Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det en "Reparere Windows"-distro? Jeg tenker på noe sånt som en live-CD som man booter på en Windows-maskin, og som automagisk sjekker gjennom for virus, spyware, malware etc, og gjerne sjekker alle prosessene opp mot processlibrary sånn at man kan velge hvilke man vil fjerne fra oppstarten. Jeg gjør en del "reparering" av Win-maskiner som "bare har blitt trege", "bare har mistet internett" etc, og det tar ofte evig lang tid. Hvis det hadde eksistert en distro man bare satte inn og lot det gå sin gang, hadde det vært genialt. Defragmentering hadde også vært genialt, men det er vel sånn at det ikke finnes verktøy for dette til GNU/Linux.

Edit:

Den må selvfølgelig kunne FIKSE problemene også, ikke bare si at de er der.

Eventuellt har du SystemRescueCD *kosepå*

BTW. noen som aner hvordan man får Java i firefox i Ubuntu? Sitter og leker med en laptop her, skal bare få til Java pluss en totem (eller .no - noe som spiller mediafiler! mplayer med mplayer-plugin kansje?) så skal moren min få overta den :)

Har installert SUN java 1.5 fra:

http://ubuntujava.yimports.com/Documentation.shtml

Er en Dell latitude c600 med 128 MB ram. og en 750 mhz pentium 3. Veldig fin maskin - og ikke alt for treig med tanke på RAM-mengden. Ble veldig imponert over ubuntu, fikk til "all" maskinvaren med en gang, satt tom. opp hibernation for meg *rett ut av boksen*. Eneste som har tulla litt er musa (!) - om X11 startes med ps/2-musa plugget inn, funker ikke trackpad'en, og vice versa (og om du plugger den ut og inn igjen, så mister du musa intill du har fått restartet X. URK!)

Så var det bare å få opp de nødvendige ondene - det properitære...

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis du fjerner print av MOTD i sshd_configen, da? Den kjører vel .bashrc uansett, og hvis den står begge steder, vil den vel automatisk printe det to ganger?

Vil helst la den i sshd_config stå, sidan det då kjem korti eg sist logga inn OVER motd, og ikkje under.

Finn ikkje printing av motd i bashrc..?

Lenke til kommentar

dette må være det teiteste jeg har sett. itavisen viser hvordan man slipper lydreklamen dems

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305999

om de bryr seg om leserene kan de fjerne den, om de bryr seg om anonnsørene kan de holde munnen sin.

opera skulle gjort det like lett å deaktivere flash som det er å deaktivere bilder. har alle siden jeg bruker oppe, og de lastes hver gang jeg starter opera. derfor laster jeg aldri bilder fra feks itavisen..

Lenke til kommentar
Prøvd uten "restricted"? Nå bare skyter jeg i blinde, altså...

Ja, det har jeg også prøvd. Uten suksess. Kan da ikke være så vanskelig å få til dette? Kan det ha sammenheng med at jeg bruker ndiswrapper? :huh:

Finnes det eventuelt programmer som kan håndtere wlan-sikkerhetsinstillinger?

jeg brukte noe som dette på min. det skal fungere. legg det til i /etc/network/interfaces (etter du har laget backup =)

# The primary network interface
      auto eth0
       iface eth0 inet dhcp
#       iface eth0 inet static
#       address 10.0.2.83
#       gateway 10.0.3.254
#       netmask 255.255.254.0
#       dns 10.0.3.254
       wireless-mode auto
               #ad-hoc, managed, master, repeater, monitor, auto
#       wireless-essid any
#       wireless-essid "uoa"
#       wireless-key 2117F64567
#       wireless-ap any

endret litt på key, men formatet er riktig. kommenter ut og inn etter hva som passer.

Lenke til kommentar
Jeg sier som Tron Øgrim; Linux er kommunisme

;)

det er det ikke. kommunisme tvinger deg til å dele. tvinger deg til å gjøre som alle andre.

Kommunisme tvinger deg langt i fra å gjøre som alle andre. Er det innenfor noen politiske «grener» man har en frihet til virkelig å gjøre som man vil, er det innenfor kommunismen.

Det er ikke heller noen tvang til å dele, da en person ikke kan gå ut og si at han/hun eier det og det jordstykket. For hvem har egentlig retten på å eie deler av jorden? Planter, trær, dyr, landskap?

Spør du meg, sier jeg at alle har samme rett på det.

Lenke til kommentar

;)

det er det ikke. kommunisme tvinger deg til å dele. tvinger deg til å gjøre som alle andre.

Kommunisme er deling ja. Om det er under tvang? Hvem skal tvinge deg da? Skal du ha GPL tvinges du til å dele. Skal du ha kommunisme, tvinges du til å dele. Men det er ingen personer som direkte tvinger deg til noe du ikke vil i noen av delene.

Endret av Mortal
Lenke til kommentar

;)

Kommunisme er deling ja. Om det er under tvang? Hvem skal tvinge deg da? Skal du ha GPL tvinges du til å dele. Skal du ha kommunisme, tvinges du til å dele. Men det er ingen personer som direkte tvinger deg til noe du ikke vil i noen av delene.

Skal du bruke en proprietær lisens tvinges du til å ikke dele. Hva vil du frem til? Utvikleren står selvsagt fritt til å bestemme vilkårene for bruk av et program han/hun har laget på egen hånd. Som bruker er du nødt til å samtykke for å få lov til å bruke programvaren.

Brudd på GPL-lisensen er like alvorlig som brudd på MS-lisensen, eller hva man velger å sammenlikne det med

Lenke til kommentar

;)

Skal du bruke en proprietær lisens tvinges du til å ikke dele. Hva vil du frem til? Utvikleren står selvsagt fritt til å bestemme vilkårene for bruk av et program han/hun har laget på egen hånd. Som bruker er du nødt til å samtykke for å få lov til å bruke programvaren.

Brudd på GPL-lisensen er like alvorlig som brudd på MS-lisensen, eller hva man velger å sammenlikne det med

Og skal du ha kapitalisme tvinges du ikke til å dele heller. Hva vil DU frem til?

Det jeg ville frem til var at, man har ikke kommunisme uten deling, og nei, man har ikke GPL uten deling heller. Altså, GPL er i prinsippet kommunisme.

Endret av Mortal
Lenke til kommentar

Dersom et land ikke ønsker kapitalisme, kommer USA og knuser det, dersom en person ikke ønsker det, så skjer det ikke noe mer...

Men: Hadde en "morsom" opplevelse i dag. Norsklæreren hadde kommandert meg til å ta en norsk heldagsprøve på data, og jeg logget meg på "min" udelte ms maskin. Kjørte opp word, satte stavekontrollen på nynorsk, og begynte å skrive. blarehwrwh ikkje *mellomrom* POP! ikke. Hmm.. skrev ikke jeg *ikkje*? Ikkje det, nei. For nå står det ikke der. Hadde litt lyst til å kaste den ut av vinduet der og levere inn for hånd...

Lenke til kommentar
Men: Hadde en "morsom" opplevelse i dag. Norsklæreren hadde kommandert meg til å ta en norsk heldagsprøve på data, og jeg logget meg på "min" udelte ms maskin. Kjørte opp word, satte stavekontrollen på nynorsk, og begynte å skrive. blarehwrwh ikkje *mellomrom* POP! ikke. Hmm.. skrev ikke jeg *ikkje*? Ikkje det, nei. For nå står det ikke der. Hadde litt lyst til å kaste den ut av vinduet der og levere inn for hånd...

Ååå, jeg kjenner meg igjen på den der. Helt tullete den stavekontrollen til ms word.

Lenke til kommentar

Den er ganske dårlig den ja. Men det skal sies at OpenOffice sin ikke er noe bedre. Den har veldig ofte lyst til å dele opp ordene mine som om jeg skrev engelsk.

Hadde heldagsprøve i norsk selv i dag btw. Min morsomme opplevelse gikk ut på at vakten, som også er vår lærer i maskinvare og operativsystemer, skulle fikse en PC som ikke kunne logges på. Det han gjorde var å prøve 4 ganger med samme brukernavn og passord på domenet, deretter det samme på lokal. Detetter reebootet han og prøvde flere ganger. Til slutt måtte en klassekamerat fortelle ham at det ikke kom til å gå uten lokaladminpassordet. Da gav han opp og noen måtte flytte til et annet rom for å ta prøven. Da systemadmin dukket opp var han der i to sekunder, prøvde å logge på, men sa at han måtte gå, for han hadde time.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...