Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Har ubuntu på lappis nå, men jeg kan bare bruke oppløsningene: 640x480 og 800x600. hva må jeg gjøre for å bruke 1024x768?  :hmm:

 

EDIT: Når jeg brukte win 2k kunne jeg ha 1024x768.

5874559[/snapback]

 

Du trenger bare å ligge til

Modes   "1280x1024"

i /etc/X11/xorg.conf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ubuntu på lappis nå, men jeg kan bare bruke oppløsningene: 640x480 og 800x600. hva må jeg gjøre for å bruke 1024x768?  :hmm:

 

EDIT: Når jeg brukte win 2k kunne jeg ha 1024x768.

5874559[/snapback]

 

Du trenger bare å ligge til

Modes   "1280x1024"

i /etc/X11/xorg.conf

5874633[/snapback]

 

Ev. sette "1024x768" flat panel i skjermconfigprogrammet ditt (system-config-display i fedora). Tror du da gir hint til fontrendringssystemer etc. om hvaslags skjerm du er på...

Lenke til kommentar

Eller, med debian-basert system som Ubuntu jo er, kan du kjøre $sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg Velg oppløsningene du vil ha etter å ha trykket enter noen ganger, og når du kommer til konfigurering av skjerm. Velg advanced og tast inn horisontale og vertikale oppfriskningsverdier. Du finner dem sikkert i specs på nettet.)

Lenke til kommentar

Trenger litt tips. Serveren min sluker ram, har lagt inn phpSysInfo, og hver gang jeg oppdaterer siden så øker ram bruken med 1%.

 

Tar jeg free -m ser jeg at mye går til catched, men etterhver begynner den også å spise av swap.

 

Jeg kjører en shoutcast streaming server, med avspilling på en webside gjennom en WMP avspiller for nettside.

Det jeg da lurer på.. er det denne avspilleren som tømmer ram-bruken på serveren, fordi serveren må evt "lagre" mye informasjon?

ps aux viser bare mye ram bruk på mysql... men ville ikke tro den brukte mer og mer....

Bruker apache ram når den gir ut en webside?

Serveren har 376.82 MB

Endret av mariunae
Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut. Og hun har en realistisk tilnærming til det også! Var litt skeptisk til SV rett etter valget, men de har for det meste vist seg tilliten verdig. Og dette er jo bare koslig. Så lenge det ikke bare blir opprettet en komité som prater et år eller to, og så glemmer hva de egentlig holdt på med...

 

Men hva var de greiene med programmvarepatenter? Kan noen grave fram noe skikkelig info? Vet noen her posta noe greier om det.

Lenke til kommentar
Nå skal det sant sies at man må ikke legge ut informasjon i .doc, selv om man bruker Word. Men i prinsippet er jeg enig med henne.

 

Ja, for all del. Men det er jo gjerne dette som blir gjort, og da er vi jo like langt. Jeg også var litt skeptisk etter valget, men det ser ut til de holder ord (foreløpig).

 

Det var utgangspunktet prinsippet jeg tenkte på :)

Lenke til kommentar

Hvor mange åpne formater kan man egentlig lagre i i Word? .txt :) Har vel ikke støtte for ps/pdf engang.

 

Dette lover jo bra, men jeg er skeptisk. Får håpe de ender opp med noe annet en Office XML. Håper også at dette(offentlig informasjon) også innebærer nettsider, men det tviler jeg vel på. Hadde vært fint om alle offentlige sider validerte (og dermed så møkka ut i IE).

Lenke til kommentar
Hvor mange åpne formater kan man egentlig lagre i i  Word? .txt :) Har vel ikke støtte for ps/pdf engang.

5882136[/snapback]

 

Man kan ikke "lagre som" PS, men alle windowsapplikasjoner med muligheten for å skrive ut kan lagre outputet som PS. Er bare å velge skriv til fil på printeroppsettet. Men det går selvsagt ikke an å åpne PSfiler i Word..

Lenke til kommentar

Njaaa... ikke bare. Problemet er at motoren i Word (vistnok) er en spagettikode av værste sort, og wordformatet er igrunn bare en minnedump av denne spagettikoden... Noe som fører til at ms er livredde for å endre noe som helst på nevnte motor, i frykt for å uforvarende skape et nytt format :p

 

Så de sliter. Allerede har det ofte slått meg at openoffice har bedre støtte for (spesiellt kranglete) office-dokumenter enn office har selv...

 

De mangler dokumentasjonen innenhus. De har ikke *selv* full oversikt over hvordan det funker.

 

Likefullt trykker mange folk glade og fornøyde på "save". Noen burde byttet ut disketten deres med en søppelkurv, for det formatet har omtrent like stor framtid som disketten...

Lenke til kommentar

Nye nvidia drivere ute gitt

Version: 1.0-8756

Operating System: Linux IA32

Release Date: April 7, 2006

 

Release Highlights

 

    * Adds support for GeForce 7300, GeForce 7400 Go, GeForce 7600 and GeForce 7900 GPUs.

    * Added support for running OpenGL applications while the Composite X extension is enabled; see "The X Composite Extension" appendix for details.

    * Enabled hardware acceleration of the Render X extension by default.

    * Added "AddARGBGLXVisuals" X configuration option, so that OpenGL applications can render to X Windows' alpha channel.

    * Added Linux/i2c support to the NVIDIA kernel module; see the "i2c Bus Support" appendix for details.

    * Improved power management support with Linux >= 2.6.14 and added support for suspend-to-disk.

    * Added new "nvidia-auto-select" mode entry for use in the X configuration file; see description in the "Programming Modes" appendix.

    * Added support for GLX 1.4.

    * Added ability for OpenGL applications to span greater than 4096 pixels when in Xinerama.

    * Improved G-Sync support.

    * Fixed interlaced modes on CRTs.

    * Improved compatibility with the latest Linux 2.6 kernels.

Lenke til kommentar
Njaaa... ikke bare. Problemet er at motoren i Word (vistnok) er en spagettikode av værste sort, og wordformatet er igrunn bare en minnedump av denne spagettikoden... Noe som fører til at ms er livredde for å endre noe som helst på nevnte motor, i frykt for å uforvarende skape et nytt format :p

5885470[/snapback]

I tillegg bedriver også MS videreutvikling av både Word motoren og .doc formatet. Så for hver nye Word versjon følger også med en ny versjon av .doc, og dokumenter i .doc lagd i eldre Word versjoner står i fare for å bli føkka opp i større eller mindre grad av den nye Word versjonen.

Dette fører til en ganske heftig utnyttelse av vendor-lock-in, som det heter på ytenlandsk. "Alle" bruker MS Word så så fort en samarbeidspartner migrerer til en ny Word versjon er det best for deg å migrere også, siden alle dokumenter du får får du potensielt problemer med å lese.

 

Det at MS har mye spagettikode er vel rimelig offisielt. Det har jo lenge vært kjent at MS har/har hatt en (meget) dårlig kode kommenterings kultur.

No comment, no understanding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...