Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Porten er sperret på TG? Egentlig burde du ikke bli overrasket, hvis du tenker deg om en gang til. Kontakt systemansvarlig og du får til svar at de ikke vil ha folk som laster ned drit på DC. Dette er heller ikke et Linux/Unix-spørsmål.

5920398[/snapback]

Hm, er det ikke sånn at TG har egne DC-servere, og ikke tillater trafikk over andre porter?

EDIT: unntatt HTTP/SSH osv da, selvsagt.

Endret av Izte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harald: Skaff deg en 2.6 kjerne. Her er hw-støtten langt bedre, spesiellt dersom du har noe nyere maskinvare. (har faktisk opplevd en maskin som måtte bruke 2.4 og nektet å starte under 2.6, men det var en *gammel* boks...). Debian lar deg lett installere dette vha. apt.

Lenke til kommentar

Om det trådløse nettverket detter ut, hvordan kan jeg få det opp igjen?

Det har seg slik at ifdown wlan0 && ifup wlan0 ikke får opp kortet, jeg må restarte for å få opp nettverket. Litt tungvindt :thumbdown:

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Hvordan detter ned? Dårlig link quality?

Prøv å trekke kortet ut av pc'n og sette det inn igjen ;)

Eller trikset jeg har lært moren min: Klikk på network-manager, og be den kople til nettverket (dvs. hun ber networkManager kople seg til det samme nettet hun akkurat var koplet på)

Lenke til kommentar

Vel, ruteren begynner å gå på sine siste dager, den "fryser" og ingen kan koble seg til den gjennom kabel eller trådløst. Dette skjer bare i korte perioder, men jeg får ikke kobla opp igjen dessverre, så jeg må ta en restart (I motsetning til ei windows-maskin som får til å koble seg opp så fort nettverket er oppe igjen).

Mitt ipn2220 er dessverre innebygd, så det blir litt vanskelig å trekke det ut ;)

Dette leder til spørsmålet; hvilken kommando/hvilket script er det ubuntu kjører for å få opp nettverket ved boot? Kunne kanskje vært mulig å kjøre dette én gang til..

Lenke til kommentar
Dette leder til spørsmålet; hvilken kommando/hvilket script er det ubuntu kjører for å få opp nettverket ved boot? Kunne kanskje vært mulig å kjøre dette én gang til..

5933729[/snapback]

I debian er det i alle fall /etc/init.d/networking. Siden Ubuntu så vidt jeg vet er Debian-basert, er det vel noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

5933729[/snapback]

I debian er det i alle fall /etc/init.d/networking. Siden Ubuntu så vidt jeg vet er Debian-basert, er det vel noe tilsvarende.

5934412[/snapback]

Stemmer det, så lenge man har riktige innstillinger i /etc/networking/interfaces.

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her.

Leser litt i Ubuntu guiden, men så fikk jeg et lite problem her da jeg skulle installere Java:

"#

To install JRE, run the downloaded file. Type

fakeroot make-jpkg jre-1_5_0_04-linux-i586.bin"

Det står at det er ingen kommando som heter "make-jpkg". Jeg bruker Kubuntu 6.05 BETA.

Lenke til kommentar
Xfce 4.4 beta 1 kom ut i går :)

Største nyheten er at Thunar nå har tatt over som filbehandler. Endelig så er (etter min mening) XFCE et skikkelig alternativ til GNOME.

Mer info her

5939858[/snapback]

XFCE har da alltid vært et godt alternativ. Bare å bruke terminalen eller ROX til filbehandling. :D

Lenke til kommentar
Trenger litt hjelp her.

Leser litt i Ubuntu guiden, men så fikk jeg et lite problem her da jeg skulle installere Java:

"#

To install JRE, run the downloaded file. Type

fakeroot make-jpkg jre-1_5_0_04-linux-i586.bin"

Det står at det er ingen kommando som heter "make-jpkg". Jeg bruker Kubuntu 6.05 BETA.

5938079[/snapback]

sudo apt-get install java-package

Pakken java-package inneholder make-jpkg.

Lenke til kommentar
Kan jeg få ping til å spytte ut 0 eller 1 (avhenig av svar/ikke svar)?

"man ping" gjorde meg ikke noe smartere..

5946441[/snapback]

ping -f markerer ping sendt med en prikk, og visker vekk prikken når den får svar. Gjør det ganske lett å se grafisk hvor mye pakketap du egentlig har, siden det vil vises som prikker som ikke viskes vekk igjen.

...om det er det du planlegger å gjøre, i hvert fall... :p

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...