kyrsjo Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Nåja. Jeg har faktisk opplevd å bruke .doc som utvekslingsformat mellom to ikke-word programmer (OpenOffice og MacWrite eller hva den greia deres heter). Begge programmene støtter det temmelig bra, og mulighetene var langt bedre enn under rtf. Men odf hadde vært genialt. Formatet til mac-greia minner uffatelig mye om openoffice sitt, en er ikke kompatibelt. Desverre. Apple er tross alt (minst!) like glade i lock-inn som alle andre... Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Hei! Holder på å installere Linux, og deler nå opp i partisjoner. Partisjonene jeg skal ha er en partisjon til Linux, en SWAP, en til XP, en NFTS til filer på XP og en siste FAT til Linux OG XP. Så, under installasjonen, får jeg spørsmål om Logical eller Primary. Hva skal jeg velge på dei forskjellige her? Endret 8. april 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Du kan være ein fordel å ha /home som en egen partisjon. Sett opp / og xp som primary, og så setter du opp dei andre som logical. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Du kan være ein fordel å ha /home som en egen partisjon.Sett opp / og xp som primary, og så setter du opp dei andre som logical. 5892388[/snapback] OK. Da blir oppsettet som under? XP - NFTS 15 GB. Primary HDD til XP - NFTS 46 GB. Primary Linux - 7 GB. Logical SWAP-partisjon. 512 mb. Logical HDD til XP og Linux - 5 GB. Primary Går dette? Dessuten; da jeg holdt på i går, satt jeg opp en SWAP-partisjon. Jeg fikk den bare til å bli 510 mb, og ikke 512. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Linux hovedpartisjonen skal vel være primary? Om SWAP'en er 2 mb mindre spiller ingen rolle. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Dessuten; da jeg holdt på i går, satt jeg opp en SWAP-partisjon. Jeg fikk den bare til å bli 510 mb, og ikke 512. 5892539[/snapback] Helt greit. Folk mente nok bare "ca. 512 MB". Grunnen til at du ikke fikk den til å bli akkurat 512, er vel at fdisk bare partisjonerer i hele sylindre. Correct me if I'm wrong. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 En kjapp innføring i DOS-partisjonstabeller: Du kan maksimalt ha fire partisjoner på en disk (fysiske/primære partisjoner). Disse fire partisjonene kan du formatere med et filsystem som f.eks. ext3, swap, NTFS, reiser, FAT32 etc. Men noen vil gjerne ha mer enn 4 partisjoner på en enkelt disk. Derfor har man kommet opp med en løsning hvor man kan lage en "underpartisjonstabell". Da lar man en av de primære partisjonene bli en "holder" for opptil 4 logiske partisjoner. Og vips kan du ha fire ganger så mange partisjoner! I tillegg så finnes det løsninger for "logiske disker" eller "dynamiske disker" - LVM (logical volume management) er linux sin løsning, DynamicDrives tror jeg ms sin løsning heter. Da kan man formatere en partisjon (logisk eller primær) til å være en "holder" for LVM(etc.) disker, og så kan man ha så mange logiske volumer under her man bare gidder. Disse kan også f.eks. resizes uten å skru av pc etc. - tror faktisk ikke du behøver å umounte en gang... Både RedHat og Windows har grafiske verktøy for å håndtere disse. (finnes sikkert flere også...) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 VG-artikkel Nå begynner pipa å få en bedre låt. Posivtivt dette her. 5881449[/snapback] Jeg frykter at dette er et populisme-utspill fra SV, som det meste annet de har kommet med. Tror det ikke før jeg får se det. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Sikkert mange av dere som allerede har sett denne, men likevel: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=188058 Stigfjell: Om du scroller tilbake noe i denne tråden (til en mnd. før valget eller noe), så finner du svar på epost fra regjerningspartiene ang. åpne standarder og åpen kode. Uansett: Nå er det opp til oss å være lobbyister. Ikke vha. "signaturkampanjer", men rett og slett ved å ta kontakt med stortingsrepresentanter etc. Ikke la ms med venner være alene her! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Du kan ikke klandre dem for å ikke prøve, i hvert fall... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Du kan ikke klandre dem for å ikke prøve, i hvert fall... 5900461[/snapback] Er ikke overrasket over hva de prøver på. Sånt bidrar bare til å gjøre meg enda mer negativ til M$. Å nekte PC-forhandlere å selge PC'er uten OS er direkte konkurransehemmende. Mange forbrukere blir tvunget til å kjøpe et produkt de ikke vil ha. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Sikkert mange av dere som allerede har sett denne, men likevel: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=188058 Stigfjell: Om du scroller tilbake noe i denne tråden (til en mnd. før valget eller noe), så finner du svar på epost fra regjerningspartiene ang. åpne standarder og åpen kode. 5899077[/snapback] Må si jeg lo godt av den der! Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 kan eg lagei FAT32 partisjon som eg bruker til D: i Windows og /home under Linux uten at det blir krøll? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Du kan, men jeg vil vel ikke anbefale det, spesielt da FAT ikke har mulighet for å begrense brukertilgang. Alle har full aksess eller ingen aksess. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Jupp. Lag en home og monter den som /mnt/delt eller noe, og så har du hjemmekatalogen på ext. Så slenger du opp en lenke i home-mappen din til /mnt/delt og ditto i windows. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Hvorfor ikke bare bruke en vanlig ext3-partisjon, og heller installere driver for det i Windows? Det funker faktisk rimelig bra, og du slipper alt klusset med FAT32 (maks filstørrelse i FAT32 er akkurat litt for liten til å romme en DVD-rip). Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Kjapt spørsmål: cp -r -u -f /home/samba /mnt/backup vil ta en backup av alle filene i /home/samba, og ikke røre endrede filer, ikke sant? Vil den slette filer som ikke lenger finnes i /home/samba? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Nei, den vil ikke slette filer som er slettet fra /home/samba, men som ligger på backupen. -u kopierer kun når kildefilen er nyere enn backupfilen, eller hvis det ikke finnes en backupfil. cp er kun et kopieringsverkøy, ikke et synkroniseringsverktøy. cp sletter ikke. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Ok, takk. Er det en kommando det går an å bruke i stedet, som sletter slettede filer, evt. legger dem i en egen mappe, sånn at de kan hentes tilbake dersom de blir slettet ved et uhell? Endret 12. april 2006 av G2Petter Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Så hvis du tar backup fra A til B, og du sletter en fil i A, så skal den også slettes i B? Eller vil du at den skal flyttes fra B til C (slettede filer), slik at de ikke forsvinner? Noe ala Unison? Les mer her: http://www.linuxjournal.com/article/7712 Endret 12. april 2006 av drange Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå