Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Ubuntu Dapper beta ble sluppet i dag. Jeg er fortsatt usikker på om jeg tar "steget". Jeg har for vane å gjøre clean installs ved release. Men nå er det kanskje så små endringer som gjenstår at jeg ikke trenger å bekymre meg?

 

Vil ha to partisjoner til OS. Har / på en 8GB partisjon, og har lyst til å lage to på 4 GB i stedet. Hvordan gjør jeg det? Med Ubuntu LiveCD klagde den på at "/ already mounted" (gparted)

5957492[/snapback]

 

Jeg kjører en dist-upgrade *nå*. Er veldig redd for at X kommer til å trøble ved neste reboot, eller at LVM går i do, så nervene mine er litt i spenn nå, for å si det sånn. Jeg liker også best å ta clean install, siden jeg har erfart at en del ting (som f.eks. det som skjer i boot) ikke har blitt installert ved dist-upgrades, men Dapper er så spennende at jeg bare måtte prøve. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...men hvis jeg legger inn dapper clean nå, også baserer meg på bare updates siden, hvordan vil det funke, tror dere?

5958143[/snapback]

 

Tror overgangen fra Beta til ferdig release blir minimal, egentlig. Det går nok veldig bra å ta en clean install nå og heller oppgradere litt senere. :)

Lenke til kommentar
Neste steg er FTP. Jeg må finne en ftp-klient som gjør det same som global scapes cute ftp. Dvs. at jeg blant annet kan logge på nettserveren min, markere et dokument og redigere det i ftp-pogrammet, for så å trykke save slik at det laster seg opp og erstatter det gamle dokumentet. Dette fikk jeg ikke til med gftp.

 

(Distroen er nyeste Mandriva)

5957496[/snapback]

Det skal vel gå med gftp. Er vel bare å velge ønsket redigeringsprogram en plass i menyene?

Lenke til kommentar

Er mandriva en kde eller gnome-distro? Dersom kde: I "adresselinja" til filutforskeren, skriv "ftp://brukernavn@server". Funksjonaliteten i gnome tror jeg ikke er fult så finpusset, men den er der: Skriv "ftp://brukernavn@server" i adresselinja til filutforskeren. Denne finner du enten ved å trykke control+l (funker i de fleste programmer - prøv!), eller ved å skru på "vis full adresselinje" eller noe i alternativene for filutforskeren. Ta i samme slengen å skru av "åpne alle mapper i nytt vindu" - annbefales!

Lenke til kommentar
Det skal vel gå med gftp. Er vel bare å velge ønsket redigeringsprogram en plass i menyene?

5959480[/snapback]

Jeg prøvde xedit, men får en feilmelding i protokollen.

 

En annen ting som irriterer meg: Skrift ser helt for j***** ut. Hvor kan man enkelt laste ned alle fontene i truetype? Savner også en del fonter som er standard-fonter i html-utvikling. Arial, Times New Roman og Verdana, overså jeg dem?

Lenke til kommentar
Det skal vel gå med gftp. Er vel bare å velge ønsket redigeringsprogram en plass i menyene?

5959480[/snapback]

Jeg prøvde xedit, men får en feilmelding i protokollen.

 

En annen ting som irriterer meg: Skrift ser helt for j***** ut. Hvor kan man enkelt laste ned alle fontene i truetype? Savner også en del fonter som er standard-fonter i html-utvikling. Arial, Times New Roman og Verdana, overså jeg dem?

5960342[/snapback]

screenshot?

ms-fonts:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5950690

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
........

En annen ting som irriterer meg: Skrift ser helt for j***** ut. Hvor kan man enkelt laste ned alle fontene i truetype? Savner også en del fonter som er standard-fonter i html-utvikling. Arial, Times New Roman og Verdana, overså jeg dem?

5960342[/snapback]

 

Sp vidt jeg hvet så er Times new Roman patentert og derfor ikke lett tilgjengelig, uanset følg denne guiden så bør du få orden på font problemet:

fabulous fonts in linux

 

En annen måte å løse det på er å benytte pakke programmet som følger med Ubuntu (tror det Synaptic) deretter søker du på font, true type, etc, så vil du kunne instalere flere fonter en du sansysnligvis har lyst på og bruk får.

 

Selv har jeg instalert over 500 fonter (kjedet meg en søndag)

Lenke til kommentar

Vil ikke annbefale å avinstallere mozilla/firefox, da mange programmer bruker det som "backend" for å rendre ting. Det skader ikke liggende og slenge på disken.

 

Kan jeg spørre igjen: Gnome eller KDE? I KDE så er det vel i kontrollpanelet dens et sted, mens i Gnome så er det skrivebordsmiljø -> brukervalg -> flere brukervalg -> forvalgte programmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...