konvertere til ext2 -> resize -> konvertere til ext3. Sånn går det når man ikke tenker: Det sto Format to, men jeg leste Convert to...

 

Så nå får jeg installert Dapper, enten jeg vil eller ikke. Skikkelig clean install. Samtidig har jeg rom for enda et OS, sannsynligvis ny versjon av Ubuntu, kanskje Dapper+1 (Edgy) ?

 

Hva har jeg mistet, siden ganske mye konfigurasjon ligger på /home-partisjonen ? Kan jeg installere Dapper, og bruke /home med en gang, eller må jeg slette noen konfig-filer først? (hadde Breezy m/openbox vindushåndterer/GNOME)

Lenke til kommentar
Ser bra ut her. Sjekk font og dpi-instillingene dine :)

5964448[/snapback]

 

Er bra igjen nå. De må ha fikset på noe på forumet og kommet borti noe de ikke burde ha kommet borti ;)

 

Vil ikke annbefale å avinstallere mozilla/firefox, da mange programmer bruker det som "backend" for å rendre ting. Det skader ikke liggende og slenge på disken.

5962219[/snapback]

 

Greier ikke og styre meg.. Som platformsagnostikeren jeg er; Minner ikke dette djævelsk om IE, da? "Man er nødt til å/"burde" ha Firefox/IE installert for og kunne "rendre ting"? "Hvorfor!? En OS-installsjon avhengig av en simpel nettleser?! Skandale!!

(etc. :tease: )

5965213[/snapback]

 

Du *må* ikke - du kan godt slette det - men siden "alle" linux/unix-installasjoner har hatt mozilla inne (og før det netscape) siden netscape ble påtenkt, så bruker nesten "alle" programmer (spesiellt eldre og proprietære) bare å kalle opp "mozilla websideadresse" når de vil vise hjelp etc. Det funker nesten alltid. Det beste er jo seff å kalle opp "htmlview webadresse" (i allefall på fedora, har ikke prøvd andre steder) da dette vil gi standard-nettleser

 

Hvordan får man enkelt satt at alt skal åpnes i opera?

Slik det er nå, føler jeg at jeg må fortelle hvert enkelt program hvilken nettleser de skal benytte. F.eks. vet ikke amsn hvor den skal åpne linker, og gir dermed en feilmelding...

5965423[/snapback]

 

Sett standard nettleser på systemet ditt. Har pekt deg inn på hvilken meny du gjør det i for gnome. Dersom du bruker KDE får du lete litt i kcontroll.

Lenke til kommentar
Hvordan får man enkelt satt at alt skal åpnes i opera?

Slik det er nå, føler jeg at jeg må fortelle hvert enkelt program hvilken nettleser de skal benytte. F.eks. vet ikke amsn hvor den skal åpne linker, og gir dermed en feilmelding...

5965423[/snapback]

aMSN regnes som et noe sært program i forhold til f.eks Gaim og Kopete. Ikke at det er noe galt med det, men det er blant annet ikke skrevet i et toolkit som er særlig utbredt i dag. Mange har blant annet vært plaget med stygge fonter i amsn. Til gjengjeld har den en mer rendyrket støtte for msn-protokollen for de som trenger alle fjortissfunksjonene som mangler i multiprotokoll-klientene.

 

Uansett skal det være en innstilling inni amsn hvor du kan velge hvilken browser du vil åpne linker i.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Du *må* ikke - du kan godt slette det - men siden "alle" linux/unix-installasjoner har hatt mozilla inne (og før det netscape) siden netscape ble påtenkt, så bruker nesten "alle" programmer (spesiellt eldre og proprietære) bare å kalle opp "mozilla websideadresse" når de vil vise hjelp etc. Det funker nesten alltid. Det beste er jo seff å kalle opp "htmlview webadresse" (i allefall på fedora, har ikke prøvd andre steder) da dette vil gi standard-nettleser

Burde vel da gå greit å bare mekke en symlink fra 'mozilla' til favorittnettleseren sin.

Lenke til kommentar

Noen som veit hvordan/om man finner flere skins/themes å bruke med qtconfig? Bruker ubuntu med gnome, og den hjalp litt på en del programmer, deriblant skype. Blei anbefalt i en tråd jeg hadde en gang å finne qtconfig og en skin som heter noe liknende som polyester. Linken gav ei fil jeg fikk feil på, så jeg fant aldri den, og kjører no greier som fulgte med qtconfig.

 

Har prøvd å leite, men sånn egentlig så veit jeg ikke hva jeg leter etter. :blush: Kan vel ikke bruke skins for kde sånn uten videre med qtconfig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...