Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Nåja. Jeg har faktisk opplevd å bruke .doc som utvekslingsformat mellom to ikke-word programmer (OpenOffice og MacWrite eller hva den greia deres heter). Begge programmene støtter det temmelig bra, og mulighetene var langt bedre enn under rtf.

 

Men odf hadde vært genialt. Formatet til mac-greia minner uffatelig mye om openoffice sitt, en er ikke kompatibelt. Desverre. Apple er tross alt (minst!) like glade i lock-inn som alle andre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Holder på å installere Linux, og deler nå opp i partisjoner. Partisjonene jeg skal ha er en partisjon til Linux, en SWAP, en til XP, en NFTS til filer på XP og en siste FAT til Linux OG XP.

 

Så, under installasjonen, får jeg spørsmål om Logical eller Primary. Hva skal jeg velge på dei forskjellige her?

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Du kan være ein fordel å ha /home som en egen partisjon.

Sett opp / og xp som primary, og så setter du opp dei andre som logical.

5892388[/snapback]

 

OK. Da blir oppsettet som under?

 

XP - NFTS 15 GB. Primary

HDD til XP - NFTS 46 GB. Primary

Linux - 7 GB. Logical

SWAP-partisjon. 512 mb. Logical

HDD til XP og Linux - 5 GB. Primary

 

Går dette?

 

Dessuten; da jeg holdt på i går, satt jeg opp en SWAP-partisjon. Jeg fikk den bare til å bli 510 mb, og ikke 512.

Lenke til kommentar
Dessuten; da jeg holdt på i går, satt jeg opp en SWAP-partisjon. Jeg fikk den bare til å bli 510 mb, og ikke 512.

5892539[/snapback]

Helt greit. Folk mente nok bare "ca. 512 MB". Grunnen til at du ikke fikk den til å bli akkurat 512, er vel at fdisk bare partisjonerer i hele sylindre. Correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar

En kjapp innføring i DOS-partisjonstabeller:

 

Du kan maksimalt ha fire partisjoner på en disk (fysiske/primære partisjoner). Disse fire partisjonene kan du formatere med et filsystem som f.eks. ext3, swap, NTFS, reiser, FAT32 etc.

 

Men noen vil gjerne ha mer enn 4 partisjoner på en enkelt disk. Derfor har man kommet opp med en løsning hvor man kan lage en "underpartisjonstabell". Da lar man en av de primære partisjonene bli en "holder" for opptil 4 logiske partisjoner. Og vips kan du ha fire ganger så mange partisjoner!

 

I tillegg så finnes det løsninger for "logiske disker" eller "dynamiske disker" - LVM (logical volume management) er linux sin løsning, DynamicDrives tror jeg ms sin løsning heter. Da kan man formatere en partisjon (logisk eller primær) til å være en "holder" for LVM(etc.) disker, og så kan man ha så mange logiske volumer under her man bare gidder. Disse kan også f.eks. resizes uten å skru av pc etc. - tror faktisk ikke du behøver å umounte en gang...

 

Både RedHat og Windows har grafiske verktøy for å håndtere disse. (finnes sikkert flere også...)

Lenke til kommentar

Sikkert mange av dere som allerede har sett denne, men likevel:

 

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=188058

 

Stigfjell: Om du scroller tilbake noe i denne tråden (til en mnd. før valget eller noe), så finner du svar på epost fra regjerningspartiene ang. åpne standarder og åpen kode.

 

Uansett: Nå er det opp til oss å være lobbyister. Ikke vha. "signaturkampanjer", men rett og slett ved å ta kontakt med stortingsrepresentanter etc. Ikke la ms med venner være alene her!

Lenke til kommentar

Nei, den vil ikke slette filer som er slettet fra /home/samba, men som ligger på backupen.

 

-u kopierer kun når kildefilen er nyere enn backupfilen, eller hvis det ikke finnes en backupfil.

 

cp er kun et kopieringsverkøy, ikke et synkroniseringsverktøy. cp sletter ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...