Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Nå er det vel litt avhengig av skjerm og skjermkort, men jeg mener fontrendringen i nye fedora'er er *meget* god. Bruker Cairo vektorfonter.

Forøvrig har jeg aldri hørt om et slikt dep-helvete siden Redhat 9... Høres veldig rart ut. Har du installert en hel haug med inkompatible repositorier ("pakkebrønner") eller noe, som nå krangler om hvilke pakker som skal installeres?

Men det kan generellt være en god idé å være litt forsiktig med hvilke repos man mikser. På fedora er det f.eks. en veldig dårlig idé å prøve å bruke livna og rpmforge (atrpms, dag etc.) samtidig - de vil da "kjempe" om kontrollen og overskrive hverandres pakker etc. Ikke pent.

Ellers: Opera har da alltid bare vært laste ned rpm -> dobbeltklikke -> skrive root-passord -> poff!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er Linux skapt for å irritere?

Installasjonen gikk greit.

Tar utrolig lang tid å avslutte og starte ubuntu i forhold til Windows. Dette ble mitt første irritasjonsmoment.

Skrift og grafikk er kantete og dårlig. Spesielt i nettleseren

Måtte gi opp å få kjørt Opera... Svært vanskelig for meg å installere det, selv om jeg har mange års erfaring med PC.

Prøvde å installere en del programmer som ligger i pakkevelgeren. En typisk melding jeg fikk er "Cannot install ...something else needs to be removed."

Får ikke spilt av MP3-filer, og finner ikke noe sted hvor jeg kan installere den manglende pluginen.

Prøvde å installere "amsn" for å holde kontakt med dem som "ikke har sett lyset". Måtte gå i advanced mode, fordi "something else needs to be removed". Haket av for "amsn" igjen, og fikk en melding om flere programmer som var avhengig av denne. Haket av, og følgende melding kom opp "amsn:

Avhenger av: imlib1  but it is not installable

Avhenger av: sox men kommer ikke til å bli installert

Avhenger av: libpng10-0  but it is not installable"

Edit: Får ikke koblet opp mot pop-serveren min. Har aldri hatt problemer med dette i opera eller outlook.

Evolution sier at jeg ikke kan koble opp mot min POP-adresse med passordet jeg bruker... Utrolig.

5949653[/snapback]

Oppstartstiden er fikset i nyeste Ubuntu (Dapper Drake), som slippes som beta i morgen.

Hvordan installere Opera står i wikien, men det skal bare være å installere opera-pakka, samt en eller to til (det får du beskjed om av apt). Sånn var det her, ihvertfall.

Rart det med programmer i pakkevelgeren, er systemet oppdatert?

også om mp3er o.l står i wikien til ubuntu, restricted_formats eller noe.

Virker som om du har vært litt uheldig... For meg fungerer ihvertfall Ubuntu brillefint!

Lenke til kommentar

Driver nå og tester Mandriva. Mye bedre enn Ubuntu vil jeg si. Ble faktisk imponert over Mandriva....

Så til saken igjen. Skjønner ikke bæret av hvordan jeg skal få til å installere programmer jeg laster ned. Har lastet ned Opera og pakket ut mappen opera-8.54-20060330.5-shared-qt.i386-en til skrivebordet. Hvordan starter jeg installasjonen, og hvor skal programmer legges.

Herregud nå føler jeg meg som en noob...

Lenke til kommentar
I Dapper er det ikke verre enn å klikke på .deb-pakka i Nautilus, så installeres programmet (ink. avhengigheter) av seg selv.

5954547[/snapback]

Jøss. Da begynner det å ligne på noe.

5956796[/snapback]

Sånn har da jeg installert opera (i RH) siden RH9, inkl litt spørring etter cd'r.

Neitakk:

Ikke last ned tar.gz eller zip eller noe. Til mandriva laster du ned en (mandriva) rpm.

Klikk på fila. rpm-pakker er en slags installasjonsprogram+zip-fil i ett. Du blir spurt om root-passord, og så legger mandriva inn opera for deg, jeg vil tippe nedlasting av evt. støtteprogrammer er inkludert. Har ikke brukt mandriva på 3-4 år :)

Merk at så lenge du installerer rpm'er, så behøver du ikke tenke på sånne ting som "hvor skal ting ligge". I linux så er det standardiserte mapper hvor ting skal ligge, se:

http://www.linuxguiden.no/index.php/Katalogstruktur

og en litt kjappere guide:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=0&p=5949268

Lenke til kommentar
Sånn har da jeg installert opera (i RH) siden RH9, inkl litt spørring etter cd'r.

5956993[/snapback]

Så vidt jeg husker, installerte den ikke avhengigheter automatisk. Mandriva har hatt den funksjonen en stund.

Min første distro var RedHat 9, som jeg prøvde å installere mplayer på. Det kom en laaang liste med dependencier som jeg pent måte installere selv.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
nei uff, er lei suse... lyst til å legge inn ubuntu, burde jeg prøve dapper i stede?

5957076[/snapback]

Har brukt Dapper i en måned nå, og det virker ufattelig bra. Lynraskt. Har heller ikke bøgga en eneste gang.

:)

5957162[/snapback]

høres ganske bra ut det..

(håper jeg greier å få igang det da, i forhold til ubuntu :blush: )

Lenke til kommentar

5956993[/snapback]

Så vidt jeg husker, installerte den ikke avhengigheter automatisk. Mandriva har hatt den funksjonen en stund.

Min første distro var RedHat 9, som jeg prøvde å installere mplayer på. Det kom en laaang liste med dependencier som jeg pent måte installere selv.

5957011[/snapback]

Joda, men RH 9 resolva faktisk deps *så lenge de var tilgjengelige på cd'ne* :) Opera hadde en dep som ikke var i standard-installen husker jeg, men den var på cd så det var aldri noe problem ;)

Lenke til kommentar

Ubuntu Dapper beta ble sluppet i dag. Jeg er fortsatt usikker på om jeg tar "steget". Jeg har for vane å gjøre clean installs ved release. Men nå er det kanskje så små endringer som gjenstår at jeg ikke trenger å bekymre meg?

Vil ha to partisjoner til OS. Har / på en 8GB partisjon, og har lyst til å lage to på 4 GB i stedet. Hvordan gjør jeg det? Med Ubuntu LiveCD klagde den på at "/ already mounted" (gparted)

Lenke til kommentar

Se det ja... Da jeg først fant ut av ting, så var ikke Opera så vanskelig å få installert.

Da går jeg over til de neste stegene.

Jeg har satt et personlig mål om at jeg skal forsøke å få til de samme tingene med Linux som jeg gjør med Windows.

Neste steg er FTP. Jeg må finne en ftp-klient som gjør det same som global scapes cute ftp. Dvs. at jeg blant annet kan logge på nettserveren min, markere et dokument og redigere det i ftp-pogrammet, for så å trykke save slik at det laster seg opp og erstatter det gamle dokumentet. Dette fikk jeg ikke til med gftp.

(Distroen er nyeste Mandriva)

Lenke til kommentar
I Dapper er det ikke verre enn å klikke på .deb-pakka i Nautilus, så installeres programmet (ink. avhengigheter) av seg selv.

5954547[/snapback]

I Breezy (med kde 3.5.2) så er det bare å høyre klikke på .deb fila og velge actions undermenyen og deretter velge instaler.

Så det er forholdsvis enkelt i 5.10 også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...